۲ مرکز نوآوری مشترک در ایران و پاکستان ایجاد می‌شود
۲ مرکز نوآوری مشترک در ایران و پاکستان ایجاد می‌شود
زمانیان گفت: در خصوص راه اندازی دو مرکز نوآوری مشترک بین ایران و پاکستان با جناب مختار احمد، وزیر آموزش عالی پاکستان مذاکره داشته‌ایم. به این صورت که ۱۰ شرکت از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این مرکز در پاکستان مستقر شوند و بالعکس ۱۰ شرکت پاکستانی در پارک علم و فناوری بین الملل جمهوری اسلامی ایران استقرار یابند.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در دیدار عصر امروز مختار احمد، وزیر آموزش عالی پاکستان از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: صحبت های مقدماتی بین دو طرف ایرانی و پاکستانی انجام شده است مقرر شد یک تیم مدیریتی و کارشناسی از پاکستان شامل روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها و نیز دانشمندان این کشور به ایران عزیمت کنند و دیدار با روسای دانشگاه‌های کشور و بازدید از سازمان های علمی و پژوهشی کشورمان داشته باشند.

وی افزود: در خصوص راه اندازی دو مرکز نوآوری مشترک بین ایران و پاکستان با جناب مختار احمد، وزیر آموزش عالی پاکستان مذاکره داشته‌ایم. به این صورت که ۱۰ شرکت از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این مرکز در پاکستان مستقر شوند و بالعکس ۱۰ شرکت پاکستانی در پارک علم و فناوری بین الملل جمهوری اسلامی ایران استقرار یابند و در این زمینه به توافق رسیده ایم و در مرحله عملیاتی شدن است.

زمانیان خاطر نشان کرد: در بسیاری از زمینه ها همچون ساخت ماهواره و همچنین سوخت پاک و غیره، از سوی طرف پاکستانی این علاقه مندی برای اعزام یک تیم به ایران و ایجاد زمینه همکاری وجود دارد.

وی در پایان گفت: فرصت مطالعاتی است که به پژوهشگران و نیز دانشجویان پسادکتری پاکستانی داده می‌شود تا به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بیایند و ضمن آموزش دیدن پژوهش های مشترک نیز انجام بپذیرد.

گفتنی است، در ابتدای جلسه حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به تشریح گوشه ای از اقدامات و ماموریت‌های این سازمان پرداخت. بازدید از بخش ها و مراکز مختلف سازمان برنامه انتهایی وزیر آموزش عالی پاکستان بود.

به گزارش تیکنا، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال ۱۳۵۹ با هدف حمایت از ایجاد فنّاوری (تحقیق و توسعه) در ذیل وزارت علوم تاسیس شد. موارد متعدد ایجاد و توسعه دانش‏های فنی از مرحله پژوهش تا فناوری در سازمان ایجاد شده است که از آن جمله می‌توان به فناوری‌هایی در حوزه‌های هوا و فضا (ماهواره و تونل باد)، محیط زیست (بازیافت ضایعات و تصفیه پساب‌های صنعتی)، انرژی (سلول‌های خورشیدی، پیل سوختی، سوخت های پاک و …)، سلامت ( تجهیزات پزشکی، داروهای سنتزی و گیاهی) اشاره نمود. مجری برگزاری جشنواره بین المللی خوارزمی نیز سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است.