مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها راه‌اندازی شد
مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها راه‌اندازی شد
مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها وابسته به دانشکده مکانیک، برق و کامپیوتر با حضور جمشید صباغ‌زاده، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات افتتاح شد.

به گزارش گروه فناوری اطلاعات تیکنا، مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها وابسته به دانشکده مکانیک، برق و کامپیوتر با حضور دکتر جمشید صباغ‌زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

یکی از زیرساخت‌های ضروری دانشگاه‌های پیشرفته، وجود مراکز تحقیقاتی پیرامون موضوعات خاص در هر واحد دانشگاهی است. واحد علوم و تحقیقات به لحاظ جایگاه استراتژیک در حوزه تولید علم و مرجعیت علمی و سوابق درخشان در زمینه فنی و مهندسی، علوم پایه و فناوری‌های همگرا، کشاورزی، دامپزشکی، علوم انسانی و به خصوص رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی پزشکی، نیازمند تأسیس مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده است.

مهدی اسلامی، سرپرست مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های واحد علوم وتحقیقات در رابطه با فعالیت‌های این مرکز، گفت: باتوجه به وجود مراکز صنعتی، اقتصادی و واحدهای تولیدی فراوان شهر تهران و شهرهای اطراف و همچنین استان‌های مجاور، پیش‌بینی می‌شود این مرکز بتواند توجه اغلب این مراکز را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: وجود ۹۸ گروه تخصصی، ۱۴۷ مرکز آزمایشگاهی، ۴۷ نشریه تخصصی، ۲۱ مرکز تحقیقاتی و بیش از ۶۰ انجمن علمی در واحد علوم‌ و تحقیقات، می‌تواند زمینه جذب حدود ۵۰ هزار دانشجو و ۵۵۰ نفر عضو هیات علمی را برای انجام فعالیت‌های میان رشته‌ای فراهم آورد. ضرورت تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و هسته‌های فناور در حوزه هوش مصنوعی، می‌تواند بر اهمیت این مرکز بیفزاید.

به گفته وی، این مرکز با اهدافی چون ارزش‌آفرینی از طریق انجام تحقیقات میان‌رشته‌ای در حوزه هوش مصنوعی و علوم داده، ایجاد پل ارتباطی با صنعت و انتقال نیازهای صنعت به دانشگاه، انتقال آخرین دستاوردهای علم و فناوری در حوزه هوش مصنوعی به صنایع، کارخانجات و اصناف، ارتقای سطح آگاهی و مهارت‌های جامعه در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده، استفاده از امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری واحد علوم و تحقیقات برای توسعه پژوهش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تحلیل داده، درآمدزایی و گسترش علم و فناوری، تولید خدمات/محصولات جدید با استفاده از فناوری‌های نوین و یافتن بازارهای جدید برای محصولات حوزه هوش مصنوعی با استفاده از فناوری‌های نوین، راه‌اندازی شده است.

مأموریت‌های مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها به شرح زیر است:

* جذب پژوهشگران، محققان، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
* جذب مدیران و پژوهشگران صنعت به مرکز تحقیقات
* تحقیقات راهبردی-کاربردی جهت تولید علم/فناوری در زمینه هوش مصنوعی با هدف توسعه فناوری و کاربردهای آن در صنایع و بازارهای مختلف
* پژوهش‌های کاربردی جهت ارتقاء حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، تجاری، علم و فناوری با کمک هوش مصنوعی و تحلیل داده
* ارتباط با صنایع جهت برآورده کردن نیازهای تحقیقاتی آنها با کمک به پیشبرد تولیدات
* برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده برای بازارهای داخل و خارج دانشگاه
* تحقیق و پژوهش بر روی کاربرد هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و سلامت
* تحقیق و پژوهش بر روی کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های حمل و نقل
* تحقیق و پژوهش بر روی کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های مالی و تجاری و خرده‌فروشی
* تحقیق و پژوهش بر روی کاربرد هوش مصنوعی در رسانه، تبلیغات و منابع انسانی
* تحقیق و پژوهش بر روی کاربرد هوش مصنوعی در امنیت سایبری و پدافند غیرعامل
* تحقیق و پژوهش بر روی کاربرد هوش مصنوعی در تحلیل کلان داده
* جهت‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی و گسترش پژوهش‌های بنیادی و تبدیل آن به محصول
* انجام طرح‌های بنیادی و کاربردی حوزه هوش مصنوعی با تأکید بر فناوری‌های نوین
* تلاش برای تاسیس آزمایشگاه همکار در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده.

مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی و تحلیل داده واحد علوم و تحقیقات در محل ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد علمی مرحوم دکتر حبیبی، طبقه اول، بلوک C، اتاق شماره ۷۷ واقع شده است.

انتهای پیام/