۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی و ابزارهای تست و آزمون بومی سازی شد
۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی و ابزارهای تست و آزمون بومی سازی شد
دهقانی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی، مواد و ابزارهای تست و ازمون در کشور بومی سازی شده است.

به گزارش گروه فناوری پیشرفته تیکنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی، مواد و تست و آزمون ایران با تاکید بر اینکه اگر این تجهیزات را در اختیار نداشته باشیم توسعه رخ نمی دهد، اظهار کرد: در ۱۰ سال قبل دانشگاه ها به دلیل نداشتن ابزارهای آزمایشگاهی، هم در پژوهش و هم در آموزش مشکل داشتند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاه ها به دلیل تحریم، قادر به کالیبره کردن تجهیزات آزمایشگاهی نبودند و یا مواد اولیه تجهیزات آزمایشگاهی آنها تامین نمی شد، گفت: به همین دلیل بسیاری از دستگاه ها بعضا با قیمت چند صد میلیون دلاری معطل و بلااستفاده باقی می ماند.

دهقانی برگزاری رویداد نمایشگاه ایران ساخت را خوش فکری برای توسعه و تولید ابزارهای آزمایشگاهی عنوان کرد و افزود: این نمایشگاه با سیاست های درستی چون لیزینگ و پرداخت یارانه به مجموعه های دانشگاهی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل جریانی را ایجاد کرد که به جرات می توان گفت بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی مواد و ابزارهای تست و آزمون در کشور بومی سازی شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ضمن اشاره به اینکه علت بومی سازی نشدن ۱۰درصد باقی مانده تجهیزات، عدم توان فنی در کشور نیست بلکه به دلیل محدود بودن بازار است، گفت: ۳۶۲ شرکت فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی که محصولات آن ها تایید شده، در مدت ۱۲ سال است که محصولات خود را می فروشند و براساس بازخوردهایی که از بازار گرفته اند تجهیزات خود را استانداردسازی کرده اند. در این مسیر بزرگ‌ترین شریک راهبردی ما وزارت علوم بوده که با حمایت از دانشگاه ها کمک‌کرده تا بازار تولید تجهیزات و مواد پیشرفته و آزمون تست توسعه یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تجهیزات شرکت های ما با اشباع بازار مواجه شده به گونه ای که برخی پژوهشگاه های ما بعضا حتی اضافه تجهیزات نیز دارند و اگر قرار است به کیفیت و ارتقا این تجهیزات بیاندیشیم لازم است بازارهای جدیدی بیاییم در غیر این صورت قطعا ادامه این راه شکست خواهد بود.

دهقانی در پایان بیان کرد: یکی از بازیگران جدید ما در نمایشگاه صنایع هستند چرا که همان نیازمندی هایی در صنایعی چون نفت خودرو مواد غذایی و دارویی داریم و از این‌ رو لازم است علاوه بر وزارت علوم وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی و نفت در کنار ما قرار گیرند.