بهینه‌سازی مصرف انرژی با راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه سیستم‌های تهویه مطبوع
بهینه‌سازی مصرف انرژی با راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه سیستم‌های تهویه مطبوع
همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و وزارت نیرو منجر به افتتاح اولین و تنها مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی سیستم‌های تهویه مطبوع کشور با هدف بهینه‌سازیی مصرف انرژی در کشور شد.

به گزارش گروه اقتصاد دانش بنیان تیکنا، بهینه‌سازی مصرف انرژی با راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه سیستم‌های تهویه مطبوع انجام می شود. نخستین مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی سیستم‌های تهویه مطبوع کشور با حضور حسن زمانیان، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افتتاح شد.

این مجتمع در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم‌های سرمایشی و با هدف کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های انرژی بر تهویه مطبوع شامل کولرهای گازی اسپیلت با کانال و بدون کانال، کولرهای آبی، چیلرهای هواخنک و آب خنک، انواع فن‌کویل‌، فن‌های صنعتی و خانگی و هواسازها، سیستم‌های تهویه مطبوع راه اندازی شد.

همچنین اجرای طرح‌های کلان ملی با هدف ارتقای سطح فناوری جهت کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم‌های تهویه مطبوع از دیگر اهداف مهم این مجتمع آزمایشگاهی است که در قالب پروژه‌های فناوری و صنعتی مشترک با تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان و فناور انجام می‌شود.

مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی سیستم‌های تهویه مطبوع کشور با هدف کاهش مصرف انرژی و تدوین استاندارد در دستگاه های تهویه مطبوع و سیستم‌های سرمایش مرکزی ساخته شده و تاکنون مانند آن در کشور وجود نداشته و تنها مجتمع مستقل در کشور است که قابلیت اندازه گیری عملکرد و مصرف انرژی در کلیه تجهیزات تهویه مطبوع را در بخش های خانگی و صنعتی جهت تدوین استانداردهای مصرف و برچسب انرژی دارد.

این آزمایشگاه با شبیه سازی اقلیم های کشور، استاندارد متناسب برای سیستم‌های تهویه مطبوع را تدوین می‌کند و به این ترتیب گام مهمی به سمت صرفه‌جویی انرژی است. این آزمایشگاه دارای ۲ اتاق است که کار شبیه‌سازی اقلیم های مختلف در آنها انجام می‌شود و برچسب انرژی متناسب هر سیستم سرمایشی را ارائه می‌دهد.

گفتنی است، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب اسلامی تاسیس شد و تاکنون ماموریت‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون مرتبط با توسعه علوم و فناوری برعهده داشته است.

این سازمان از یک پژوهشگاه به نام پژوهشگاه فناوری‌های نوین و هفت پژوهشکده مکانیک، کشاورزی، فناوری‌های نوین، زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و فناوری‌های شیمیایی و مواد پیشرفته و انرژی های نو مشتمل بر گروه‌های تخصصی مربوطه تشکیل شده است که هم اکنون بیش از ۱۵۰ عضو هیات علمی و کارشناس پژوهشی در آنها مشغول فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه هستند.

همچنین پارک علم و فناوری پژوهشگاه محل استقرار ۱۴۰ شرکت است که از این تعداد ۹۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مختلف هستند. سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با توجه به داشتن نمایندگی یا مرکزیت تماس و ارتباط با بیش از ۱۰ سازمان بین المللی و منطقه‌ای یکی از نهادهای فعال در خصوص گسترش ارتباطات بین المللی علمی و پژوهشی در سطح کشور محسوب می‌شود.