سامانه «جان» محلی برای عرضه محصول دانش بنیان ها و تبادلات شرکت‌های دیجیتال می‌شود
سامانه «جان» محلی برای عرضه محصول دانش بنیان ها و تبادلات شرکت‌های دیجیتال می‌شود
زمانیان گفت: به زودی از سامانه «جان» به عنوان محلی برای عرضه محصول دانش بنیان ها و تبادلات شرکت‌های دیجیتال رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، حسن زمانیان، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل این سازمان برگزار شد، گفت: سامانه «جان» محلی برای عرضه محصول دانش بنیان ها و تبادلات شرکت‌های دیجیتال می‌شود.

وی افزود: در راستای حمایت از دانش بنیان‌ها برای عرضه محصول، خرید و فروش و نیز محلی برای تبادلات تجاری شرکت های دیجیتال، سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) به زودی رونمایی می شود.

معاون وزیر در خصوص گشایش پارک بین المللی علم و فناوری در آینده نزدیک که ماموریت وزارت علوم برای سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است، خاطرنشان کرد: اقدامات اولیه شامل اساسنامه، آیین نامه و پُرتابل آن آماده شده و ۹۸ درصد از مراحل ساخت و تجهیز آن اعم از بنای ساختمان ۶ هزار متر مربعی که ستاد مرکزی در آن استقرار پیدا می کند و اختصاص ۴۵ هزار مترمربع فضا برای استقرار شرکت های دانش بنیان ایرانی و خارجی در کنار مرقد حضرت امام خمینی(ره) آماده است.

زمانیان در خصوص شرایط واگذاری زمین به دانش بنیان ها گفت: سه گروه از شرکت ها در این پارک مستقر خواهند شد. شرکت های داخلی با گردش مالی بالای ۲۰ میلیارد تومان؛ شرکت های خارجی برتر و نیز شرکت های متعلق به ایرانیان خارج از کشور، در این فضا مستقر می شوند که مانند منطقه آزاد است و از عوارض گمرکی هم مستثنی هستند و این پارک هاب صادراتی پارک های علم و فناوری کشور می شود. در حال حاضر ۱۰۰ شرکت می توانند از طریق این پارک صادرات خود را انجام دهند.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: سامانه اتف(ارزیابی توانمندی‌‌های فناورانه) نیز سامانه دیگری است که توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برای رتبه بندی واحدهای تحقیق و توسعه برای همه شرکت های زیر نظر وزارت صمت، راه اندازی کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره های خوارزمی توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: این جشنواره قدیمی ترین، جشنواره کشور است. بنا داریم امسال این جشنواره با قوت بیشتری برگزار شود. برای مثال سقف مبلغ نقدی نفر اول این جایزه در تمامی بخش ها اعم از بین المللی، جوان و فناوری و نوآوری در سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان بود، امسال به یک میلیارد تومان افزایش می یابد و در کنار آن شاهد افزایش مبلغ جوایز نفرات برگزیده و دیگر مشوق ها برای برگزیده ها هستیم.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی معاونت ارتباط با صنعت در این سازمان خبر داد و افزود: در این معاونت کرسی ارتباط با وزارتخانه ها و صنایع مختلف مانند کرسی ارتباط با وزارت دفاع و وزارت ارتباطات را  ایجاد کردیم.

وی افزود: چرخه ایده تا تولید صنعتی در سازمان پژوهش ها وجود دارد. پژوهشی را که انجام می دهیم باید منجر به تولید صنعتی یا رفع نیازهای کشور شود این نگاه باعث شده است که این سازمان در آخرین رتبه بندی موسسه استنادی پایش و علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در بین ۵۲ پژوهشگاه و موسسه آموزش عالی رتبه اول را کسب کرد.

زمانیان با اشاره به اینکه دانش فنی ساخت ماهواره در سازمان پژوهش ها با ساخت ماهواره مصباح توسط تعداد بسیاری از دانشمندان ما بومی شده و پرورش یافته است، خاظرنشان کرد: با استفاده از آن تجربه در حال حاضر در حال مطالعه برای ساخت ماهواره زلزله‌شناسی آیات هستیم که البته تکمیل آن نیازمند ۲ میلیون دلار اعتبار ارزی است.

وی از تولید محصول دستگاه همودیالیز در سازمان خبر داد و گفت: شِشمین دستگاه دیالیز نیز در حال ساخت است. در حال تولید دستگاه دیالیز کوله پشتی نیز هستیم که دیگر نیاز به مراجعه به بیمارستان و بستری شدن در بیمارستان نیست و در منزل از راه دور توسط پزشک و از طریق اینترنت اشیا قابل کنترل است و در هر زمان اطلاعات لازم را در اختیار پزشک می گذارد.

وی همچنین از راه اندازی”شورای حکیمان” سازمان پژوهش‌ خبر داد و گفت: این شورا وظیفه احصا مسائل کلان را بر عهده دارد و از حکما و استادان برجسته تشکیل شده است. هم اکنون این شورا ۲۴ مسئله محوری جهانی تا سال ۲۰۵۰ را احصا کرده و برای حل این مسائل در داخل کشور کار کارشناسی و طرح انجام می‌دهد، مهم ترین این مسائل بحث تغییرات اقلیمی، کربن صفر، هوش مصنوعی، هلیم مایع و غیره است.

زمانیان با اشاره به اینکه این کارها نیروی انسانی می خواهد، گفت: در این راستا تعداد اعضای هیات علمی این سازمان که ۱۰۰ نفر بودند، سال گذشته به ۱۶۰ نفر افزایش یافتند و قصد داریم این تعداد را تا پایان امسال به ۲۰۰ نفر افزایش دهیم.

**امکان استقرار سازمان های بین المللی در پارک بین المللی علم و فناوری کشور

علیرضا زراسوندی، رئیس پارک بین المللی علم و فناوری نیز در ادامه با بیان اینکه سه پتانسیل برای استقرار در این پارک داریم، افزود: دسته اول، شرکت های دانش بنیان داخلی درجه یک با گردش پولی بالا که تعاملات خارجی دارند، در این پارک مستقر می شوند.

وی افزود: دسته دوم شامل ایرانیان دانش بنیان خارج از کشور است که در زمینه علم و فناوری فعال هستند، از آنها برای حضور در این پارک دعوت می شوند. دسته سوم نیز شرکت های خارجی در تعامل با ایران هستند که از آنها می خواهیم در این پارک مستقر شوند.

وی با اشاره به اینکه نباید از اهمیت نهادهای بین المللی مانند سازمان اکو، سازمان شانگهای، کامستک و یونسکو غفلت کرد، گفت: در راستای گسترش تعاملات بین المللی، این سازمان ها می توانند در پارک بین المللی علم و فناوری دفتر داشته باشند.

انتهای پیام/