اجرای طرح کلان کشوری تولید آنتی‌بیوتیک نوترکیب برای مقابله با باکتری‌های مقاوم
اجرای طرح کلان کشوری تولید آنتی‌بیوتیک نوترکیب برای مقابله با باکتری‌های مقاوم
زمانیان با اشاره به اجرای طرح‌های کلان کشوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: طرح تولید آنتی‌بیوتیک نوترکیب آندولیزین برای مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک در دست اجرا است.

به گزارش گروه فناوری پزشکی تیکنا، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به اجرای طرح‌های کلان کشوری در این سازمان گفت: طرح تولید آنتی‌بیوتیک نوترکیب آندولیزین برای مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک در دست اجرا است.

حسن زمانیان در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران ضمن خوشامدگویی به اساتید و پژوهشگران حوزه میکروب‌شناسی و بیوتکنولوژی کشور، از جمله نسرین معظمی و فیض‌آبادی رئیس انجمن میکروب‌شناسی برای حضور در این کنگره، گفت: میکروبیولوژی در تمام زوایا و شئونات زندگی بشر ریشه دوانده است. علاوه بر میکروبیولوژی پزشکی که ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارد، میکروبیولوژی صنعتی در علوم مختلف از جمله زمین‌شناسی، محیط‌زیست، سلامت و دیگر عرصه ‌های تکنولوژی کاربرد دارد.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده زیست‌فناوری این سازمان در سال ۱۳۶۱ گفت: این پژوهشکده با دو برنامه ۵ ساله به یکی از پژوهشکده‌های تراز اول کشور و تاثیرگذار تبدیل شده است. برنامه پنج ساله اول به تجهیز آزمایشگاه‌های مادر، تخصصی و مرجع در پژوهشکده زیست‌فناوری اختصاص داشت و برنامه پنج‌ساله دوم به راه‌اندازی ۳ «پایلوت نیمه صنعتی» بیوتکنولوژی که در کشور بی‌نظیر هستند.

وی درباره پایلوت‌ نیمه صنعتی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توضیح داد: اولین پایلوتی که در سازمان برای تولید محصولات میکروبی با همکاری یونسکو راه‌اندازی شد، راه‌اندازی فرمانتورهای ۱۵، ۷۵ و ۷۰۰ لیتری بود.

مهندسین سازمان با روش مهندسی معکوس فرمانتوری با ظرفیت ۳ هزار لیتر ساخته و دانش فنی ساخت فرمانتور در کشور نهادینه‌ شد.

معاون وزیر علوم با اشاره به پایلوت «میکروآلگ»؛ دومین پایلوت راه‌اندازی‌ شده در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، گفت: دومین پایلوت، پایلوت میکروآلگ برای تولید غذا، سوخت و روغن از میکروآلگ‌های دریایی استفاده شده است.

وی افزود پایلوت سوم راه‌اندازی شده، پایلوت بیو مالچ در این سازمان است که استفاده از مالچ‌های زیستی، یکی از روش‌های تثبیت ریزگردها و از روش‌های جلوگیری از بیابان‌زایی است. این پایلوت در سازمان راه‌اندازی شده و در منطقه بزرگی از بیابان‌های ارومیه مورد استفاده قرار گرفته است و تنها آزمایشگاه رفرنس مالچ در کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران وجود دارد.

معاون وزیر علوم با اشاره به مرکز کلکسیون میکروارگانیسم‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در پژوهشکده بیوتکنولوژی سازمان خاطرنشان کرد: این مرکز در منطقه بی‌نظیر است و به دلیل داشتن چندین هزار سویه استاندارد باکتری، مخمر و کپک به صورت روزانه به صنایع مختلف به‌خصوص صنایع دارویی و دانشگاه‌ها خدمت‌رسانی می‌کند.

زمانیان در مورد موزه گلسنگ‌شناسی پژوهشکده بیوتکنولوژی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توضیح داد: این موزه تنها موزه گلسنگ‌شناسی در کشور است و در هرباریوم آن چندین هزار نمونه گلسنگ در کشور جمع‌آوری، شناسایی و کدبندی شده است.

وی در مورد دانش‌های فنی تولید شده در پژوهشکده زیست‌فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: در این پژوهشکده دانش فنی زیادی تولید و به صنعت واگذار شده است. یکی از آن‌ها دانش فنی کنترل بیولوژیک پشه آنوفل بود که به‌صورت پتنت بین‌المللی ثبت اختراع شده است در این فرمولاسیون ترکیب شناسایی شده، پشه آنوفل در کشور کنترل شد.

زمانیان با بیان این‌که در پژوهشکده بیوتکنولوژی چندین طرح کلان ملی در دست اجرا است، گفت: اولین طرح کلان، طرح تولید داروی هپارین برای جلوگیری از انعقاد خون است که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برای اولین‌بار موفق به تولید داروی هپارین به‌صورت آزمایشگاهی شده است. امیدواریم که این دارو به تولید انبوه برسد و در جهت خودکفایی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران؛ طرح تولید آنتی‌بیوتیک نوترکیب آندولیزین برای مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک نیز در دست اجرا است.

وی از دانشمندان صاحب‌نظر در کشور برای همکاری در طرح‌های کلان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور از جمله همکاری در پژوهشکده تازه تاسیس شیمی دارویی برای سنتز داروهای خاص در کشور، دعوت به همکاری کرد.