برگزاری اولین رویداد ارائه نیاز فناورانه صنایع غذایی در استان مازندران
برگزاری اولین رویداد ارائه نیاز فناورانه صنایع غذایی در استان مازندران
اولین رویداد ارائه نیازهای فناورانه در حوزه صنایع غذایی در مازندران توسط فن بازار منطقه ای این استان برگزار شد.

به گزارش گروه فن بازار تیکنا، فن بازار منطقه­ ای استان مازندران در سال ۱۴۰۰ با تولیت شرکت شهرک­ های صنعتی استان مازندران راه اندازی شد و شرکت ذهن فناور به عنوان کارگزارفن بازارمنطقه‌­ای استان مازندران در راستای اهداف و ماموریت­ های فن بازار ملی ایران به منظور توسعه و تجارت فناوری­ ها در حال فعالیت می­باشد.

این رویداد با حضور جباری پور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس و دبیر شورای فن بازار ملی و محمد صالح خالقی، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران برگزارگردید.

هدف از برگزاری این رویداد، شناسایی و ارائه نیازهای فناورانه با هدف توسعه و بهبود فرآیندها و محصولات شرکت‌ها و همچنین بهره­ گیری از ظرفیت­ ها و توانمندی­ های پژوهشگران، شرکت­های فناور و دانش بنیان، در جهت برطرف نمودن نیازهای مربوط به حوزه­ صنایع مواد غذایی است که توسط شرکت ذهن فناور طراحی و اجرا شده است.

در ابتدای رویداد، کامران علی پور، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک ­های صنعتی استان مازندران، ضمن خوشامدگویی از تشریف فرمایی مدعوین و همچنین معرفی فن بازار منطقه­‌ای استان مازندران، به بیان چرایی این رویداد پرداختند.وی در ادامه با بیان اینکه استان مازندران دارای قابلیت­ های ویژه­ای در حوزه صنایع غذایی، ادوات و ماشین آلات ساخت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است، اذعان داشتند که از ماموریت­ های اصلی فن بازار منطقه ­ای استان مازندران ایجاد حلقه‌­ی ارتباطی میان صنعت و فناوران، مخترین و دانشگاهیان‌ می­باشد. همچنین در پایان فرمودند: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این رویداد گام کوچکی را در راستای توسعه فناوری و رسوخ فناوری در واحدهای صنعتی استان برداریم.

سپس از جباری پور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس و دبیر شورای فن بازار ملی ایران دعوت شد تا به سخنرانی در خصوص اهداف و ماموریت ­های فن‌بازارملی ایران بپردازند. ایشان در ادامه خاطر نشان شدند فن بازار ملی ایران، زیرساخت مناسبی را برای تبادل فناوری، از طریق ارائه نیازهای فناورانه از سمت صنعت و ازطرفی دیگر ارائه راهکارهای فناورانه برای رفع این نیازها و در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان فراهم نموده است.

همچنین جباری پور در مصاحبه خبری شرکت ذهن فناور به عنوان دبیرخانه رویداد فرمودند: امروز در این رویداد شرکت­ های خوبی در حوزه صنایع غذایی و ازسمت دیگر فناوران، مخترعین یا شرکت­های دانش بنیان حضور دارند و ما امیدواریم که پس از ارائه نیازهای فناورانه توسط صنایع، در انتهای برنامه مذاکرات دو جانبه خصوص رفع نیازهای برگزار شود و در نهایت منجر به قراردادهای انتقال و تجارت فناوری شده و انشالله صنعت حوزه غذایی کشور از طریق این راهکارهای فناورانه، نوآورتر و در نهایت رقابتی تر گردد.

در ادامه محمد علی کارگر مطلق، معاون تحقیق و توسعه شرکت صنایع شیر ایران (شرکت پگاه)، مجموعه پگاه را به عنوان یکی از مجموعه­ های توانمند تولید در کشور که بیشترین سهم بازار، بیشترین میزان تولید و قدیمی ­ترین تولید کننده لبنیات می‌باشد را معرفی نمودند و در ادامه به ارائه ی نیازهای فناورانه ی این مجموعه پرداختند.

همچنین کارگر مطلق در مصاحبه ­ی خبری شرکت ذهن فناور به عنوان دبیرخانه رویداد فرمودند: ضمن تشکر و خدا قوت به برگزار کنندگان این رویداد خوب که به جهت ارائه نیازهای فناورانه در حوزه صنایع غذایی بود و یکی از رویدادهای بسیار خوبی بود که در این زمینه برگزار شد. ما از شرکت پگاه در حوزه صنعت لبنیات، ارائه توانمندی‌ها و نیازمندی­ها و همچنین مذاکرات با فناور­ها را داشتیم. به نظر بنده این رویداد، رویداد قوی بود خصوصا مذاکراتی که در پایان این رویداد انجام شد که امیدواریم در راستای حل برخی از مشکلات در صنعت و همچنین ایجاد برخی از فضاهای اقتصادی با کمک همکاران فناور، بیش از پیش اقدام کنیم و انشالله راه حل‌ها را ارائه بدهیم.

دومین ارائه نیاز فناورانه مربوط به شرکت لبنیات پاستوریزه پاک بود که توسط مهندس مجید ذبیحی سرپرست دفتر پروژه ­های شرکت پاک صورت گرفت. ایشان ضمن معرفی مختصری از شرکت لبنیات پاستوریزه پاک به ارائه نیازها و چالش های فناورانه موجود در این شرکت پرداختند. در ادامه افزودند مجموعه لبنیات پاک خواستار ادامه ­ این روند و به ثمر رسیدن تلاش­ های انجام شده در طی این رویداد و همچنین خروجی مفید برگزاری این دسته از رویدادها می باشد.

در ادامه فریدون امینی نوا، رئیس هیئت مدیره شرکت خزر الکتریک آمل و عضو شورای هماهنگی‌فن بازار منطقه‌ای استان به تشریح دغدغه ­های بازیافت ضایعات و زباله ­های شرکت­ های صنایع غذایی پرداختند. ایشان در ادامه ضمن تشکر از برنامه ریزی دقیق کارگزار فن بازار منطقه­ ای استان مازندران در این رویداد، به ضرورت تشکیل جلسه­ ی شورای فن بازار در استان مازندران اشاره نمود.

بهرام شهره، مدیر عامل شرکت بریان گوشت نیز سومین ارائه را برعهده داشت که طی آن به معرفی نیازهای فناورانه این شرکت پرداختند.

چهارمین ارائه نیز مربوط به شرکت مرباپزان آیش بود که توسط خسرو خسروداد، مشاور و مدیر تولید شرکت آیش صورت گرفت.

در پایان رویداد نیز جلسات مذاکرات دو جانبه (B2B) میان شرکت­های ارائه کننده نیازهای فناورانه و فناوران و پژوهشگران حوزه صنایع غذایی برگزار شد.

به گفته الهام محسنی، مدیر عامل شرکت ذهن فناور، کارگزار فن بازار منطقه ­ای استان مازندران و برگزار کننده این رویداد، در سال ۱۴۰۳ شاهد برگزاری دو رویداد دیگراز سلسله رویدادهای فناورانه خواهیم بود. وی با بیان اینکه در این رویداد بیش از ۹۰ نفر از فعالان حوزه صنایع غذایی شرکت داشتند، از پیگیری جلسات مذاکره تا انعقاد قرارداد خبر داد.