ریل‌گذاری جدید برای تکمیل زنجیره فناوری/ روسای دانشگاه‌ها در صورت عدم رعایت چارچوب تغییر می‌کنند
ریل‌گذاری جدید برای تکمیل زنجیره فناوری/ روسای دانشگاه‌ها در صورت عدم رعایت چارچوب تغییر می‌کنند
شمسی پور گفت: وزارت علوم برای تکمیل زنجیره فناوری هم ریل گذاری کرده و هم از لحاظ قانونی برای تحقق آن گام بر می دارد.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، علی شمسی پور، مدیر کل حوزه وزارتی و سخنگوی وزارت علوم صبح امروز در یک نشست خبری در محل سالن جهاد علمی در این وزارتخانه با تبریک هفته بسیج گفت: در دانشگاه‌ها بسیج دانشجویی، اساتید و کارکنان را به صورت ویژه داریم، هر اتفاق مهمی که در کشور رقم می خورد ابتدا در بسیج اتفاق می افتاد و تمامی این اتفاقات مجاهدانه و پربرکت است. روز دانشجو هم که نزدیک است و فضای مناسب فرهنگی در دانشگاه ها حاکم می شود.

شمسی پور افزود: یک اتفاق خوب تفاهم وزارت علوم با وزارت صمت است. محصولات دانش بنیانی پارک‌ها که قابل رقابت صنعتی است خرید محصولاتش توسط وزارت صمت تضمین شود. به همان اندازه که توان تولید برای یک مجموعه صنعتی دارند اجازه ورود مشابه خارجی داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه های فرهنگی فعالیت های خوبی شده است، گفت: اتفاق مهم در این خصوص، طرح منش استادی از سوی معاونت فرهنگی است. هدف این است که آموزش های علم پایه برای تعامل با دانشجو و انتقال تجربیات اساتید به دانشجو بخش دیگری است‌. رفتارمان، ادبیاتمان و ‌.. چگونه باشد این مهارت ها تجربی است. بعد از انجام یک فرآیندی و به مرور زمان به نقطه مطلوبی برسیم که اساتید مرحله جدی آموزشی را طی کنند.

شمسی پور گفت: یک سری از اتفاقات، کار گفتگو را و آزاد اندیشی را در یکسال گذشته ، مسدود کرده بود. در ابتدای سال تحصیلی از معاونت فرهنگی خواستیم به سمت گفتگو با دانشجویان و مناظره بروند. از این طریق دانشجویان تمرین کنشگری سیاسی را دردانشگاه داشته باشند. دانشگاه محل امنی برای اینکار است.

وی افزود: قواعد دانشگاه از این حیث که تخلفی از سوی دانشجویی صورت بگیرد، سختگیرانه است و قواعد خاص خود را دارد اما در بیشتر موارد دانشجو متضرر نخواهد شد. دانشجویان در موقع فارغ‌التحصیلی باید مهارت سیاست ورزی را کسب کرده باشند مطالبه از مسئولان و قواعد و چارچوب ها و نظم اجتماعی را برهم نزنند و این وظیفه ما در وزارت علوم است. تاکیدی وجود دارد که مسئولان به دانشگاه‌ها بروند. جلساتی برگزار شود در نظام جمهوری اسلامی ایران همیشه اینگونه بوده و است و این تلاش برای حضور در دانشگاه‌ها باید بیشتر هم شود.

شمسی پور گفت: در حوزه آمایش نیز بررسی اینکه چه ظرفیت ها و مشکلاتی داریم تدوین و اجرای برنامه ها به آسانی صورت نمی گیرد. به عدالت آموزشی کمک کرد سیاست گسترش باید به سیاست عمرانی تبدیل شود و برای رشته های بدون شغل یا دانشگاه‌های بدون متقاضی باید فکر و اندیشه ای شود.

وی افزود: تلاش به سمت مهارت محوری در آموزش نیز مهم است که گام های اولیه آن برداشته شده است و البته فرا وزارتخانه ای است. دانشجو برای کسب مهارت باید وارد صنعت آن رشته شود. در حوزه پزشکی ساختار اینگونه است اما در حوزه صنعت و کشاورزی و … اینگونه نیست. نیاز دارد که همه کشور وارد این مساله شوند. ۳ هزار ظرفیت ایجاد شد و دانشجویان در طول تحصیل حقوق دریافت می کنند.

سخنگوی وزارت علوم یکی از مسائل موجود را وجود فرایندهای طولانی در جذب اساتید عنوان کرد و گفت: عملکرد دانشگاه ها نیز فرآیند را طولانی تر می کند. گاهی تا یکسال طول می کشد. در تلاش برای تسریع در روند این مساله در پیش گرفته ایم. از سوی دیگر به دنبال کاهش زمان این فرایند هستیم. بحث سربازی و کارت پایان خدمت برای جذب برداشته شده است ۱۰ درصد افراد شرکت کننده در فراخوان بدون دارابودن کارت ثبت نام کردند.

وی در مورد انتصابات روسای دانشگاه‌ها توضیح داد: در مجموعه انتصابات نقش نظارتی داریم. کمیته انتصابات جایگاه قانونی در ساختار ندارد و فعالیت روسای دانشگاه را رصد می‌کنند. مجموعه حراست و بازرسان و معاونت نظارت و ارزشیابی را هم داریم، معاونت‌ها نیز هر دانشگاهی را از منظر خود رصد می‌کنند و در نهایت پس از جمع‌بندی ها، وزیر علوم بر اساس گزارش‌ها در مورد جابه‌جایی‌ها تصمیم می‌گیرد.

شمسی‌پور تصریح کرد: از ۸ دانشگاه تهران که وزیر علوم منصوب کرده، رییس دانشگاه الزهرا (س) پس از حدود یک سال، دانشگاه خواجه نصیر طوسی پس از یک سال و نیم، رییس دانشگاه صنعتی شریف پس از دو سال و رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم پس از دو سال تغییر کردند. تضمینی وجود ندارد که هر کسی تا آخر در مسئولیت بماند.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم افزود: گاهی هم برخی روسا استعفا می‌دهند. پس برخی تغییرات، ناشی از استعفای خود فرد است یا اینکه نتوانسته از نظر مدیریتی رضایت لازم را جلب کند. به کلی ثبات خوبی در مدیریت وجود دارد و روسا می‌دانند اگر چهارچوب‌ها را رعایت نکنند، تغییر می‌کنند.

سخنگوی وزارت علوم در پاسخ به یک پرسش در مورد پوشش و حجاب در دانشگاه ها و ارسال الگو یا ابلاغ جدید در این خصوص توضیح داد: در همه دنیا قواعد وجود دارد. شاید متناسب با فرهنگ و تاریخ و آیین ما تفاوت‌هایی با جای دیگر داشته باشیم و چهارچوب‌هایی برای ما وجود دارد و بدون چهارچوب هیچ جایی نمی‌توان فضا را مدیریت کرد.

وی به قواعد آموزشی و پژوهشی و ضرورت اجرای ان اشاره و تصریح کرد: مسائل فرهنگی نیز چهارچوب و مقررات خود را دارد و استاد و دانشجو این قواعد را رعایت می کنند. اما شکل اعمال قانون، ممکن است با سلیقه بهتری عمل شود. چهارچوب‌های پوشش اساتید و دانشجویان کاملا معلوم است. اکنون وضعیت حجاب در تمام دانشگاه‌های کشور خوب است. وضع حجاب در دانشگاه‌های شهرستان ها بهتر است.

شمسی پور عنوان کرد: چهارچوب‌های حجاب و پوشش در دانشگاه را داشتیم و دستور جدیدی به دانشگاه‌ها ارسال نشده است. مصوبه حجاب در دانشگاه‌ها مربوط به دولت هفتم و هشتم است که شخص رییس جمهور وقت ابلاغ کرده بودند و مصوبه خوبی است.

شمسی‌پور در پاسخ به سوال دیگری در مورد آمار مهاجرت اساتید اظهار داشت: روند مهاجرت برای کشور وجود دارد؛ هم ورودی داریم هم خروجی. نگرانی وقتی است که نیروی ماهر توانمند و علمی کشور برود و مهاجرت معکوس نداشته‌ایم.

سخنگوی وزارت علوم افزود: در چند سال اخیر اتفاقاتی افتاد که اساتید حس کردند حداقل حقوق مادی آنها رعایت نشده و مهاجرت کرده‌اند. در واقع زندگی خیلی از اساتید در شان آنها نیست. باید شئونات مادی و معنوی اساتید رعایت شود. استاد اگر بداند از دانش او استفاده می‌شود و شئونات او رعایت می‌شود مهاجرت نمی‌کند و اثربخشی دارد.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم اضافه کرد: برای نواستادان گرنت (پژوهانه) چند ده میلیونی درنظر گرفتیم و به اساتید یک و دو درصد برتر نیز گرنت بیشتری اعطا شد.

وی افزود: یکی از مهم ترین تحولاتی که در وزارت علوم رقم خورده است، بحث تکمیل زنجیره فناوری از ایده تا محصول و ثروت و قدرت است. در این راستا معاونت فناوری در وزارتخانه برای انجام احسن آن تشکیل شد. برای اینکه بتوانیم خودمان تولید کنیم و مصرف علم آن را نیز داشته باشیم و از آن برای ثروت آفرینی در راستای حل مسائل جامعه و قدرت آفرینی استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: مثلا در حوزه دفاعی از تولیدات علم و فناورانه تا تولید امنیت و قدرت پیش رفته ایم. یا مساله هسته ای را انتها رفتیم و تولید قدرت کرده ایم. در حوزه بهداشت و درمان نیز به همین سبک و سیاق است برای کشور تولید ثروت و قدرت کرده است و گردشگران درمانی داریم.

شمسی پور اظهار کرد: بعضی مسائل از اساس جزو حوزه فرهنگ نیست اما وجود آنها بحث فرهنگی ایجاد می کند. مانند چاپ مقاله که از سوی برخی اساتید به فرهنگ تبدیل شده اما اینکه اساتید باید به سمت مسائل فناورانه بروند و این فرهنگ حاکم شود، برای آن باید ریل گذاری کرد. اصول حاکم بر فناوری در آیین نامه ارتقا در شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده شده است. آیین نامه پایه تشویقی برای اساتید یک سوم به حوزه های فناورانه پرداخته است. بنابراین وزارت علوم برای تکمیل زنجیره فناوری هم ریل گذاری کرده و هم از لحاظ قانونی به این سمت گام بر می دارد.

سخنگوی وزارت علوم به برخی دستاوردهای ایران اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه نوآوری امسال رتبه ۵۳ را دارد، در حالی که سال ۱۴۰۰ رتبه ۶۰ را داشت. فروش شرکت های مستقر در پارک ها با ۷۸ درصد افزایش از ۱۹۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ میلیارد ریال در ۱۴۰۱ رسیده است. تعداد واحدهای فناور از ۱۰ هزار به ۱۲ هزار، تعداد فناوران شاغل با ۵۰ درصد رشد از ۷۶ هزار به ۱۱۴ هزار و تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها از ۱۵۰۰ به ۲۱۰۰ رسیده است.

به گفته وی، همچنین صادرات دانش بنیان توسط پارک ها و مراکز رشد از ۸۰ میلیون دلار به ۱۸۲ میلیون دلار، تعداد پارک های علم و فناوری از ۴۹ پارک به ۵۹ پارک، مراکز رشد علم‌ و فناوری از ۲۰۰ مرکز در ۱۴۰۰ به ۲۱۴ مرکز و تعداد پردیس های علم و فناور از ۲ پردیس به ۲۲ پردیس رسیده و پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تاسیس شده است. تمرکزمان نه فقط بر تولید مقاله بلکه بر تولید فناوری است.