۳۰ هزار واحد مسکن شهری و ۱۴ هزار مسکن روستایی در گلستان ساخته می‌شود
۳۰ هزار واحد مسکن شهری و ۱۴ هزار مسکن روستایی در گلستان ساخته می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: در ۲ سال نخست اجرای این طرح در گلستان، احداث ۳۰ هزار واحد مسکن شهری و ۱۴ هزار مسکن روستایی هدف‌گذاری شد.

به گزارش گروه اقتصاد ایران و جهان تیکنا، قیمت بالای مسکن و افزایش بی‌رویه آن در سال‌های اخیر ناشی از کم توجهی دولت‌های گذشته به ساخت واحدهای ارزان باعث شده خرید خانه به آرزوی دست نیافتنی خیلی‌ها تبدیل شود اما برناهم عملی و گام به گام آیت‌الله رییسی برای اجرای طرح‌های مرتبط با ساخت خانه برای اقشار کم درآمد بارقه‌های امید خانه‌دار شدن را در دل زوج‌های جوان روشن کرد.

کمبود و گرانی زمین در گلستان یکی از مشکلات اساسی تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به شمار می‌رفت اما مسوولان گلستان دستورالعمل‌های اجرایی را برای حل این مشکلات به دستگاه‌های ابلاغ کردند و در نتیجه آن مشکل تامین زمین برای ساخت این خانه‌ها تا حد زیادی برطرف شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: تعهد تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن استان در سال نخست ۸۰۰ هکتار بوده که با حمایت مدیران استان زمین مورد نیاز اجرای چهار ساله مسکن روستایی و ۲ سال اول تامین شد.

مهدی ملک اظهار کرد: دولت سیزدهم برای حل معضل مسکن استان اقدام به ایجاد طرح نهضت ملی مسکن تملک اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی و افزایش سقف تسهیلات در حوزه مسکن کرد.

وی بیان کرد: در ۲ سال نخست اجرای این طرح در گلستان، احداث ۳۰ هزار واحد مسکن شهری و ۱۴ هزار مسکن روستایی هدف‌گذاری شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر براساس تعهد ساخت ۳ هزار و ۵۶ واحد و در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر هم احداث ۲۲۸ واحد در دست اقدام است.

ملک افزود: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بخش خودمالکی، تعهد گلستان در بخش مسکن شهری سالانه ۳ هزار و ۸۶۹ واحد است که ۳ هزار و ۵۱۵ واحد دارای انعقاد قرارداد مشارکت مدنی با بانک‌ها هستند.

وی ادامه داد: مجموع کل اراضی قطعی‌ شده گلستان در طرح نهضت ملی مسکن ۳۱۸.۵ هکتار است که ۲۷۴ هکتار آن متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن، ۳۳ هکتار مربوط به بنیاد مستضعفان و ۱۱.۵ هکتار به بنیاد مسکن تعلق دارد.

ملک اضافه کرد: تاکنون ۹۴ هزار و ۸۶۳ شهروند گلستان در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که با انجام مراحل مختلف و گذر از تایید اولیه و نهایی، حدود ۱۴ هزار نفر واجد شرایط تهیه مسکن در این طرح هستند.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات به متقاضیان گفت: در بخش دولتی تاکنون برای هزار و ۲۸۶ واحد و در بخش خودمالکی برای ۳ هزار و ۵۱۵ واحد قرارداد منعقد شد.

وی ادامه داد: سایت آرامش گرگان یکی از نمونه‌های موفق اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان است که ساخت ۴۸۸ منزل در این سایت پیشرفت فیزیکی قابل قبول و محسوسی دارد.

ملک اظهار کرد: وضعیت سایت زیتون گرگان در راستای اجرای این طرح نیز مطلوب بوده و ساخت و پیشرفت ۱۸۰ واحد این سایت می‌تواند الگویی برای کل استان باشد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اجرای این طرح در گلستان، استقبال نکردن پیمانکاران بومی برای اجرای این پروژه‌هاست که با توجه به ضرورت اجرای به موقع طرح نهضت ملی مسکن، مجبوریم به سراغ پیمانکاران غیربومی برویم تا زمان دسترسی مردم استان به آرزوی خانه‌دار شدن به درازا نکشد.

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری و با تداوم حمایت دولت از مالکان با اعطای تسهیلات و بسته‌های حمایتی لازم، همه ۳ هزار مسکن که بخش عمده آن خودمالکی است به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: براساس تفاهم‌ با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در خصوص تامین مسکن محرومان، ساخت ۱۱ هزار خانه در دستور کار قرار گرفته شده که اولویت با خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان به یکی دیگر از نمونه‌های موفق اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و گفت: در اسفندماه سال گذشته عملیات اجرایی ۱۷۰ واحد در علی آباد کتول آغاز شد که این پروژه در حال حاضر پس از گذشت کمتر از ۲ ماه به پیشرفت ۲۵ درصد رسید.

ملک اظهار کرد: در شهرستان علی آباد کتول، طی یکسال هزار و ۲۱۵ واحد در قالب نهضت ملی مسکن احداث خواهد شد که هم اکنون ۱۷۰ واحد در این شهرستان دارای قرارداد ساخت است.

رییس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در تمام شهرهای استان ساخت واحدها آغاز شده و هم اکنون اجرای این پروژه ها در شهر علی آباد پیشرفت رو به رشدی دارد.

انتهای پیام/