۵ همت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شد
۵ همت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شد
صندوق نوآوری و شکوفایی در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ به میزان ۹ همت (هزار میلیارد تومان) تسهیلات و ضمانت‌نامه در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است.

به گزارش تیکنا و به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه اولیه صندوق نوآوری در حالی یک دهه (۱۴۰۲-۱۳۹۲) همان سه همت باقی مانده بود و در اواخر دولت سیزدهم به ۱۰ همت افزایش یافت که تعداد شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۲ در حدود ۵۰ شرکت بود، اما امروز این رقم به بیش از ۱۰ هزار شرکت رسیده است.

در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی با ارائه انواع خدمات و تسهیلات که بالغ بر ۸۰ نوع خدمت در چهار دسته کلی تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی می‌شود، سعی دارد به سهم خود نقشی اساسی در زیست‌بوم فناوری کشور ایجاد کرده و به رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور کمک کند و در این زمینه نیز توفیقات بسیاری به دست آمده است.

در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳بیش از ۹ هزارمیلیارد تومان انواع خدمات مالی شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه شده است. این رقم سال گذشته ۵.۵۸۲ میلیارد تومان بود که نشان از رشد اعطای خدمات مالی به دانش‌بنیان‌ها در سال جاری دارد.

اعطای ۵ همت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳

در حوزه تسهیلات تا پایان شهریور ۱۴۰۳ مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام با همکاری شبکه بانکی کشور به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۲ از رشد خوبی برخوردار بوده است. سال گذشته از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه مبلغ ۳.۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دانش بنیان‌ها قرار گرفته بود که این میزان در سال جاری به ۵ همت افزایش یافت که در در ۷۲۵ فقره به این شرکت‌ها اختصاص یافت.

در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ ۴ هزارمیلیارد تومان ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شد

در حوزه ضمانت‌نامه نیز در ۶ ماهه اول سال جاری مبلغ ۴هزارمیلیارد تومان ضمانت‌نامه پیمان و اعتباری در ۵۰۸ فقره به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شد که از رشد خوبی نسبت به سال گذشته برخوردار است. در سال ۱۴۰۲ این مبلغ ۲.۲۷۹ میلیارد تومان بوده است. این ضمانت‌نامه‌ها در دو بخش «ضمانت‌نامه پیمان» و «ضمانت‌نامه اعتباری» و در ۶ قالب «حسن انجام کار»، «اعتباری»، «پیش پرداخت»، «کسور وجه‌الضمان»، «گمرکی» و «شرکت در مناقصه» به دانش‌بنیان‌ها اعطا شد.

کدام حوزه‌های فناوری بیشترین سهم را از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به خود اختصاص دادند؟

در میان حدود ۱۰ حوزه فناوری، حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی با ۱.۳۲۸ همت، بیشترین تسهیلات را از صندوق نوآوری دریافت کرده است.

حوزه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته نیز با ۹۱۳ میلیارد تومان، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار با ۸۰۰ میلیارد تومان، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای با ۶۰۷ میلیارد تومان، دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان با ۴۹۰ میلیارد تومان، فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی با ۳۱۸ میلیارد تومان، خدمات تجاری‌سازی با ۲۲۵ میلیارد تومان، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی با ۱۵۰ میلیارد تومان و صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی با ۵.۵ میلیارد تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

صندوق نوآوری چه تسهیلاتی به دانش بنیان‌ها اعطا کرده است؟

صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان متولی اصلی تامین مالی فناوری در کشور بیش از ۸۰ خدمت را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند که بخش مهمی از آن در حوزه تسهیلات طبقه‌بندی شده است. این تسهیلات سعی دارد چرخه عمر شرکت‌ها از ابتدای تاسیس تا ورود به بازار را تحت پوشش قرار دهد؛ بر همین اساس به تناسب نیاز شرکت‌ها و در هر مرحله‌ای از پیشرفت کار، تسهیلاتی به این شرکت‌ها اعطا می‌شود.

در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳، تسهیلات رشد تولید به تناسب شعار سال، بیشترین متقاضی را داشت و با توجه به تسهیل‌گری که در این زمینه صندوق نوآوری برای شرکت‌های دانش بنیان داشته است، به میزان ۲.۶۴۷ همت تسهیلات در این بخش در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفت.

تسهیلات فعالیت‎‌های تولید صنعتی و توسعه اشتغال از محل بند ب تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ نیز به ترتیب با ۸۰۶ و ۶۹۶ میلیارد تومان در جایگاه دومین و سومین تسهیلات پرتقاضا از سوی صندوق نوآوری قرار گرفت.

همچنین صندوق نوآوری با ارائه تسهیلات لیزینگ (فروش اقساطی) به میزان ۲۰۵ میلیارد تومان، توسعه اشتغال از محل بند ب تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ (فناور) به میزان ۱۸۱ میلیارد تومان و تسهیلات پایه صندوق‌های پژوهش و فناوری به میزان ۱۴۴ میلیارد تومان توانسته است به رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان کمک کند.

تسهیلات اشتغال‌زایی پایدار (قرض‌الحسنه)، تامین مالی قراردادها، تسهیلات خاص جعاله، توسعه اشتغال از محل بند ب تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲، توسعه خدمات تأمین مالی جمعی، توسعه زنجیره‌های ارزش، خرید محل کار، ودیعه رهن محل کار، سرمایه در گردش، سفارش ساخت، فروش اقساطی، فعالیت‌های قبل از تولید صنعتی، نمونه‎سازی (قرض‌الحسنه) و تسهیلات ورود به بازار نیز از دیگر تسهیلاتی است که صندوق نوآوری و شکوفایی با ارائه آن به شرکت‌های دانش بنیان سعی دارد در توسه اقتصاد دانش بنیان در کشور نقش‌آفرینی کند.