جزییات سبد ۱۳ گانه بورس های دانشجویی/ از کمبود شدید هیئت‌علمی هنر تا خسارت مهاجرت داوطلبان رشته‌های پزشکی + فیلم
جزییات سبد ۱۳ گانه بورس های دانشجویی/ از کمبود شدید هیئت‌علمی هنر تا خسارت مهاجرت داوطلبان رشته‌های پزشکی + فیلم
داداش پور گفت: سبد 13 گانه بورس‌ های دانشجویی علاوه بر اعطای مشوق برای ورود به علوم پایه، اشتغال دانشجویان را تضمین می کند.

به گزارش خبرنگار گروه زیست بوم فناوری و نوآوری تیکنا، هاشم داداش پور، رییس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲ مردادماه با موضوع تصویب سبد جامع بورس های دانشجویی، گفت: سبد ۱۳ گانه بورس های دانشجویی علاوه بر اعطای مشوق برای ورود به علوم پایه، اشتغال دانشجویان را تضمین می کند.

وی با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: در آستانه ۲۲ ماهگی تغییر مدیریت در سازمان امور دانشجویان هستیم. تغییرات بسیاری در این برهه زمانی صورت گرفت است، البته قطعا این تغییرات بدون نقد نیست. نقد سازنده یاریگر ما در این مسیر خواهد بود و از نقد برای ترسیم مسیر بهتر استقبال می کنیم.

داداش پور به تعریف اصطلاحی بورس و انواع آن پرداخت و گفت: بورس‌ها؛ یک ظرفیت هایی است که برای تحصیل وجود دارند و کشورها با استفاده از امکانات خود از بورس داخل به خارج استفاده می کنند. عموما دونوع بورس داریم اول بورس هیات علمی که برای افرادی است که مربی بودند و به استادیار تبدیل می شوند یا اینکه سازمان مساله یابی می کرد به تعداد لازم برای دانشگاه های‌ کشور بورس پیدا می کرد. در رابطه با فرصت مطالعاتی نیز یا از داخل به خارج از کشور است یا چند ماهه از یک دانشگاه داخلی به دانشگاه داخلی دیگر.

وی با بیان اینکه سازمان امور دانشجویان متولی تمامی بورس‌های کشور است اما در یک مدت‌زمان توجهی به این مساله صورت نمی گرفت، اظهار کرد: اما در ادامه اتفاقاتی افتاد که به این نتیجه رسیدند که بورس‌ها می توانند تولید کننده اتفاقات خوب و مبارکی برای کشور هم در حوزه هیات علمی و غیر هیات علمی کمک کننده باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه در کل کشور به مرور زمان شاهد خوابیدن تب کنکور هستیم، گفت: البته برای همه رشته ها و مقاطع درسال ۱۴۰۱ یک میلیون متقاضی ورودبه دانشگاه داشتیم که ۵۸۰ هزار نفر تمایل به ادامه تحصیل در رشته تجربی داشتند و البته در رشته های خاص پزشکی، دندان و داروسازی. در حالی که کل ظرفیت در دانشگاه های دولتی ۳۷ هزار نفر است و این روند همچنان وجود دارد. در رشته های علوم انسانی نیز تقاضا برای ورود به دانشگاه ها تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: درسال ۱۳۹۰ تعداد متقاضیان در رشته های فنی و مهندسی و کشاورزی ۲۲ درصد از کل داوطلبان بوده اما در ۱۴۰۱ به ۹ درصد رسید که نزدیک به دوبرابر کاهش یافته است. در حوزه هنر نیز این تعداد ۵۵ هزار نفر بوده در حالی که در ۱۴۰۱ به هنر ۱۶۱ هزار نفر متقاضی افزایش پیدا کرده است. ب

داداش پور گفت: با یک دگرگونی درخواست ها و تقاضاها از سوی جامعه مواجه ایم که پاسخی برای آن در دانشگاه‌های کشور نداریم. این دگرگونی در ذهن مردم شکل گرفته اما ما نسبت به آن بی توجه بوده ایم. سیاست های کلان به طور عملی حرکت به سمت علم و فناوری است اما در جامعه اقبال به حوزه های خدماتی و بهداشتی افزایش پیدا کرده است. اگر به آن توجه نکنیم، خدمات موثر در حیطه اداره کشور عملا جواب نمی گیرد.

وی افزود: با حجم بزرگی از داوطلبانی که خواهان ورود به رشته های پزشکی هستند مواجه ایم اما توان پاسخگویی نداریم و لذا افراد به مهاجرت تن می دهند آن هم مهاجرت به دانشگاه های کشورهایی که مورد تایید وزارت علوم نیستند. اما بخش بزرگی از دانشجویان نخبه از کشور خارج شوند. داده مهم در مورد تعداد دانش آموزانی که در بین ۵۸۰ هزار نفر قرار دارند نشان می دهد که بیش از ۵۱ هزار نفر معدلشان بالای ۱۹ و ۷۵ صدم است. این یعنی انباشت بخش بزرگی که پاسخی برای مطالبات خود در کشور نمی توانند اخذ کنند.

دلایل اقبال داوطلبان ورود به کنکور در رشته‌های تجربی و هنر از زبان رئیس سازمان امور دانشجویان

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد.: حوزه علوم انسانی و علوم پایه مثل شیمی، فیزیک، جامعه شناسی و فلسفه و … نیاز بنیادین کشور هستند اگر نتوانیم به عنوان حاکمیت پاسخی به این نیازها بدهیم، تقاضای زیاد ایجاد می کند، کوچ علاقه مندان این حوزه ها می تواند خسارت بسیاری در آینده که جبران آن برای کشور به سادگی امکان پذیر نخواهد بود ایجاد کند.

«بورس هنر» به جذب بیشتر هیات علمی رشته های هنری دانشگاه‌ها کمک می‌کند

داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: هیات علمی گروه هنر در کشور ۳۵۳ نفر هستند که تعداد تقاضا به این حوزه ۱۶۱ هزار نفر است. کل صندلی های ما در دانشگاه های کشور ۵۶۰۰ نفر است. ۱۵۵ هزار نفر عملا نمی توانند در رشته های مورد علاقه خود در کشور ادامه تحصیل دهند. به چه دلیل این اتفاق می افتد؟

وی افزود: اول اینکه کمبود هیات علمی در رشته های هنری به شدت بالا است. دوم در رشته های هنری جدیدی در دنیا شکل گرفته است که اساسا آن رشته ها را در داخل کشور اساسا نداریم. سوم در حوزه تحصیلات تکمیلی هنوز نتوانسته ایم رشته های هنری را به اندازه کافی گسترش دهیم تا نیازهای کشور را پاسخ دهیم. در حوزه دکتری نیز تقریبا رشته های بسیار محدودی در اختیار داریم. رشته پژوهش هنر را داریم که پاسخگوی نیازهای عام است.

داداش پور ادامه داد: در سازمان امور دانشجویان بورس هنر را فعال کردیم تا بتوانیم از طریق ارشد به دکتری بخشی از مشکلات تامین هیات علمی کشور را در حوزه هنر پاسخ دهیم. تا کمبودهای این حوزه مرتفع شود.

«بورس دانش» به ۱۰۰۰ نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری اعطا می شود

رئیس سازمان امور دانشجویان عنوان کرد: :وقتی از بورس صحبت می کنیم بخشی از این بورس‌ها می تواند برای سازمان امور دانشجویان، بنگاه اقتصادی یا دستگاه اجرایی تعهد ایجاد کند و بخشی از آن به عنوان کمک هزینه تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان محسوب می شود.

وی افزود: بورس دانش را در رشته های مشخصی که تعریف کرده ایم و جزو علوم بنیادین و پایه محسوب می شوند و معمولا به صورت خاص دانش آموزان تمایلی به حضور در آن رشته ها ندارند اما حاکمیت به آن رشته ها نیاز دارد مانند شیمی، ریاضی، فیزیک، فلسفه و رشته هایی از این دست.

داداش پور گفت: هدف ما این است که از طریق این بورس بتوانیم بخشی از نخبگان یا افرادی که در کنکور رتبه بهتری کسب کرده اند را به سمت علوم پایه و بنیادین سوق دهیم. از طریق پرداخت مقرری به دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه ها این کار انجام شود. از امسال این بورس با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر فعال می شود.

وی افزود: علاقه مندان می توانند پس از اعلام نتایج کنکور با مراجعه به سایت اداره کل بورس سازمان امور دانشجویان و نیز در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه ها از جزییات آن مطلع شوند.

با اعطای «بورس مشاغل» آینده شغلی دانشجویان تضمین می‌شود

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت:بورس مشاغل یک بورس تعهدزا است در یکسوی آن ما به عنوان سازمانی هستیم که آموزش دهنده هستیم در سوی دیگر آن شرکت های دولتی، غیردولتی یا دستگاههای اجرایی و خدماتی هستند که تمایل دارند دانش آموزان نخبه را از یک رتبه یا حد پایین تر بورس اعطا کنند. که از ظرفیت نخبگان پس از دانش آموختگی استفاده کنند.

وی افزود: طبیعی است نیروی کار نخبه از هم اکنون در سبد شغلی آن صنعت یا آن سازمان و دستگاه بورس دهنده قرار می گیرد. دانش آموز یک طرف ماجرا است سازمان امور دانشجویان مکانیسم های اجرایی این تعهد را انجام می دهد و یک طرف ماجرا است از سوی دیگر دستگاه ها در ازای تعهد مالی که در اختیار دانشجو قرار می دهند در آینده او را نیروی انسانی خود می کنند.

از اعطای بورس بنگاه‌های اقتصادی تا بورسیه به دانشجویان سرآمد

داداش‌پور با بیان اینکه همیشه ارتباط بین دانشگاه و صنعت با مشکل مواجه بوده است، گفت: در بورس بنگاه‌های اقتصادی، حل مسائل صنعت را دانشجو برعهده می‌گیرد و نیاز سازمان یا بنگاهی دولتی و غیردولتی را حل می‌کند به این نحو ارتباط صنعت و دانشگاه میسر می شود.

وی از بورس وطن به عنوان یک بورس دیگر نام برد و گفت: از طریق این بورس می‌خواهیم دانشجویان را به نقاطی ناشناخته و غیر از آمریکا و اروپا بفرستیم که شناخت کافی از آنجا وجود ندارد بورس های دانشجویی برای کسب اطلاع و تحصیل و تحقیق در یک موضوع خاص به کشورهایی که چندان شناخت نداریم انجام می شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ما دانشجوی نمونه داریم اما دانشجوی سرآمد را تا به حال نداشته ایم گفت: این دانشجویان به عنوان دانشجوی خوب به صورت گسترده هستند. این دانشجویان ۲ تا ۵ درصد از کل دانشجویان کشور را پوشش خواهند داد.

وی از بورس سال آخر به عنوان بورس دیگری از این سبد نام برد و گفت: بورسی است که به وسیله آن نیاز دانشگاه‌ها به عضو هیأت علمی در رشته‌های هنر، علوم دریایی، رشته‌های نو پدید و بین رشته‌ای تأمین می‌شود.

داداش پور از بورس ابرار یا خیرین نیز نام برد و اظهار کرد: به واسطه این بورس، دانشجویان مستعد بی بضاعت به افراد خیر معرفی می‌شوند و از کمک و ظرفیت آنها استفاده کنند.

سبد ۱۳ گانه بورس های دانشجویی

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما این است که با استفاده از ظرفیت‌ها علاوه بر نگهداشت نخبگان روند فعلی مهاجرت را معکوس کنیم.

به گزارش تیکنا، هر کدام از سبدهای ۱۳ گانه به نام یکی از شهدا که کشور به آنها مدیون است، مزین شده است. سبد ۱۳ گانه بورس های دانشجویی شامل بورسهای دانش، بنگاه‌های اقتصادی، مشاغل، وطن، کوتاه مدت خارج و داخل کشور، سرآمدان، ابرار، سال آخر، هنر، علوم پایه، سلامت، علوم انسانی، فنی مهندسی و سایر دستگاه‌ها است.

بورس‌ های دانشجویی