محقق شدن درمان سرطان به وسیله هوش مصنوعی/ آیا هوش مصنوعی می‌تواند درمان سرطان را پیدا کند؟
محقق شدن درمان سرطان به وسیله هوش مصنوعی/ آیا هوش مصنوعی می‌تواند درمان سرطان را پیدا کند؟
محققان سیستم جدیدی را با هوش مصنوعی ایجاد کردند که این هوش مصنوعی قادر به ساخت بایندر پروتئینی است که به درمان سرطان و دیابت کمک میکند.

به گزارش خبرنگار تیکنا، گوگل دیپ‌مایند سیستم هوش مصنوعی جدیدی به نام AlphaProteo را معرفی کرده که قادر به طراحی پروتئین‌های جدید با توانایی اتصال به مولکول‌های هدف است. این فناوری می‌تواند انقلابی در طراحی داروها و تحقیق در بیماری‌ها ایجاد کند.

AlphaProteo  می‌تواند بایندرهای پروتئینی جدید برای انواع پروتئین‌های هدف تولید کند، از جمله     VEGF-A  که به سرطان و عوارض دیابت مرتبط است. عملکرد این سیستم بسیار قابل توجه است و در آزمایشات، موفقیت و قدرت اتصال تا ۳۰۰ برابر بهتر از روش‌های موجود را نشان داده.

این سیستم با استفاده از داده‌های گسترده پروتئینی و ساختارهای پیش‌بینی شده آموزش دیده و قادر به طراحی پروتئین‌های مخصوص اتصال به مکان‌های خاص در مولکول‌های هدف است. AlphaProteo در طراحی بایندرها برای پروتئین‌های مختلف از جمله پروتئین‌های ویروسی و مرتبط با بیماری‌های مختلف موفق عمل کرده.

با وجود این موفقیت‌ها، AlphaProteo هنوز محدودیت‌هایی دارد و نتوانسته بایندرهای موفقی برای برخی پروتئین‌ها طراحی کند. تیم توسعه‌دهنده در حال همکاری با کارشناسان برای بهبود و اشتراک‌گذاری این فناوری است و به دنبال استفاده از آن در مشکلات مهم زیست‌شناسی و طراحی داروهاست.

گفتنی است؛ بایندر (Binder) به مولکول‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند به طور خاص و قوی به مولکول‌های دیگر (مانند پروتئین‌ها، آنزیم‌ها یا مواد شیمیایی) متصل شوند. این اتصالات به محققان و دانشمندان کمک می‌کند تا واکنش‌های بیوشیمیایی خاص را مطالعه کنند، داروها را طراحی یا عملکردهای زیستی را بررسی کنند.

به طور خاص، در زمینه طراحی دارو، بایندرها می‌توانند به پروتئین‌های هدف در بدن متصل شوند و به این ترتیب به درمان بیماری‌ها کمک کنند. برای مثال، بایندرهایی که به پروتئین‌های مرتبط با سرطان متصل می‌شوند، می‌توانند به شناسایی و درمان تومورها کمک کنند.