ارتقای بهره‌وری تنها با به‌کارگیری ظرفیت‌های مردم محقق می‌شود
ارتقای بهره‌وری تنها با به‌کارگیری ظرفیت‌های مردم محقق می‌شود
وزیر نیرو گفت: آنچه باعث عدم بهره‌وری در حوزه‌های مختلف شده است عدم توجه به ظرفیت‌های مردمی است و باید با استفاده از مصرف بهره‌وری را افزایش دهیم. 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ایران و جهان تیکنا، علی اکبر محرابیان در همایش ملی بهره‌وری ایران که پیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: بهترین تعریف از بهره‌وری بیشترین تولید با حفظ کیفیت و کمترین صرف هزینه است.

وی افزود: مهم‌ترین موتور محرک هر اقتصادی در کشور انرژی است و متأسفانه در چند سال اخیر ناترازی مصرف و تولید انرژی در کشور را شاهد بودیم. اگر بخواهیم ناترازی مصرف برق در کشور‌ را برطرف کنیم باید هر مشترک ۶ ساعت در روز خاموشی داشته باشد و از طرفی صنعت ما دایر بر مصرف انرژی است و عمده صنایع سوده ایران صنایع پرمصرف برق هستند.

وزیر نیرو بیان کرد: برای رفع ناترازی دو راه بهره‌وری و طرح‌های توسعه را پیش رو داریم. برای رفع این مشکل با طرح‌های توسعه با چالش‌های جدی تامین منابع مالی و آسیب‌های محیط زیستی مواجه هستیم‌. نتیجه طرح‌های توسعه انرژی بلایی از که امروز بر سر کلان شهرها آمده و در هر سال شاید آلودگی‌های بیشتری هستیم. اما با افزایش بهره‌وری در واحدهای انرژی هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و میزان بیشتری انرژی تولید می‌شود. همچنین وقتی بازدهی را در نیروگاه‌ها افزایش می‌دهیم محیط زیست آسیب کمتری می‌بیند.

محرابیان عنوان کرد: آنچه باعث شد با وجود ناترازی در مصرف و تولید انرژی شاهد خاموشی نباشیم تغییر در روش‌های مدیریت مصرف و توجه به مسئله بهره‌وری بود. بهره‌وری در زندگی تک‌تک افراد جامعه تاثیرگذار است. طرح پاداش صرفه‌جویی از جمله روش‌های موفق در زمینه ارتقای بهره‌وری در سراسر جهان است.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور و پس از اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی شاهد کاهش مصرف برق در بخش خانگی بودیم. برای اولین بار کاهش ۴ درصدی مصرف برق در کشور بودیم. اعلام کردیم هر خانوار با کاهش مصرف انرژی به ازای هر کیلووات صرفه‌جویی ۲ هزار تومان پاداش دریافت می‌کند. در حقیقت با این روش با هزینه پایین بستر ارتقای بهره‌وری در کشور فراهم شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: دلیل عدم موفقیت در بهره‌وری عدم توجه به ظرفیت‌های مردمی بوده است. وقتی مردم را توجه کنیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم می‌توانیم بهره‌وری را ارتقا دهیم. موضوع بهره‌وری مهمترین گنج جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام/