هوش مصنوعی ترسناک متا
هوش مصنوعی ترسناک متا
هوش مصنوعی جدید متا، مدل های دیگر هوش مصنوعی را آموزش می‌دهد.

به گزارش تیکنا، متا هوش مصنوعی ترسناک خود را معرفی کرد. اگر در کنار علاقه به فناوری، اهل دیدن فیلم و سریال باشید، حتما سریال‌هایی مانند WestWorld را دیده‌اید که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند بدون نیاز به انسان، به ادامه حیات خود بپردازد، و ویا حتی سایر هوش‌مصنوعی‌ها را همراه خود کند. اکنون به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی جدید متا، این موضوع را به واقعیت تبدیل کرده است!

به نقل از رسانه PhoneArena، متا، یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری دنیا، مدل هوش مصنوعی Self-Taught Evaluator را با هدف آموزش و پرورش سایر مدل‌های هوش مصنوعی معرفی کرد.

مرحله آموزش یکی از ارکان پرهزینه طراحی و ساخت هوش‌مصنوعی است که امروزه با حضور رقبای بسیار، از پیش سخت‌تر هم شده است. توسعه دهندگان برای آموزش مدل‌های هوش‌مصنوعی از یک تکنیک به نام RLAIF به معنی «تقویت یادگیری از بازخورد انسانی» استفاده می‌کنند که در آن با استفاده از بازخورد انسانی، مدل آموزش داده می‌شود. یکی از نقاط ضعف این تکنیک، سرعت بسیار پایین در پیشروی آن است که متا اکنون برای حل این مشکل، هوش مصنوعی Self-Taught Evaluator را معرفی کرده است.

Meta-tests-user-created-AI-chatbots-on-Instagram.webp

در واقع بازخورد انسان در آموزش هوش مصنوعی برای اطمینان از دقت و معتبر بودن پاسخ‌های هوش‌مصنوعی لازم است تا در صورت وجود خطا، توسط انسان رفع شود. اکنون مدل معرفی شده توسط متا، با استفاده از تکنیکی به نام «زنجیره افکار» که پیشتر آن را در مدل o1 شرکت OpenAI دیده‌ایم، این وظیفه را به عهده دارد.

تکنیک زنجیره افکار، معماهای پیچیده را به بخش‌های کوچک منطقی تقسیم می‌کند که این موضوع به هوش‌مصنوعی اجازه می‌دهد که پاسخ‌های دقیق‌تری برای سوالات علمی، کدنویسی و یا ریاضیات بدهد.

آقای جیسون وستون که به عنوان یک محقق در فراید ساخت این مدل حاضر بوده است، در مورد این مدل گفت: : «هوش مصنوعی پیشرفت می‌کند و بیشتر به یک «ابرانسان» نزدیک می‌شود، تا جایی که کار خود را به بهترین نحو بررسی می‌کند، بسیار بهتر از یک انسان معمولی که کار خود را بررسی می‌کند.»

در نهایت باید گفت که اگرچه این مدل و نحوه کار آن، کمی ترسناک به نظر برسد، اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که با آموزش هوش‌مصنوعی توسط هوش مصنوعی دیگر، فراید پیشرفت علم و فناوری، بسیار سریع‌تر و بهتر پیش خواهد رفت.