آیا متا از کاربران خود سواستفاده میکند؟/اطلاعات کاربران برای رشد هوش مصنوعی
آیا متا از کاربران خود سواستفاده میکند؟/اطلاعات کاربران برای رشد هوش مصنوعی
شرکت متا به تازگی بعد از کلی مخالفت ازسوی اتحادیه اروپا توانست با تغییر درسیاست خود، از اطلاعات بریتانیایی ها برای رشد و پردازش هوش مصنوعی استفاده کند.

به گزارش تیکنا و به نقل از گاردین، متا (Meta) شرکت متعلق به مارک زاکربرگ، تصمیم دارد برنامه‌های جنجال‌برانگیز خود برای استفاده از میلیون‌ها پست کاربران بریتانیایی فیس‌بوک و اینستاگرام در جهت آموزش مدل های هوش مصنوعی بهره گیرد، اما این رویکرد از نظر قوانین نقض حریم شخصی اتحادیه اروپا ممنوع است.

متا اعلام کرد که پس از توقف پیشنهادات مشابه در ماه ژوئن در بریتانیا و اتحادیه اروپا، با دفتر کمیسیونر اطلاعات (ICO) به‌طور مثبت در مورد این طرح تعامل داشته . این توقف پس از هشدار ICO به شرکت‌های فناوری در خصوص رعایت حریم خصوصی کاربران در زمان توسعه هوش مصنوعی مولد (Generative AI) انجام شد.

روز جمعه، ICO به‌وضوح اعلام کرد که تأییدیه قانونی برای این طرح صادر نکرده، اما اعلام کرد که این آزمایش را پس از موافقت متا با تغییراتی در رویکرد خود، از جمله توانایی انصراف کاربران از پردازش اطلاعات و پست هایشان در این آزمایش خبر داد..

با این حال، فعالان حریم خصوصی از این برنامه‌ها نگران هستند. زمانی که این طرح‌ها اولین بار مطرح شدند، ORG متا را متهم کرد که “همه ما را به‌طور غیرارادی (و بدون پرداخت) به موضوع آزمایش‌های خود تبدیل کرده است.” همراه با NOYB، آن‌ها از ICO و اتحادیه اروپا خواستند تا این طرح‌ها را متوقف کنند.

این طرح‌ها در اروپا همچنان متوقف مانده‌اند. متا اتحادیه اروپا را به دلیل عدم اجازه به استفاده از پست‌های شهروندان اتحادیه برای آموزش هوش مصنوعی، متهم به کند کردن توسعه هوش مصنوعی کرده.

اما روز جمعه، متا تأیید کرد که برای کاربران بریتانیایی فیس‌بوک و اینستاگرام، برنامه‌های خود برای استفاده از پست‌های عمومی جهت آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را از سر خواهد گرفت. متا همچنین اعلام کرد که پیام‌های خصوصی یا محتوای کاربران زیر ۱۸ سال مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

در بیانیه‌ای، متا اعلام کرد: “این بدان معناست که مدل‌های هوش مصنوعی مولد ما بازتاب‌دهنده فرهنگ، تاریخ و اصطلاحات بریتانیایی خواهند بود و شرکت‌ها و مؤسسات بریتانیایی قادر خواهند بود از آخرین فناوری بهره‌مند شوند. ما در متا در حال ساخت هوش مصنوعی هستیم تا جوامع متنوع در سراسر جهان را منعکس کنیم و امیدواریم این فناوری را به کشورهای بیشتر و زبان‌های دیگر در آینده نزدیک معرفی کنیم.”

استفن آلموند، مدیر اجرایی ریسک‌های نظارتی ICO، گفت: “ما به‌صراحت اعلام کرده‌ایم که هر سازمانی که از اطلاعات کاربران برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند، باید شفاف باشد که چگونه داده‌های مردم استفاده می‌شود. سازمان‌ها باید قبل از استفاده از داده‌های شخصی برای آموزش مدل‌ها، اقدامات حفاظتی مؤثری در نظر بگیرند، از جمله ارائه مسیری واضح و ساده برای کاربران تا در برابر این پردازش اعتراض کنند.”

او افزود: “ICO تأییدیه قانونی برای این پردازش صادر نکرده است و این وظیفه متا است که رعایت و انطباق مداوم با قوانین را تضمین کند.”