یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید از پایان نامه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران
یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید از پایان نامه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران
۴۴۱ هزار پایان‌نامه‌ و رساله‌ پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) را ۱۶۲ هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ دریافت کردند.

به گزارش گروه فناوری اطلاعات تیکنا، بر پایه فصل سوم «آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها در آذرماه سال ۱۳۹۵»، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» به آدرس GANJ.IRANDOC.AC.IR با پرچم‌داری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم آغاز شد.

بر پایه این آیین‌نامه، اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا، بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذاشته می شود.

در همین چارچوب نیز دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همه در «گنج» فراهم شد و کاربران می‌توانند در هر هفت روز تمام‌متن پنج پارسا را دریافت (دانلود/مشاهده) کنند.

بر همین اساس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۶۵۱ هزار و ۲۴۸ پایان نامه کارشناسی ارشد و ۷۰ هزار و ۱۶۲ رساله دکتری در «گنج» فراهم بود. در این مدت تمام‌متن ۴۰۱ هزار و ۱۶۴ پایان‌نامه و ۴۰ هزار و ۲۹۲ رساله را ۱۶۲ هزار کاربر نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار دریافت کردند.

جدول زیر گنجینه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و آمار دریافت آن‌ها را در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

شمار و میانگین دریافت تمام‌متن پارساها در شش سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در جدول زیر آمده‌اند. در این سال‌ها، تمام‌متن پارساها، روی هم نزدیک به هفت میلیون و ۶۹۳ هزار بار دریافت شده‌اند.

شمار دریافت تمام‌متن پارساها در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که در این جدول دیده می‌شود، بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بوده‌اند.

بر اساس اعلام پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، کاربران همچنین در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲، تمام‌متن پارساهای ۵۶۱ مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آن‌ها از دانشگاه تهران بوده‌اند.

دانشگاه‌های تربیت مدرس، فردوسی مشهد، علامه طباطبائی و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم هستند. شمار دریافت تمام‌متن پارساهای ۱۰ موسسه نخست در جدول زیر آمده است.

شمار دریافت تمام‌متن پارساها برای ۲۰ رشته نخست در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در جدول زیر آمده است. همان ‌گونه که این جدول نشان می‌دهد، بیشترین دریافت تمام‌متن پارسا برای رشته روان‌شناسی بوده و رشته‌های مدیریت، حقوق، علوم تربیتی، الهیات و معارف اسلامی نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم هستند.

کاربران «گنج» تمام‌متن ۴۴۱ هزار و ۴۵۶ پارسا را در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ دریافت کرده‌اند. جدول زیر ۲۰ پارسا (۱۹ پایان‌نامه و یک رساله) را نشان می‌دهد که کاربران بیش‌تر از دیگر پارساها دریافت کرده‌اند.