سرمایه گذاری در عرصه اقتصاد خلاق در مناطق آزاد صد برابر نسبت به سرمایه‌گذاری تجاری آورده خواهد داشت
سرمایه گذاری در عرصه اقتصاد خلاق در مناطق آزاد صد برابر نسبت به سرمایه‌گذاری تجاری آورده خواهد داشت

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، علی قجری، مدیرکل فرهنگی، هنری و صنایع خلاق شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در نشست کارگروه زیست بوم صنایع خلاق مناطق آزاد که در شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه هدفمان از برگزاری این جلسه […]

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، علی قجری، مدیرکل فرهنگی، هنری و صنایع خلاق شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در نشست کارگروه زیست بوم صنایع خلاق مناطق آزاد که در شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه هدفمان از برگزاری این جلسه آسیب شناسی زیست بوم و صنایع خلاق مناطق آزاد و برآورد توانمندی و ظرفیت این مناطق است، گفت: با توجه به فناوری و نوآوری که با آن مواجه هستیم باید گفتگو و تبادل نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این جلسه برای نخستین بار با موضوع خاص مناطق آزاد در حال برگزاری است، گفت: افتخار میزبانی از جمعی از فعالان زیست بوم نوآوری کشور در قالب های مختلف اعم از مراکز نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان، خانه‌های خلاق هستند را داریم و با تمام توان در راستای آسیب شناسی و حل و فصل مسائل مناطق آزاد در حوزه زیست بوم و صنایع خلاق قطعا پای کار خواهیم بود.

قجری اظهار کرد: با توجه به حوزه ماموریتی و نقشی که در حوزه صنایع خلاق مناطق آزاد دارم، باید تعریف این صنایع با توجه به اولویت‌های موجود و نیز تعریف‌های جهانی هم در میان خوده فعالان در این مناطق و هم در بین مسئولان در مناطق آزاد، بازتعریف شود. زیرا این مناطق، همچنان سه پسوند تجاری ، صنعتی و اقتصادی را یدک می‌کشند و اساسا کار مناطق در فعالیت‌های اقتصادی خلاصه می‌شود و هر جا که کار فرهنگی و هنری به میان می‌آید از آن به عنوان یک کار حاشیه‌ای و سمبلیک یاد می‌شود.

وی افزود: جای امیدواری است که با حضور دکتر حسین زاده در رأس معاونت فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد این نگاه اصلاح شده است. البته یک بخشی از صنایع خلاق به عنوان مکمل اقتصاد دانش بنیان به این سمت رفته است که پایگاه در مناطق ایجاد کند. در تمامی معاونت‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق به آن توجه داده شده است. سهمی برای اقتصاد خلاق در معاونت‌های فرهنگی تعریف شده است در حالی که در گذشته نبوده است. این امر به مرور با کمک دوستان به عنوان اولین صورت مسئله باید حل شود.

قجری در رابطه با دومین نکته، با اشاره به اینکه اگر در این مناطق کار نکنیم به این‌ مساله اشراف پیدا نخواهیم کرد، گفت: طبیعتا هر کدام از این مناطق محدودیت عرصه دارد. مثلا منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور نیز یک محدودیت عرصه دارد و متناسب با آن در عرصه‌های های تک و پروژه‌های سنگین یک نسبتی باید بین میان عرصه اعم از عرصه‌های فیزیکال گرفت تا ببینیم در چه پروژه‌هایی می‌تواند به صورت فیزیکی فعالیت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد خلاق و فناوری‌های نرم این محدودیت عرصه را نداریم. با این انگیزه تلاش می‌کنیم که توجه سرمایه‌گذاران، نهادها و حوزه‌های اقتصادی به سمت خروجی‌های مبتنی بر فناوری‌های نرم جلب شود. در کنار فناوری‌های پیشرفته و های تک نیم نگاهی به فناوری‌های نرم نیز داشته باشند. با یک هزارم سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مانند پالایشگاه و … می‌توانند در حوزه فناوری‌های نرم و خلاق سرمایه گذاری کنند و صد برابر یا بیشتر آورده داشته باشند. ویژگی بارز این مناطق برای این مناطق ایجاد کنند که هیچ نهاد دیگری در کشور ندارد ایجاد بازار صادرات و تجاری سازی در حوزه فناوری‌های نرم و مجموعه زیست بوم صنایع خلاق کشور است.

به گزارش تیکنا، در ادامه این جلسه مهدی حسین زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شواریعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و صاحب‌نظران و مدیران خانه‌های خلاق و نوآوری به تبادل نظر در این رابطه پرداختند.