اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریالی برای اصلاح شبکه آبرسانی کاشان اختصاص یافت
اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریالی برای اصلاح شبکه آبرسانی کاشان اختصاص یافت
مدیرعامل آبفا کاشان گفت: برای تبدیل کاشان به شهر هوشمند حوزه آب اعتبار 240 میلیارد ریالی تخصیص داده شده است.

به گزارش گروه اقتصاد ایران و جهان تیکنا، محمدرضا اسدی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه پیامدهای بحران آب در شهرستان کاشان و آران و بیدگل در صحنه مشاهده می‌کنیم، اظهار داشت: فرونشست‌های متعدد در دشت‌ها، خرابی برخی ساختمان‌ها و غیره ناشی از برداشت‌های بی‌رویه است و به همین منظور برنامه جامعی برای اصلاح شبکه آبرسانی کاشان در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه این منطقه در بحران شدید خشکسالی قرار دارد، افزود: همه این موارد را باید مدیریت کنیم و طبیعت ما چنین ویژگی‌هایی دارو و متوسط بارندگی در منطقه واقعا پایین است و تا به الان ۸۲ میلیمتر بارندگی دریافت نکردیم و در کنار این موضوع روز به روز در منطقه کاشان کیفیت آب کاهش پیدا می‌کند و اگر با آب زاینده‌رود مخلوط نشود کیفیت مناسبی برای آشامیدن ندارد.

مدیرعامل آبفا کاشان با بیان اینکه باید از تمام داشته‌های خود به درستی استفاده کنیم، ابراز داشت: مدیریت مصرف آب صرفا به حوزه شرب محدود نمی‌شود در حالی که در مجموع مصارف شرب در دو شهرستان ۳۸.۵ میلیون مترمکعب بوده است، اما در بحث کشاورزی ۱۰ برابر این مقدار است.

وی با بیان اینکه جامعه هدف ما کل مردم کاشان و آران و بیدگل هستند، گفت: در بخش آب ۹۹.۹ درصد از مردم از آب شرب استفاده می‌کنند، گفت: هر شهروند که از وضعیت موجود اطلاع پیدا کند قطعا در مصرف آب تاثیرگذار است و درخواست داریم تا اطلاع‌رسانی در سطح وسیعی صورت پذیرد.

اسدی با بیان اینکه با افزایش یک درجه دمای هوا پنج درصد به مصرف آب افزوده می‌شود، تصریح کرد: در بخش شرب اگر به نقطه‌ای برسیم که قطعی و جیره‌بندی آب داشته باشیم پیامدهای سوء وجود دارد اما تمام تلاش همکاران ما آن است که هیچ‌گاه در این وضعیت قرار نگیریم و خوشبختانه تاکنون این مهم محقق شده است.

وی با بیان اینکه به غیر از دو روستا تمامی شهرها و روستاها دارای منابع آبی پایدار هستند، تاکید کرد: ما از میزان مصرف آب شرب در شهر و روستاها ۸۱ درصد در بخش خانگی، ۳.۴ درصد در بخش تجاری، ۵.۷ درصد در بخش صنعت و مابقی سایر مصارف است.

مدیرعامل آبفا کاشان با بیان اینکه دو هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه مصرف روزانه آب در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل است، افزود: در صورتی که مردم منطقه کاشان و آران و بیدگل الگوی مصرف را رعایت کنند هیچ مشکلی را در بحث آب شرب نداریم.

وی با بیان اینکه منابع آبی در منطقه کاشان محدود است، ابراز داشت: لازم است ضریب ذخیره آبی در منطقه روز به روز افزایش پیدا کند و در موارد اوج مصرف از این ذخیره آبی استفاده شود و بر همین اساس در اکثر روستا یک نهضت مخزن‌سازی آغاز شده است و این موضوع در حوزه مدیریت تنش آبی بسیار موثر است.

اسدی با بیان اینکه در دو سال ۱۷هزار مخزن ذخیره آبی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: در شهرهایی نظیر جوشقان و مناطق که وضعیت آبی مناسبی نیز ندارد، اقدامات برای ساخت منبع ذخیره آغاز شده و پیمانکار نیز مشغول به کار است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۱ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده در سال گذشته نوسازی شده است، تصریح کرد: این موضوع در جلوگیری از هدر رفت آب نقش بسیار موثری دارد و از این رو برای اصلاح شبکه ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرعامل آبفا با بیان اینکه در چهار شهر منطقه کاشان و آران و بیدگل روزانه ۱۰ میلیون لیتر آب، شیرین می‌شود، تاکید کرد: ۳۰ درصد از آبی که شیرین می‌شود غیرمتعارف و غیر قابل شرب بوده و بر این اساس این آب نامتعارف در بخش صنعت نظیر شست و شوی ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه کاشان ۱۱۰ لیتر بر ثانیه پس از دارد، افزود: این صنعت در مصارف مختلف صنعتی استفاده می‌شود و از این رو هر صنعتی اعلام آمادگی کند، می‌توانیم این پساب را در اختیار قرار دهیم به نحوی که ۳۰ لیتر بر ثانیه این پساب در فولاد کویر آران و بیدگل مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

اسدی با بیان اینکه باید روش‌های ما و مدل فکری ما برای مدیریت مصرف آب باید عوض شود، ابراز داشت: آبفا کاشان از سال ۷۱ به صورت مستقل شناخته شده است و منابع آبی از ۳۰ سال قبل تاکنون به مراتب کمتر شده و روز به روز نیروی انسانی ما نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به هوشمندسازی حوزه مصرف آب گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته آبفا کاشان را به عنوان یک شرکت پایلوت قرار دادیم و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در زمینه هوشمندسازی حوزه مدیریت مصرف آب در کاشان اختصاص پیدا می‌کند و این مهم یک تحول ایجاد می‌کند و هوشمندسازی را در همه بخش‌ها دنبال می‌کنیم و این منطقه را به شهر هوشمند حوزه آب تبدیل می‌کنیم.

مدیرعامل آبفا کاشان از انعقاد تفاهم‌نامه و تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان ویژه آبرسانی روستایی خبر داد و تصریح کرد: با تخصیص این اعتبار بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی حوزه آب روستایی جبران می‌شود.
انتهای پیام/