نقش اجتماعی زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف تبیین نشده است/ تدوین اطلس سیمای زنان در دستور کار کمیسیون ملی یونسکو- ایران
نقش اجتماعی زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف تبیین نشده است/ تدوین اطلس سیمای زنان در دستور کار کمیسیون ملی یونسکو- ایران
متکان گفت: ما نتوانستیم نقش اجتماعی زنان کشورمان را در عرصه‌های مختلف تبیین کنیم. کمیسیون ملی یونسکوی ایران در این راستا نسبت به راه‌اندازی سامانه اطلس سیمای زنان ایران اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست و حکمرانی تیکنا، آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی زنان و حکمرانی به عنوان محفلی برای آموزش و تجربه اندوزی تخصصی در این حوزه صبح امروز سه شنبه ۹ خردادماه با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در محل تالار شیخ فضل الله نوری مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

علی اکبر متکان، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران در این مراسم خاطر نشان کرد: حضور مجریان زن در صدا و سیما و نقشی که در القای مفاهیم حکمرانی بر اسلس تحلیل‌های کارشناسی، بسیار مهم است این اجراها بعضا به نحوی است که از سوی زنان دیگر مورد قبول قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحث حضور اجتماعی زنان و نقش آفرینی در تصمیم سازی‌ و تصمیم گیری همیشه یکی از مسائل چالش برانگیز در جهان بوده، افزود: پس از انقلاب اسلامی، شاهد هستیم که نقش زنان و بحث ارزش‌ها هیچ تضادی با حضور زن در عرصه جامعه نداشته و ندارد.

متکان در ادامه این سوال را مطرح کرد که به چه دلیل و چرا نگاه منفی از سوی سازمان ها نسبت به ایران وجود دارد و اظهار کرد: علت این است که ما نتوانستیم نقش زنان را در عرصه های مختلف تبیین کنیم. کمیسیون ملی یونسکوی ایران یکی از نهادهایی است که در این زمینه قصور کرده است. باید تبیین صورت گیرد و نگاه اصلاح شود. ما به دلیل نداشتن حوزه رسانه نتوانستیم به خوبی نقش و فعالیت زنان را تبیین کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیرا یونسکو سامانه اطلس سیمای زنان جمهوری اسلامی را از ابتدای انقلاب تا کنون را در دستور کار خود قرار داده است. وزارت علوم پشتیبانی حمایت از آن را پذیرفته است اما نیاز به هم افزایی بیشتر در این خصوص وجود دارد. برای اولین بار مسیر پیشرفت در بستر زمان برای زنان ایرانی باید تبیین شود.

گفتنی است، اولین دوره آموزشی زنان و حکمرانی با هدف شبکه‌سازی تخصصی شرکت‌کنندگان همراه با کمیسیون ملی یونسکو و سایر نهادهای همراه، فراهم آوردن فضای آموزشی متفاوت و مسأله‌محور با در نظر گرفتن مسائل زنان در حکمرانی و آموزش کاربردی و کارگاه در خرداد و تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.