کارآفرینی بالینی چیست؟
کارآفرینی بالینی چیست؟

به گزارش گروه اقتصاد تیکنا؛ کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) واژه ای نسبتاً قدیمی است که ریشه فرانسوی دارد. کلمه کارآفرین حدود سیصد سال قدمت دارد و نخستین کسانی که واژه‌ی کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددان‌ها بودند. کسانی مانند ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت لغت کارآفرین را در قرن‌های هفدهم و […]

به گزارش گروه اقتصاد تیکنا؛ کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) واژه ای نسبتاً قدیمی است که ریشه فرانسوی دارد. کلمه کارآفرین حدود سیصد سال قدمت دارد و نخستین کسانی که واژه‌ی کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددان‌ها بودند. کسانی مانند ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت لغت کارآفرین را در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی به کار برده‌اند. تاریخچه کارآفرینی به یک قرن قبل بازمی‌گردد. با وجودی که حدود سیصد سال است که برخی افراد کارآفرین نامیده می‌شوند، اما کارآفرینی به شکلی که ما می‌فهمیم (و در رشته‌هایی مثل مدیریت کارآفرینی مورد توجه قرار می‌گیرد) تنها حدود یک قرن است رواج یافته است.

به عبارتی، اینکه کارآفرینی را یک علم بدانیم و اینکه عده‌ای در دانشگاه‌ها متخصص کارآفرینی باشند و یا اینکه کسانی بخواهند بین کارمندی و کارآفرینی یک راه را انتخاب کنند و این انتخاب، به عنوان یک سوال جدی در مسیر شغلی به رسمیت شناخته بشود، یک اتفاق نسبتاً جدید و متعلق به یک قرن اخیر است. آنچه که این روزها بسیار در میان فعالان کسب و کار در ایران و بخصوص جوانان در این حوزه مورد دغدغه بوده و خیل عظیمی از جوانان را به خود جذب کرده است، انواع دوره ها، سمینارها و مشاوره های حوزه کارآفرینی و کسب و کار است. متقاضیان این حوزه امیدوارند که بتوانند از رهگذار چنین دوره های آموزشی و مشاوره ها بتوانند کسب و کاری را راه انداخته و آن را توسعه دهند. در این میان متاسفانه سودجویان زیادی در قامت مشاور و مدرس سعی می‌کنند با مطالب غیرعلمی و صرفا تکیه بر احساسات و محتواهای انگیزشی، پول خوبی از این نیاز مردم در ایران بدست آورند.

بررسی این موضوع ما را با مفهومی نسبتا جدید که شاید کمتر شنیده باشیم آشنا کرد: «کارآفرینی بالینی». رویکردی که توسط  دکتر علی قجری؛ مدیر، مدرس، مشاور و متخصص کارآفرینی و نوآوری اجتماعی ابداع شده است و وی مدعی است که به صورت علمی و عملیاتی توسعه کسب و کارها را مبتنی بر این متدولوژی انجام میدهد.

علی قجری دانش‌آموخته دانشگاه تهران در رشته دکتری تخصصی علوم اجتماعی است و طی دو دهه اخیر سوابق متعدد مدیریت، مشاوره، آموزش و راه اندازی کسب و کارهای نوپا و خلاق را در بخش خصوصی و دولتی داشته است. ابداع رویکرد کارآفرینی بالینی در قالب یک کلینیک مشاوره و پویش کسب و کار، روشی است که او از تلفیق یافته‌های علمی در حوزه علوم اجتماعی، علوم رفتاری و علوم اقتصادی برگرفته است و به عنوان یک «نظام حمایتی-مراقبتی توسعه کسب و کار» برای اولین بار در ایران طراحی و پیاده سازی شده است.

در ادامه با علی قجری درباره کارآفرینی بالینی به گفتگو نشسته ایم.

 

آقای دکتر؛ لطفا تعریفی از کارآفرینی بالینی ارائه دهید؟

کارآفرینی بالینی (CE) یک رویکرد علمی جدید برای توسعه انواع کسب و کار است که مبتنی بر نتایج سالها پژوهش، مشاوره و طراحی استراتژی برای کسب و کارها و نهادهای خصوصی و دولتی در ایران بنیانگذاری شده است. طبق این رویکرد، هر مراجعه‌کننده به‌صورت اختصاصی و در جلسات حضوری، طی چهار مرحله متوالی «پایش»، «سنجش»، «پویش» و «پیاده سازی»، خدمات مشاوره، آموزش و توسعه کسب و کار را دریافت می‌نمایند.

فرایند کارآفرینی بالینی چگونه انجام می‌شود؟

در فرایند کارآفرینی بالینی، همه مراجعان (فرد، تیم، شرکت و سازمان)  تحت متـد مراقبتی-توانمندسازی «بایوسایکوسوشال»(biopsychosocial) در چهار مرحله قرار می‌گیرند: ۱) آنالیز کامل هر فرد و کسب و کار؛ ۲) استخراج تمامی مشکلات فرد و کسب و کار؛ ۳) تدوین و ارائه تمام راه حل‌های موجود و مناسب؛ ۴) پیاده سازی راهکارها به صورت گام به گام.

کارآفرینی بالینی چه مزایای ویژه‌ای دارد؟

در فرایند اجرای کارآفرینی بالینی، تمرکز مراقبتی-حمایتی بر فرد صورت می‌گیرد و مشاوران کلینیک بطور ۲۴ساعته و در تمامی مراحل توسعه کسب و کار در کنار هر فرد حضور دارند؛ خواه آن فرد صاحب یک کسب و کار باشد، یا عضوی از آن (در سمت‌های شغلی مختلف)، یا صاحب یک ایده برای راه اندازی کسب و کار و یا فردی که اساسا شاغل نیست.

کارآفرینی بالینی چه تفاوتی با مشاوره‌های کسب‌وکار مرسوم دارد؟

در فرایند علمی کارآفرینی بالینی، فقط مجموعه از مشاوره‌ها و آموزش‌های عمومی صرف ارائه نمی‌شود؛ بلکه متد بایوسایکوسوشال تضمین می‌کند که همه اصول و راهکارها توسعه کسب و کار در این کلینیک، مختص و ویژه شما و کسب و کار شما باشد و در نتیجه به تعداد مراجعه کننده‌ها، راهکارها و تکنیک‌های اختصاصی طراحی و اجرا می‌شود.

مراحل کارآفرینی بالینی چیست؟

رویکرد ما در کارآفرینی بالینی، مبتنی بر متد علمی بایوسایکوسوشال طی چهار مرحله انجام می شود:۱- «پـایش»، شامل: آنالیز کامل هر فرد و کسب و کار او مبتنی بر متد زیستی-روانی-اجتماعی؛ ۲- «سنـجش»، شامل: استخراج تمامی مشکلات فرد و کسب و کار او در تمامی اجزای زنجیره ارزش؛ ۳- «پویـش»، شامل: استخراج، تدوین و ارائه تمام راه حل‌های موجود و مناسب برای فرد و کسب و کار او؛ ۴- «پیاده سازی»، اجرا و پیاده سازی گام به گام راهکارها در کنار فرد و کسب و کار او به صورت فرایندی.

اگر نکته پایانی دارید بفرمایید.

در کارآفرینی بالینی، ما مبتنی بر نیازسنجی و آسیب شناسی که از بازار هدف یعنی فعالان زیست بوم کسب و کار در کشور داریم، بر ۶ نیاز و مساله عمده تمام متقاضیان در این حوزه تمرکز کرده ایم: ۱- سیستم کسب‌وکار؛ ناظر به اصلاح، بازنگری و ساختارسازی کسب و کارها در کلیه زنجیره ارزش، که به طور گام به گام و تحت نظارت علمی و مستقیم کلینک انجام می‌شود، ۲- مهارت کسب‌وکار؛ ناظر به آموزش مهارت‌های نرم و تخصصی هر کسب و کار طبق متد بایوسایکوشال طراحی و تحت لایسنس دانشگاه تهران اجرا می‌شود، ۳- پرسونای کسب‌وکار؛ ناظر به استخراج، طراحی و تدوین پرسونای اختصاصی هر کسب و کار در سه سطح «پرسونای تیم»، «پرسونای مشتری»، «پرسونای رقبا» انجام می‌گیرد، ۴- سونامی‌‌های کسب‌وکار؛ ناظر به رویکرد کارآفرینی بالینی برای اولین بار در ایران «سونامی‌های کسب و کار» به عنوان عوامل اساسی بحران‌زا و مخرب شناسایی و حل می‌شود، ۵-ویروس‌های کسب‌وکار؛ کارآفرینی بالینی فراتر از عارضه‌یابی‌های مرسوم در کسب و کار، بر فرایند ویروس شناسی که تخریب‌های تدریجی ایجاد می‌کنند تمرکز دارد، ۶- توسعه بازار؛ نظام مراقبتی-حمایتی کارآفرینی بالینی، رشد انفجاری و معجزه‌گونه سهم بازار هر کسب و کار را با محوریت زنجیره ارزش آن کسب و کار تضمین می‌کند.

تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.