رونمایی از سامانه جامع آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای دانشگاه تهران + فیلم
رونمایی از سامانه جامع آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای دانشگاه تهران + فیلم
آیین رونمایی از سامانه جامع آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای دانشگاه تهران امروز صبح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، آیین رونمایی از سامانه جامع آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای دانشگاه تهران، صبح امروز چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ در تالار شهید سلیمانی پردیس مرکزی این دانشگاه با حضور محمود کمره ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران برگزار شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در ابتدا این اشاره با اینکه اولا برگزاری آموزش‌های آزاد در تمامی دانشکده‌ها، بحث بسیار مهمی است، گفت: با رونمایی از این سامانه، توانمندی‌های دانشگاه تهران در سطح جامعه معرفی می شود و جامعه نسبت به توانمندی‌های این دانشگاه آگاهی می‌یابد.

کمره‌ای اظهار کرد: اهمیت اصلی در برگزاری این دوره ها این است که توانمندی‌ها و احساس نیاز جامعه به این توانمندی‌ها دیده می‌شود.

وی اگر دوره‌ها به صورت متمرکز و شفاف انجام نشود، هم در درون و هم در بیرون دانشگاه مشکل ایجاد می‌شود، گفت: سامانه‌ای که امروز رونمایی می‌شود، به‌صورت متمرکز و منسجم برگزاری دوره های آموزش آزاد را به صورت شفاف در بر دارد.

کمر‌ه ای ادامه داد: روند ثبت نام دانشپذیران و شرکت کننده ها، هزینه ها، برگزار کننده ها تا صدور مدرک و … همه به صورت شفاف مشخص می‌شود، امروز این سامانه آماده بهره برداری است.

وی افزود: این دوره‌ها از تمام دنیا قابلیت استعلام دارد و این امر به تمام کسانی که تمایل برای شرکت در این دوره‌ها دارند کمک می‌کند. ترجمه گواهینامه ها با توجه به اینکه بزرگترین دانشگاه کشور است، به سهولت انجام خواهد شد. نکته مهم ایک است که مقرر شده است این گواهینامه ها مورد تایید قوه قصاییه برای ترجمه قرار گیرد این امر در حال انجام است تا نیاز به مهر وزارت علوم نداشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وابسته کردن جامعه به ما و خدمت ما به جامعه در راستای انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران است.

نادر سید امیری، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز سیاست‌گذاری و نظارت بر آموزش های کاربری دانشگاه تهران نیز در رابطه با ضرورت آموزش‌های کاربردی گفت: سالیان سال است که آموزش های حرفه ای و کاربردی در دانشگاه‌ تهران در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی در آموزش عالی و نیز ارتباط صنعت و دانشگاه و دانشکده‌های مختلف در حال اجرا است. در چند ماه اخیر دانشکده‌های غیر فعال یا نیمه فعال نیز فعال شدند. بعضی از دانشکده‌ها که اعتقادی به آموز کاربردی نداشتند، رویکرد مثبت و فعالانه برای برگزاری دوره‌های کاربردی متناسب با رشته‌های مصوب و حوزه دانشکده شان دارند.

وی افزود: چند نکته مهم در خصوص آموز‌های کاربردی این است که با توجه به اینکه نیاز جامعه و مخاطب بیشتر از جنس صنعت است یا افراد خارج از محیط علمی دانشگاه است قاعدتا تعریف دوره یا سرفصل و مدیرت و اجرای دوره متفاوت از دوره‌های رسمی است. در دوره های رسمی فرایند کاملا مشخص و مصوب داریم. اما در دوره های کاربردی تغییرات محیطی و متناسب با نیازهای جامعه، واحدها را برای ایجاد تغییرات دائمی در سرفصل های دوره و محتوای آن مجاب می‌کند.

سید امیری ادامه داد: انجام این امر، نیازمند فرایند نظارتی و رصد دقیق و کامل است. در گذشته دانشکده‌ها به طور مستقل دوره‌هایی را برگزار می‌کردند که چارچوب نظام مندی برای رصد و بررسی اینها وجود نداشت. در ادامه سامانه‌ای ایجاد شد که در مرکزی ذیل معاونت آموزشی گواهی صادر می‌کرد اما امکان گزارش دهی دقیق نداشت و اطلاعات ثبت شده ابتدایی در آن وارد می‌شد.

وی گفت: از زمان ورودم به مرکز سیاست‌گذاری و نظارت بر آموزش های کاربری دانشگاه تهران به این نتیجه رسیدم که سامانه ای مورد نیاز است که بتواند به طور پیوسته و آنی نسبت به تعداد دانش پذیران و دوره های در حال اجرا گزارش دهد و نقش تسهیل گری را ایفا نماید. در بسیاری از دانشکده های نوپا از بعد آموزش های کاربردی و حرفه ای توان و قدرت اجرای دوره ها به علت نبود زیر ساخت ها ندارند. لذا ایده راه اندازی سامانه جامعی برای آموزش این دوره‌ها در ذهنم شکل گرفت و در ادامه جلسات مختلفی با کارگروه‌ها در دانشکده‌های مختلف تشکیل دادیم که در نهایت سامانه جامع آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای دانشگاه تهران امروز راه اندازی شد.

سید امیری در خصوص اینکه چرا نام جامع بر این سامانه نهاده شده است، خاطر نشان کرد: زیرا علاوه بر بحث های فرایند مجوز، صدور گواهینامه، سرفصل‌ها و نیز قابلیت معرفی دوره های دانشکده‌های مختلف را دارد. یک باکس در سامانه برای هر دانشکده با سطح دسترسی بیشتر تعریف کردیم. به طور مثال هر دانشکده این امکان را دارد که پوستر دوره‌ها که به تایید دانشگاه رسیده است را برای اطلاع عموم مردم از کل محتوای یک دوره در سامانه به نمایش بگذارد. به دو دلیل این روند کار مثبتی است زیرا نشان می دهد دانشگاه چه دوره‌هایی را برگزار می کند و دیگر کسی با مشکل استعلام دوره‌ها مواجه نخواهد بود و برای اعتبار دانشگاه نیز به این علت که نشان می دهد که دوره‌ها تایید شده و مصوب هستند، مفید است.

در ادامه ویدئویی از توضیحات رئیس مرکز سیاست‌گذاری و نظارت بر آموزش های کاربری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با تیکنا در رابطه با این سامانه و مزایای آن را مشاهده می‌کنید:

گفتنی است، علاقه‌مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به لینک https://eec.ut.ac.ir/ مراجعه کند.