حمایت از ۹۹۳ دانشجو محقق در حوزه صنعت نانو
حمایت از ۹۹۳ دانشجو محقق در حوزه صنعت نانو
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: در شش ماه اخیر از ۹۹۳ دانشجو محقق باتوجه سیاست‌های ستاد نانو حمایت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری پیشرفته تیکنا، عماد احمدوند در نشست خبری نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۲ که پیش از امروز در ستاد ویژه نمایشگاه نانو برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول اجرای سومین سند ملی فناوری نانو هستیم و در این حوزه به دنبال اجرای مبتنی بر برنامه هستیم و این فرهنگ در ستاد فناوری نانو وجود داشته است. یعنی اگر قرار است کاری انجام شود باید برنامه مدون برای آن وجود داشته باشد.

وی افزود: از سال ۱۳۸۶ گزارش‌های سالانه ستاد نانو در سایت ستاد نانو منتشر شده است و این ستاد از معدود محل‌هایی است که تمام گزارش‌های عملکرد به صورت شفاف منتشر می‌شود.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو بیان کرد: در حوزه‌ برنامه‌های ترویجی کارهای متعددی در طول شش ماه اخیر انجام شده است. سطح بعدی فعالیت‌های ستاد ویژه نانو حمایت از تحقیقات دانشگاهی است و در سال‌های اخیر سطوح حمایت‌ها متناسب با مقطع تحصیلی و محور پژوهش‌ها تنظیم شده است. پژوهش‌هایی که در اولویت فعالیت‌های ستاد نانو باشند ۱.۵ برابر حمایت‌های عمومی و تحقیقاتی که در دسته اولویت فناورانه قرار دارند ۲ برابر حمایت‌های عادی را دریافت می‌کنند. در این راستا ۹۹۳ دانشجو محقق در شش ماه اخیر حمایت ستاد نانو را دریافت کرده‌اند.

احمدوند عنوان کرد: دوره‌های آموزش و اعتبارسنجی ایده برای دانشجویان انجام می‌شود و در صورتی که شاخص‌های لازم را داشته باشند. مورد حمایت قرار می‌گیرند. در بخش نانو استارت‌آپ ۱۹ تیم از دوره قبلی نمایشگاه مورد حمایت ستاد نانو قرار گرفتند. در مجموع ۳۲ تیم ایجاد کسب و کار و استارت‌آپ مورد حمایت قرار گرفتند. در شش ماه اخیر همچنین خدمات آزمایشگاهی رایگان به صورت اعتباری برای تیم‌ها و افراد فعال می‌شود و زمانی که محقق به هرکدام از آزمایشگاه‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی مراجعه کنند متناسب با اعتبار خود خدمات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: به طور مداوم در حال رصد روند توسعه فناوری نانو در جهان هستیم و در این راستا در طول شش ماه گذشته ۱۹ عنوان مطالعه روندهای توسعه فناوری انجام شده است. به عنوان مثال در حوزه رنگ‌های نانویی مطالعه روند توسعه در کشورهای مختلف دنیا توسط کارشناسان ستاد صورت گرفته است. لایه بعدی فعالیت‌های ستاد نانو توسعه این فناوری با کمک و همراهی شرکت‌های بزرگ است. ما نیازهای صنایع بزرگ را شناسایی می‌کنیم و باتوجه به اطلاعاتی که از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داریم اتصال بین این شرکت‌ها و صنایع را برقرار می‌کنیم. در طول شش ماه گذشته ۳۶ پروژه در این محور داشته‌ایم که تعداد قابل توجهی از آن‌ها منجر به عقد قرارداد همکاری شده است. در مجموع ۶۳ عنوان برنامه توسعه فناوری نانو با کمک شرکت‌های صنعتی انجام شده است. یکی دیگر از برنامه‌های ستاد با کمک شرکت‌های بزرگ توسعه دزون‌زا است. این برنامه مختص به شرکت‌هایی است که زیرساخت فنی در اختیار دارند و ستاد نتایج مطالعات خود را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. در این حوزه نیز ۲۲ برنامه انجام شده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: یکی دیگر از بخش‌های فعالیت ستاد نانو با همکاری معاونت علی ارائه خدمات مالی به شرکت‌هایی است که در حوزه آموزش، ارزش‌گذاری بازار و دریافت مجوزها فعالیت می‌کنند. سال گذشته بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان حجم بازار فناوری نانو بوده است. در حوزه تدوین استانداردها دور برنامه ملی و بین‌المللی در حال تدوین است و در شش ماهه نخست سال جاری ۶ استاندارد ملی و ۱۱ استاندارد بین‌المللی تصویب شده است. در حوزه فناوری میکرو نیز در شش ماه گذشته چهار پروژه در حوزه داروهای طولانی عمل و حسگرها انجام شده است. چند فراخوان را با همکاری بنیاد علم ایران منتشر کردیم که در حوزه انرژی ۴۲ طرح دریافت شده است. قطعاً امکان نمایش تمام ظرفیت‌های صنعت نانو در نمایشگاه ایران نانو وجود ندارد ولی بازدیدکنندگان می‌توانند چکیده‌ای از بهترین شرکت‌ها را در چهاردهمین نمایشگاه ایران نانو مشاهده کنند.

انتهای پیام/