همه انواع ناباروری قابل درمان است/ فعالیت بیش از ۱۰۰ مرکز درمانی در ایران
همه انواع ناباروری قابل درمان است/ فعالیت بیش از ۱۰۰ مرکز درمانی در ایران
حدود ۳.۵ میلیون زوج در کشورمان از ناباروری رنج می‌برند و با روش‌های مختلف به دنبال درمان هستند؛ در چنین شرایطی این سوالات مطرح می‌شود که آیا همه انواع ناباروری قابل درمان است؟ آیا پیش از ازدواج تست‌هایی برای تشخیص ناباروری وجود دارد؟ جوانان برای پیشگیری از این عارضه به چه نکاتی باید توجه کنند؟

به گزارش گروه جامعه تیکنا، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا وابسته به جهاددانشگاهی یکی از مراکز ممتاز و پیشرفته کشور و منطقه در زمینه درمان ناباروری و سقط مکرر است که از سال ۱۳۸۲ با همکاری مشترک مرکز ART دانشگاه USHCL آلمان فعالیت خود را آغاز کرده است.

مجموعه ای تخصصی که در طول دو دهه گذشته موفق شده است با به روزترین تجهیزات وتکنیک های استاندارد درمان ناباروری و با همکاری مجرب‌ترین متخصصان و همچنین پشتوانه دستاوردهای نوآورانۀ پژوهشگران پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن‌سینا، هم‌طراز با مراکز درمان ناباروری اروپا و آمریکا، به زندگی بیش از ۱۵ هزار زوج نابارور گرما و شادی ببخشد.

۱۰ سالی می شود که به مناسبت ۳۰ اردیبهشت‌ روز ملی جمعیت پویشی تحت عنوان «پویش حمایت از زوج های نابارو» از ۳۰ اردیبهشت تا پنجم خردادماه در پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن سینا) با هدف برجسته کردن اهمیت حمایت از زوج‌های نابارور در تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور طراحی شده است.

به بهانه این پویش و آمار ۳.۵ میلیون زوج یا هفت میلیون نفری که در کشورمان به دلائل مختلف با بیماری ناباروری دست وپنجه نرم می کنند با محمدرضا صادقی رییس پژوهشگاه فناوری های نوین و علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن‌سینا) با طرح چند سوال در خصوص برخی شبهات ناباروری به گفت و گو نشسته ایم.

محمدرضا صادقی دارای دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، از سال ۱۳۸۰ تاکنون معاون پژوهش و فناوری و از سال ۱۳۹۶ ریاست پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا را عهده دار است.

وی با رتبه علمی استادی پژوهشی در طی سال ها فعالیت آموزشی و پژوهشی؛ مجری بیش از ۳۰ طرح تحقیقاتی بوده، بیش از ۱۱۱ مقاله پژوهشی به چاپ رسانده، ۱۶۵ خلاصه مقاله در مجامع علمی داخلی و بین المللی ارائه کرده و استاد راهنمای بیش از ۳۰ دانشجوی ارشد و دکتری تخصصی بوده است.

وی همچنین مسوولیت بخش جنین شناسی و آندرولوژی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا را از سال ۱۳۸۶ برعهده دارد و عضو کمیته علمی ده ها کنگره ملی در حوزه تولیدمثل و ناباروری بوده است. در حال حاضر به عنوان دبیر انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران در حال فعالیت است و همواره در سه دوره جشنواره برترین های تولیدمثل در سه سال متوالی دبیری این جشنواره را به عهده داشته است.

سوال: آیا اساسا همه انواع ناباروری قابل درمان است؟

صادقی: امروز بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در کشور وجود دارد و باید گفت به طور قطع به یقین تمام انواع ناباروری قابل درمان است و برای آنها درمان وجود دارد. حتی برای خانم هایی که در سن ۴۵ سالگی بر اثر یائسگی و باروری خود را از دست داده و سیستم تولیدمثل آنها فعالیت خود را از دست می دهد؛ بنابراین این افراد هم می توانند حتی تا سن ۴۹ سالگی به مراکز درمانی ناباروری برای درمان مراجعه کنند البته نوع، کیفیت و میزان موفقیت درمان با یکدیگر متفاوت است.

سوال: آیا شده به بیماری اعلام کنید که به هیچ وجه درمان نمی شود؟

صادقی: در خصوص این سوال باید گفت هریک از بیماران نابارور از شرایط درمانی خاص خود برخوردارند و در خصوص برخی زوجین مثل آقایی که نطفه ندارد و به هر دلیلی اسپرم او صفر است باید پذیرفت که سیستم تولیدمثل او نطفه تولید نمی کند و اینجا ما مجبور هستیم فرد را به سمت سیستم های استفاده از اهدای جنین ارجاع دهیم و اهدای جنین نیز قانونی است که توسط مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده است.

دریافت جنین اهدایی دارای مزایایی است و این بستگی به این دارد که زوجین این مسئله را بپذیرند اما به طور کلی تمامی عللی که باعث ناباروری می شود با درمان های موجود قابل درمان است.

سوال: مهمترین عامل اثرگذار در بروز ناباروری زوجین چیست؟

صادقی: مهمترین فاکتور در باروری یک زوج در ابتدا سن خانم است؛ لذا جوانان پیش از ازدواج باید اطلاع داشته باشند که سن به عنوان یک فاکتور اصلی بویژه در مورد خانم ها در باروری مطلوب صدق می کند.

دیگر اینکه متاسفانه به دلیل اینکه امروزه سن ازدواج افزایش یافته است و دغدغه مسکن، شغل و تحصیل باعث شده که زوجین فرزندآوری را به تاخیر بیاندازند این باعث ایجاد مشکلاتی شده است که یکی از آنها موارد ناباروری است.

در هر صورت اگر خانمی در گذشته در سن ۱۵ سالگی ازدواج می کرد او تا ۴۵ سالگی فرصت فرزندآوری داشت و می توانست ۳۰ سال صاحب فرزند شود اما امروز هنگامی که یک خانم به جهت ادامه تحصیل و شغل و مسکن فرزندآوری خود را به تاخیر می اندازد یا خانم هایی که در سن ۴۰ سالگی ازدواج می کنند، این مساله ناخواسته روند بیولوژیک بدن را به سمت ناباروری پیش می برد.

سوال: آیا پیش از ازدواج تست هایی برای تشخیص ناباروری زوجین وجود دارد؟

صادقی: به طور حتم روش ها و آزمایشاتی وجود دارد اما نتایج این آزمایشات قطعی و صددرصد نیست. بر اساس نتایج این تست ها نمی توان به طور قطع به یقین گفت که این زوج حتما بارور هستند یا نابارور، لذا با وجود تست های موجود ما این تست ها را توصیه نمی کنیم و در دنیا نیز توصیه نمی شود. چراکه استرس و نگرانی زوجین را افزایش می دهد.

زوج ها بدون انجام این تست ها هم صاحب فرزند می شوند اما هنگامی که به دنبال این تست ها می روند به دلیل اینکه این تست ها قطع به یقین نیست اما استرس و فشار روانی ایجادشده به طور حتم عملکرد فیزیولوژیک تولیدمثلی آنها را نیز دچار آسیب می کند؛ بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی کنیم.

در هر صورت باروری حاصل فعالیت عملکرد سیستم تولیدمثل است و ممکن است به دلیل یک مشکل جزئی در دو طرف ناباروری تشدید شده باشد.

نکته مهم این است که زوجین برنامه ریزی کنند و به فرزندآوری خود سرعت ببخشند و سراغ این تست ها نروند چراکه هرچه این تست ها را دقیق تر انجام شود ممکن است به مشکلاتی برخورد کنند که اصلا در بچه دار شدن زوجین نقشی نداشته باشد اما استرس و نگرانی آنها را بیشتر می کند.

سوال: جوانان قبل و بعد از ازدواج برای پیشگیری از ناباروری باید به چه نکاتی توجه کنند؟

صادقی: نکته اصلی اینجاست که سرعت در ازدواج در دوران جوانی عامل مهمی در جلوگیری از عارضه ناباروری است لذا سن ازدواج باید کاهش پیدا کند.

مورد دیگر اینکه زوجین هنگامی که ازدوج می کنند باید به سرعت برای فرزندآوری برنامه ریزی کنند و اگر هم نمی خواهند سریع بچه دار شوند امروزه پزشکی روش ها و درمان هایی را در اختیار آنها قرار داده که می توانند باورری خود را حفظ کنند.

آنها می توانند به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند به عنوان مثال خانمی که می خواهد بعد از سن ۴۵ سالگی صاحب فرزند شود، می تواند در ۳۵ سالگی جنین را ایجاد و نگهداری کند. در غیر این صورت بعد از سن ۴۵ سالگی درمان نتیجه نخواهد داد و مجبور می شود از روش های اهدا استفاده کند که شاید از نظر باورها و مسائل اعتقادی برای همه زوجین قابل پذیرش نباشد.

بر اساس این گزارش، پویش حمایت از زوج‌های نابارور از ۳۰ اردیبهشت ماه آغاز و تا روز جمعه پنجم خرداد ۱۴۰۲ به شرح ذیل ادامه خواهد داشت:

شنبه ۳۰ اردیبهشت: جمعیت، فرزندآوری و حمایت از زوج‌های نابارور

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت: سن و باروری

دوشنبه اول خرداد: حفظ باروری

سه شنبه ۲ خرداد: باورهای نادرست درباره ناباروری

چهارشنبه ۳ خرداد: عوامل خطر ابتلا به ناباروری و راهکارها

پنجشنبه ۴ خرداد: ملاحظات روانشناختی در ناباروری

جمعه ۵ خرداد: سلامت باروری و اطمینان از تولد فرزند سالم

گفتنی است، علاقمندان برای آگاهی از برنامه‌های این پویش می‌توانند به صفحه اینستاگرام مرکز درمان ابن‌سینا avicennaclinic@ یا وب سایت مرکز درمان ابن‌سینا مراجعه کنند.