ارائه تسهیلات ویژه به شرکت‌های فناور و خلاق در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
ارائه تسهیلات ویژه به شرکت‌های فناور و خلاق در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ایران و جهان تیکنا، حجت‌الله عبدالملکی در نشست خبری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و رونمایی از ۳۷۰ فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور که ظهر امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: مناطق آزاد نقش ویژه‌ای در جهش اقتصادی کشور دارند و تجربه جهانی در […]

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ایران و جهان تیکنا، حجت‌الله عبدالملکی در نشست خبری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و رونمایی از ۳۷۰ فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور که ظهر امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: مناطق آزاد نقش ویژه‌ای در جهش اقتصادی کشور دارند و تجربه جهانی در کشورهایی مثل چین نشان می‌دهد پیشرفت در مناطق آزاد موجب توسعه تمام اقتصاد کشور می‌شود.

وی افزود: مجموعا ۵۰ منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در کشور موجود دارد و این مناطق به عمران و آبادی مناطق کمتر برخوردار داشته و فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در اقصی نقاط کشور فراهم کردند. در سال ۱۴۰۱ بعد از سال‌ها میزان تراز تجاری مثبت شد و میزان صادرات این مناطق از واردات بیشتر شد. دو نوع واردات در مناطق آزاد وجود دارد که بخشی از آن عبور محصولات از مدخل مناطق به سرزمین اصلی است و بخش دیگر واردات مستقیم مناطق آزاد و انتظار داریم در سال ۱۴۰۲ تراز تجاری مناطق آزاد بازهم افزایش یابد. معتقدیم مناطق آزاد تجاری بهشت سرمایه‌گذاری هستند و استعداد بالایی برای سرمایه‌گذاری در این مناطق وجود دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد: در مناطق آزاد علاوه بر ظرفیت‌های طبیعی مثل منابع معدنی و طبیعت زیبا ظرفیت‌های نیروی انسانی بسیار خوبی وجود دارد. ایران برای سرمایه‌گذاری بسیار امن است و در واقع کشور ما جزیره امن سرمایه‌گذاری در منطقه است باتوجه به نزدیکی به کشورهای پرجمعیت بازار پررونقی در ایران وجود دارد.

عبدالملکی عنوان کرد: استقرار مناطق آزاد تجاری در مرزهای کشور استعداد این مناطق برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را افزایش داده است. ما برای تسهیل سرمایه‌گذاری در این مناطق ضابطه‌زدایی جدی را در مناطق آزاد کردیم که به وسیله آن فرایند اخذ مجوزهای لازم تسهیل می‌شود و ده‌ها زیرگروه در مناطق آزاد حذف شد و زمان‌بندی‌ها کاهش پیدا کرد. به عنوان مثل زمان لازم برای واگذاری زمین کاهش پیدا کرد و تلاش کردیم فرایندهای اداری در تمام مناطق آزاد تسهیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ هر سه ماه یکبار شاخص توسعه کسب و کار در مناطق آزاد محاسبه و منتشر می‌شود. همچنین بیش از ۳۷۰ فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شناسایی شده است.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: تا پایان سال هر سه ماه یکبار مجموعه قوی در مناطق آزاد معرفی می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند ظرفیت‌های آن مجموعه مشخص را شناسایی و سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند. اطلاعات لازم برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایت شورایعالی مناطق آزاد معرفی می‌شود که عزیزان سرمایه‌گذار کمترین مراجعه مستقیم را به مناطق داشته باشند. سرمایه‌گذار دو نیازمندی دارد که تسهیل فرآیند‌های اداری و تسهیل امر سرمایه‌گذاری است. معتقدیم مناطق آزاد تجاری نقاط جهش اقتصاد کشور هستند.

عبدالملکی تاکید کرد: یکی از نقاطی که ما در حال مطالعه مسائل حقوقی و فنی آن در خارج از کشور منطقه‌ای در مرز سوریه است و برنامه‌ریزی کردیم که همکاری‌های بین‌المللی در حوزه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی را با کشورهای همسایه افزایش دهیم البته هم اکنون نیز همکاری‌های مشترکی با کشورهای مختلفی از قبیل روسیه و عراق و ازبکستان داریم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در پاسخ به پرسش خبرنگار تیکنا در خصوص برنامه شورایعالی مناطق آزاد برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری اظهار کرد: همکاران ما در مناطق آزاد در تلاش هستند که اکوسیستم دانش‌بنیان و فناور را ایجاد کنند و معتقدیم مناطق آزاد فرصت خوبی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان چه در داخل کشور چه در خارج از کشور ایجاد کرده است. بخشی از ۳۷۰ فرصت سرمایه‌گذاری که امروز رونمایی می‌شود مربوط به طرح‌های دانش‌بنیان و فناور است.  زیرساخت‌های کنونی به هیچ وجه کافی نیست ولی در راستای حمایت از شرکت‌های خلاق و فناوری ما در مناطق آزاد به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات ویژه‌ای علاوه بر تسهیلات معاونت علمی ارائه می‌دهیم. توسعه زیست‌بوم خلاق و نوآور در مناطق آزاد امری زمان‌بر است و باید فرایندهای لازم در این زمینه انجام شود. مدیران مناطق آزاد موظف هستند با مجموعه‌های فناور و خلاق در منطقه خود همکاری و امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

انتهای پیام/۴۱۴۴/