نمایشنامه «ستاره سهیل» منتشر شد
نمایشنامه «ستاره سهیل» منتشر شد
انتشارات آواهیا نمایشنامه ستاره سهیل، نوشته محمد عارف، مدیر گروه بیشاپور از گروه‌های مستقر در خانه خلاق و نوآوری سپندار را منتشر کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر تیکنا، نمایشنامه تک‌پرده‌ای ستاره سهیل، دارای سه شخصیت نمایشی با نام های زهره، جمشید و افسری عراقی است و برای شصت دقیقه اجرا در هر فضایی نگاشته شده است. این اثر داستان زن و مردی سوزنبان است که مامور به خدمت در ایستگاه قطار هویزه شده ‌اند و با آغاز جنگ عراق و ایران، تنها فرزند پنج ساله خود «سهیل» را در توفان جنگ گم می‌کنند و سال‌هاست در همان اتاق سوزنبانی منتظرند تا فرزندشان بازگردد.  با این که جمشید بازنشست شده، اما زهره به هیچ عنوان حاضر به تحویل اتاقک‌ سوزنبانی به سوزنبانِ جدید نیست بنابراین هرشب تا صبح در ایستگاه هویزه، تک تک مسافرینِ قطارها را از نظر می گذراند، بلکه سهیلِ خود را بیابد.

دکتر محمد عارف تاکنون با نگارش هجده نمایشنامه، موفق به دریافت بیست و دو جایزه ملی شده است. او با نمایشنامه «مزارشریف» (برنده جایزه نمایشنامه نویسی اقتباسی ملی ایران و نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران) شده است.

ستاره سهیل

دکتر محمد عارف، دانشیار انسان‌شناسی هنر است و اکنون به عنوان مدیر گروه بیشاپور، از تیم‌های مستقر در خانه خلاق و نوآوری سپندار، به گردآوری آیین‌های نمایشی و دراماتورژی آن‌ ها برای تولیدات خلاق فرهنگی هنری مشغول به فعالیت علمی و اجرایی است و این‌بار با ساختاری مدور در مکتب نمادگرایی به ایجاد زبانی مشترک بین زهره، جمشید و سهیل تمام مردم جهان، با موضوع جنگ مبادرت کرده و به باززایی رمزگان های فولکلوریک مردی از شمال، با زنی از  جنوب پرداخته، و فرهنگ مردم ایران را به امید برگشت «سهیل»، تنها فرزند پنج ساله زهره و جمشید درهم آمیخته است.

نمایشنامه ستاره سهیل، درامی پژوهش محور در قلمرو انسان/مردم شناسی جنگ است و نشان می‌دهد که نویسنده آن، با فرهنگ‌ مردم ایران آشنایی کامل دارد و جنگ را با تمام وجود درک و لمس کرده است.

نمایشنامه ستاره سهیل در ۷۶ صفحه از سوی نشر آواهیا وابسته به هلدینگ سپندار منتشر شده و به زودی از سوی خانه خلاق و نوآوری سپندار، با حضور چهره های برجسته علوم انسانی و هنر، در تماشاخانه ظفر رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/