جالب بودن تفاوت عید فطر امسال در کشورهای مختلف
جالب بودن تفاوت عید فطر امسال در کشورهای مختلف

به گزارش گروه آیین و تمدن تیکنا؛ شبکه الجزیره روز پنجشنبه اعلام کرد که هلال ماه شوال در اردن رویت شده، بنابراین جمعه اول ماه شوال و عید فطر است. مجمع فقه اسلامی سودان نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که جمعه در این کشور عید فطر است و رؤیت هلال ماه شوال در این کشور […]

به گزارش گروه آیین و تمدن تیکنا؛ شبکه الجزیره روز پنجشنبه اعلام کرد که هلال ماه شوال در اردن رویت شده، بنابراین جمعه اول ماه شوال و عید فطر است. مجمع فقه اسلامی سودان نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که جمعه در این کشور عید فطر است و رؤیت هلال ماه شوال در این کشور تایید شده است.

رسانه‌های مصری نیز اعلام کردند پس از تائید رویت ماه شوال در این کشور، جمعه روز عید فطر و پایان ماه رمضان است.

در افغانستان نیز دادگاه عالی طالبان اعلام کرده جمعه، ۱ اردیبهشت روز اول ماه شوال و عید فطر است.

در کشورهای فلسطین، یمن، کویت، سوریه، لبنان، بحرین، الجزایر و تونس نیز اعلام شد که رویت هلال شوال ۱۴۴۴ هجری قمری ثابت شده و روز جمعه عید است.

هلال ماه شوال در کدام کشورها رؤیت نشد؟

دفتر رهبر معظم انقلاب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بنا بر اخبار واصله هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رؤیت نشد و جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۴ هجری قمری است.

دفاتر دیگر مراجع تقلید از جمله آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله مظاهری اعلام کردند که رویت هلال ماه شوال برای ایشان ثابت نشده و بنابراین جمعه آخرین روز ماه رمضان است.

همچنین عمان، پاکستان، اندونزی، مالزی، مغرب، برونئی اعلام کردند که شنبه عید فطر است زیرا هلال ماه در عصر پنجشنبه رویت نشد.

در استرالیا، تایلند، سنگاپور و ژاپن هم طرفهایی که نماینده مسلمین هستند شنبه را روز عید فطر اعلام کردند.

تعطیلات عید فطر در کشورهای مختلف چقدر است؟

عید فطر که یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که در پایان ماه رمضان و در روز اول ماه شوال جشن گرفته می‌شود. در این روز روزه گرفتن بر مسلمانان حرام و پرداخت فطریه واجب است. در بیشتر کشورهای اسلامی این عید تعطیل رسمی است. تعداد روزهای تعطیل به مناسبت عید فطر برای کشورها، متفاوت است. در عربستان به این مناسبت ۱۳ روز تعطیل رسمی اعلام می‌شود. در پاکستان ۶ روز و در نیز پنج روز تعطیل می‌شود.

در سوریه و افغانستان برای عید فطر سه روز تعطیل رسمی اعلام می‌شود. در ایران هم در تقویم رسمی ۲ روز به مناسبت عید فطر تعطیل می‌شود.