تهران دارای هویت فناورانه می‌شود
تهران دارای هویت فناورانه می‌شود
زاکانی با بیان اینکه برای حل نظام مسائل شهر یک نظام مدیریتی در نظر گرفتیم، گفت: طی آن با تکیه بر اهالی علم و فناوری به میانبرهایی که برای حل مسائل لازم است، می‌توانیم برسیم. لذا برای تهران هم به عنوان متقاضی و هم به عنوان حامی باید یک هویت فناورانه خلق کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، آیین امضای تفاهم نامه چهارجانبه راه اندازی ناحیه نوآوری تهران ظهر امروز چهارشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲ با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و مسئولان کشوری و لشکری در پارک علم و فناوری تهران برگزار شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز دقیقا بیست و یک ماه است که در خدمت شهروندان تهرانی هستیم، گفت: طی این دوران ممکن است در تنگنا قرارگرفته باشیم اما هرگز راهمان مسدود نشد.

زاکانی با بیان اینکه برای حل نظام مسائل شهر یک نظام مدیریتی در نظر گرفتیم، گفت: گره‌گشای تدابیر تهران بخش اندیشه‌ای شهر است و از آنجایی که بیشترین تعداد اندیشمند اعم از دانشجو و اساتید و … در این شهر قرار دارد – در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته- می‌توان از این ظرفیت بیشترین بهره را در جهت خدمات دهی بهتر به شهروندان برد.

وی یا اشاره به اینکه ما ۴ تحول را در نظر گرفته‌ایم، گفت: در بخش اول تحولات مدیریت شهری برای حل معضلات شهری و برون رفت از مشکلات از اندیشمندان کمک می‌گیرد.

زاکانی افزود: بخش بعدی کالبد شهر است که فرسوده شده و مسائل متعددی دارد. توجه به علم و دانش و سرریز کردن آن در فضای شهر امکان عبور از این فرسودگی و گلوگاه را به ما می‌دهد. بخش سوم، حوزه زیست شهری است زیرا شهر یک زیست بومی با روح و کالبد درهم تنیده دارد که توجه به این موضوع ایجاب می‌کند تا سبک زندگی برای آن ایجاد شود.

شهردار تهران اذعان کرد: همه این تحولات نیازمند یک تحول چهارمی است که طی آن با تکیه بر اهالی علم و فناوری به میانبرهایی که برای حل مسائل لازم است، می‌توانیم برسیم. لذا برای تهران هم به عنوان متقاضی و هم به عنوان حامی باید یک هویت فناورانه خلق کنیم.

وی ادامه داد: از همان ابتدا تلاشمان این بود که سه ناحیه در تهران مورد دقت قرار بگیرد که این سه ناحیه در شرق، مرکز و غرب تهران است و محدوده دانشگاه‌های شریف، تربیت مدرس، تهران، امیرکبیر و علم و صنعت را شامل می‌شود و تفاهماتی در این زمینه صورت گرفته است. این سه ناحیه، پیشران در هوشمندسازی در کشور هستند.

به گزارش تیکنا، در پایان این مراسم از ماکت سه بعدی ناحیه نوآوری تهران رونمایی شد.

گفتنی است، ناحیه نوآوری به عنوان محدوده‌ای برای جذب افراد کارآفرین، با استعداد، مشاغل دانش بنیان و سرمایه‌گذاری‌ها طراحی شده است‌ که‌ با توسعه و ترکیب مجموعه‌ای از دارایی‌های زیربنایی، نهادی، علمی، فناوری، آموزشی و اجتماعی آن‌‌ها به همراه ارائه خدمات با ارزش افزوده، می‌توان به نتایجی همچون توسعه اقتصادی و رفاه پایدار برای جامعه رسید.