بازار تخصصی دانش‌بنیان در فرابورس ایران شکل می‌گیرد
بازار تخصصی دانش‌بنیان در فرابورس ایران شکل می‌گیرد

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم نوآوری تیکنا، علیرضا دلیری، رئیس کمیته علمی رویداد اینوتکس در نشست خبری اولین رویداد بین‌المللی تامین مالی نوآوری و فناوری که پیش از ظهر امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد، اظهار کرد: تامین منابع مالی مورد نیاز دانش‌بنیان‌ها همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان […]

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم نوآوری تیکنا، علیرضا دلیری، رئیس کمیته علمی رویداد اینوتکس در نشست خبری اولین رویداد بین‌المللی تامین مالی نوآوری و فناوری که پیش از ظهر امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد، اظهار کرد: تامین منابع مالی مورد نیاز دانش‌بنیان‌ها همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بوده است ولی در دور جدید فعالیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تحولات بسیار خوبی برای تامین مالی زیست‌بوم رقم خورده و در این راستا قانون جهش تولید دانش‌بنیان تأثیرگذاری بسیار بالایی دارد.

وی افزود: تصویب این قانون و به ویژه بندهایی از آن که مربوط به حوزه تامین مالی است اتفاق بسیار بزرگی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است.

در ادامه نشست خبری اولین رویداد فینوتکس محمد علی شیرازی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران بیان کرد: حلقه مفقوده توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور تامین مالی است و رویداد فینوتکس می‌تواند منابع لازم برای رفع نیازهای مالی دانش‌بنیان‌ها شناسایی و تامین کند. فرابورس ایران باتوجه به ابزار‌های متنوعی که در اختیار دارد بستر گسترده‌ای برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها فراهم کرده است و باتوجه به منابع موجود بازار‌های مختلفی برای فعالیت و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ان‌شاءالله پس از پذیرش سازمان بورس بازار تخصصی دانش‌بنیان در فرابورس ایران تعریف می‌شود و تصمیم گیرندگان این بازار نیز از فعالان اکوسیستم دانش‌بنیان کشور انتخاب می‌شوند. در حال حاضر ۱۸ سکو برای تامین مالی دانش‌بنیان در فرابورس حضور دارند. بازار توافقی مشکل شرکت‌های نوپا و خلاق برای حضور در فرابورس را حل می‌کند. فرابورس سال گذشته را با پذیرش صندوق جسورانه ۵۰۰ میلیارد تومانی را پشت سرگذاشت و سال ۱۴۰۲ را با پذیرش یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنایع غذایی آغاز کرد.

همچنین سجاد عباسی، دبیر رویداد اینوتکس در جریان این نشست اظهار کرد: یکی از مهمترین ترین اهداف رویداد اینوتکس تامین مالی دانش‌بنیان‌ها است و باتوجه به استقبال مناسبی که از کافه سرمایه در دوره‌های گذشته اینوتکس شده است تصمیم بر این شد که رویداد تخصصی تامین مالی با نام فینوتکس امسال برگزار شود.

وی افزود: غیر از بخش نمایشگاهی فینوتکس بخش‌های رویدادی از قبیل کافه سرمایه هم برگزاری می‌شود. علاقه‌مندان حضور در فینوتکس تا پایان فروردین ماه فرصت ثبت‌نام دارند. در بخش مشاوره فینوتکس مشاوره‌های تخصصی هم به سرمایه‌پذیران و هم به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۰۰ هزار نفر به صورت مجازی و حضوری از فینوتکس و اینوتکس بازدید کنند و تاکنون ۴۰۰ شرکت فناور و تامین کننده مالی برای حضور در رویداد ثبت‌نام کرده‌اند.