ورود پهپادهای امدادی ایرانی به کاهش زمان کشف محل غرق‌شدگی
ورود پهپادهای امدادی ایرانی به کاهش زمان کشف محل غرق‌شدگی
در راستای کاهش زمان کشف محل غرق‌شدگی، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد نوشهر موفق به طراحی و ساخت پهپاد امدادی شده که قادر به شناسایی و نجات افراد غرق‌شده در دریا است.

به گزارش گروه جامعه تیکنا، پهپاد مختصر عبارت پرنده هدایت‌پذیر از دور است و برای نامگذاری دسته هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار می‌گیرد و اولین کاربری پهپادها در کاربردهای نظامی بوده که امروزه به مرور این کاربرد گسترش یافته و حتی پیش‌بینی می‌شود که در آینده هر شخص مجهز به پهپادی برای انجام کارهایش شود و قرار است در کارهای امداد و نجات نیز از پهپادها استفاده بیشتری شود.

به طور کلی عملیات نجات غریق شامل نیروی انسانی متخصص و شناگر، قایق نجات، ابزار و تجهیزاتی مثل بالابر و لباس غواصی و طناب و .. است و جدای از کارآمدی این وسایل هنگام نجات، یکی از مهمترین مسائل زمان طلایی نجات غریق که اگر تجهیزات شما کامل و مدرن هم باشد، اما در زمان مناسب نتوانید فرد را نجات دهید، عملا بی فایده خواهد بود و در این میان برخی ابزارها می‌تواند نقش مستقیمی داشته باشد.

ایده پهپاد نجات غریق اولین بار به شکل طراحی یک هواپیمای سرنشین مبتنی بر هوش مصنوعی برای تعیین محل غرق شدن به ذهن بسیاری از شرکت‌های مشغول به ساخت ابزار برای امداد و نجات رسید. یک شرکت اسپانیایی تحت عنوان General Drones توانست پهپاد موقعیت‌یاب مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص سریع محل غرق شدن طراحی کند.

حالا گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد نوشهر به طراحی و ساخت پهپاد امدادی دست یافتند که قادر به شناسایی و نجات افراد غرق‌شده در دریا است.

در همین راستا محمدرضا زکریاپور محقق این طرح می‌گوید: «ما در این طرح توانستیم پهپادی را در زمینه امداد و نجات به نام «پهپاد نجات غریق هوشمند» طراحی کنیم. این پهپاد مزین به نام دو شهید «فخری‌زاده» و «چمران» است؛ از این رو نام تجاری این پهپاد با عنوان «پهپاد هوشمند فخران» است».

وی با بیان اینکه پهپاد طراحی شده دارای ۱۰ نوآوری است، ادامه می‌دهد: «این پهپاد قادر است فردی که در حال غرق شده است را شناسایی و حلقه نجات را به سمت می‌برد و آن را برای فرد ارسال می‌کند».

زکریاپور، استفاده از GPS و بازگشت به مبدأ را از قابلیت‌های این محصول نام برد و می‌گوید: «برد پروازی این پهپاد تا ۳ کیلومتر در دریا است که از راه دور قابل کنترل است و حلقه نجات را برای فرد پرتاب می‌کند».

این محقق با بیان اینکه این محصول برای سازمان‌هایی چون نیروی دریایی و سازمان‌های دارای کشتی‌های تجاری قابل استفاده است، ادامه می‌دهد: «کاهش زمان کشف محل غرق‌شدگی، اعزام تجهیزات و تیم نجات غریق به محل وقوع حادثه به صورت کاملا خودکار و دقیق، ارسال به‌موقع و سریع جلیقه نجات و حلقه نجات غریق و نصب GPS بر روی حلقه‌های نجات غریق از مزایای این محصول دانش‌بنیان به شمار می‌رود».

زکریاپور با تاکید بر اینکه این پهپاد مجهز به فناوری دید در شب است، می‌گوید: «این پهپاد برای شناسایی محل غرق‌شدگی و فرد در حال غرق از دوربین‌های حرارتی و هوش مصنوعی و مادون قرمز استفاده می‌کند و قابلیت حمل ۲۰ کیلوگرم حمل بار را دارد و امکان حمل بار تا ۶۰ کیلوگرم نیز با آن وجود دارد».

به گفته وی، این پهپاد با همکاری حامد زاکریان و محمد سیفی طراحی و ساخته شده است.