جزئیات آئین‌نامه جامع حمایت از نخبگان/ ثبت‌نام نخبگان خارج از کشور در طرح بازگشت به ایران سه‌برابر شده است
جزئیات آئین‌نامه جامع حمایت از نخبگان/ ثبت‌نام نخبگان خارج از کشور در طرح بازگشت به ایران سه‌برابر شده است

به گزارش تیکنا، محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در نشست خبری با موضوع «آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی» که صبح امروز در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه موضوع نخبگان همواره مورد توجه دست‌اندرکاران و سیاستگذاران در همه عرصه‌ها بوده است، افزود:  انقلاب اسلامی با شعار «مردمی بودن» […]

به گزارش تیکنا، محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در نشست خبری با موضوع «آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی» که صبح امروز در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه موضوع نخبگان همواره مورد توجه دست‌اندرکاران و سیاستگذاران در همه عرصه‌ها بوده است، افزود:  انقلاب اسلامی با شعار «مردمی بودن» شکل گرفت، از این رو توجه به نخبگان از اول انقلاب در دستور کار بوده است.

وی ادامه داد: البته در برهه‌های زمانی مختلف بسته به اقتضای آن زمان نوع حمایت‌ها متفاوت بوده است. در گذشته نخبگان بدون توجه به امورات مادی و نگاه جاری در زندگی، سعی در تأثیرگذاری در آینده داشتند. نمونه آن زمان جنگ است که نقش نخبگان چشمگیر بوده است.

خیاطیان ادامه داد: دانشگاه ما وارداتی بود و در تحصیلات تکمیلی بورسیه‌های سنگینی داشتیم، ولی با همت نخبگان کشور، این ظرفیت در کشور ایجاد شد. در دوره کرونا نیز حتی اگر تحریم نبودیم، باز کشورها به واسطه نیازی که داشتند، تجهیزات پزشکی را به ایران نمی‌دادند و این جوانان ایرانی بودند که بسیاری از نیازهای ما از جمله دستگاه‌های ونتیلاتور و واکسن‌های پیشرفته را برآورده کردند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در دولت سیزدهم اهتمام جدی در حمایت از نخبگان وجود دارد و حتی رییس‌جمهور در دانشگاه تهران بر همکاری دولت و دانشگاه تأکید و اعلام کردند دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند.

**تدوین آیین نامه حمایت از نخبگان

وی گفت: از اواخر سال گذشته مأموریتی مبنی بر حمایت از نخبگان به ما داده شد که با استفاده از ظرفیت فعالان این حوزه بتوانیم زمینه حمایت از نخبگان را طراحی کنیم؛ چرا که ما باید بتوانیم به این اجماع برسیم چه نوع حمایتی از نخبگان داشته باشیم.

خیاطیان، بیشترین درخواست نخبگان از دولت را ایجاد زمینه برای افزایش اثربخشی ذکر کرد و ادامه داد: این امر وظیفه دولت است و از این رو بخش مهمی از آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی این است که دولت چه زمینه‌هایی را می‌تواند فراهم کند تا زمینه جذب نخبگان فراهم شود.

وی با اشاره به جزئیات این آیین‌نامه، افزود: به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی از جمله تاکیدات این آیین‌نامه است و با به‌روز رسانی تجهیزات، زمینه را برای بهره‌گیری نخبگان از این آزمایشگاه‌ها فراهم کنیم.

**توجه به علوم پایه و انسانی

رئیس مرکز بررسی استراتژی‌های ریاست جمهوری گفت: موضوع علوم‌ پایه و علوم انسانی نیز حوزه‌ای است که همواره مورد تأکید سیاستگذاران کشور بوده و در این آیین‌نامه به آن توجه شده است.

وی اظهار کرد: ما با عدم اقبال به حوزه علوم پایه مواجه هستیم. در این آیین‌نامه با کمک وزارت علوم و سایر دستگاه‌های اجرایی مشوق‌های لازم را برای ورود متقاضیان به علوم پایه فراهم می‌کنیم، چراکه علوم‌پایه جزو رشته‌های مادر است.

**افزایش اثربخشی نخبگان 

خیاطیان ادامه داد: به منظور افزایش اثربخشی نخبگان، پروژه‌های فناورانه در این آیین‌نامه تعریف می‌شود. این طرح‌ها با محوریت فناوری‌های نوین تعریف می‌شوند.

وی هوش مصنوعی، فناوری‌های دیجیتال و کوانتوم و حوزه‌های مرز دانشی را از تمرکز این طرح‌ها نام برد و یادآور شد: از سوی دیگر با توسعه فضای کسب و کار، قرار است با همکاری دولت و نقش آفرینی بنگاه‌های بزرگ، زمینه اشتغال برای هزار نخبه را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های فناورانه تعریف‌شده مساله محور است، گفت: برای وارد شدن بخش خصوصی به این حوزه نیاز به مشوق داریم که در این زمینه از ظرفیت قانون جهش تولید استفاده می‌شود.

**استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی

خیاطیان، توجه به استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را از دیگر رویکردهای این آیین‌نامه دانست و افزود: نخبگان تمایلی برای جذب در دستگاه‌های دولتی ندارند، ولی ما وظیفه داریم دستگاه‌ها را از حضور نخبگان بی‌بهره نگذاریم.

وی گفت: از این رو با هماهنگی سازمان امور استخدامی مقرر شده است سالانه بخشی از ظرفیت استخدامی دستگاه‌ها به نخبگان اختصاص یابد.

**مسکن نخبگان

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مساله تامین مسکن را از دغدغه‌های نخبگان ذکر کرد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه با همکاری وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، راه، مسکن و شهرسازی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری به دنبال رفع این دغدغه هستیم که اقدامات عملیاتی اجرایی شده است.

وی با اشاره به بیمه نخبگان، گفت: نخبگان پوشش بیمه‌ای هستند و بر این اساس نخبگان تحت بیمه تکمیلی قرار خواهند گرفت.

**حمایت ویژه از گروه خاصی از نخبگان

خیاطیان، حمایت از گروه خاصی از نخبگان را از دیگر رویکردهای این آیین‌نامه دانست و گفت: ما یک تعریف عام از نخبگان داریم و شاخص‌هایی برای آن تعریف شده، ولی تعدادی از نخبگان دارای اثرگذاری و نقش آفرینی جدی هستند که شامل اعضای هیات علمی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد در سال ۲۰۰ نفر هستند و این افراد تحت عنوان سرآمدان علمی مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند.

**ایجاد کمیته مشترک برای اجرایی‌سازی آیین‌نامه

خیاطیان این آیین‌نامه را مشتمل بر ۱۸ ماده دانست و اظهار کرد: برای اجرایی‌سازی آن کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف در بنیاد ملی نخبگان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/