گارتنر: ۸۰ درصد از مهندسان نرم افزار باید برای آینده هوش مصنوعی مهارت داشته باشند
گارتنر: ۸۰ درصد از مهندسان نرم افزار باید برای آینده هوش مصنوعی مهارت داشته باشند
با پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی، صحبت ها در مورد اینکه آیا در آینده‌ی نزدیک هوش مصنوعی مشاغل را حذف می‎‌کند یا نه بر سر زبان ها می‌باشد.

به گزارش تیکنا، ترس‌های فراوانی درباره هوش مصنوعی خلاق و تأثیر آن بر بازار کار وجود دارد، برخی از این ترس‌ها موجه‌اند و برخی دیگر نه. گارتنر می‌گوید در حالی که مهندسان نرم‌افزار احتمالاً نباید نگران از دست دادن شغل‌های خود باشند، اما احتمالاً باید مهارت‌های خود را ارتقا دهند – این نیاز به ارتقای مهارت برای ۸۰ درصد از نیروی کار مهندسی لازم است.

فیلیپ والش، تحلیلگر ارشد در گارتنر، با تأکید بر اینکه انسان‌ها بیکار نخواهند شد، می‌گوید:

ادعاهای جسورانه درباره توانایی‌های هوش مصنوعی منجر به گمانه‌زنی‌هایی شده که هوش مصنوعی ممکن است تقاضا برای مهندسان انسانی را کاهش دهد یا حتی آن‌ها را به طور کامل جایگزین کند. در حالی که هوش مصنوعی نقش آینده‌ی مهندسان نرم‌افزار را تغییر خواهد داد، تخصص و خلاقیت انسانی همچنان برای ارائه‌ی نرم‌افزارهای پیچیده و نوآورانه ضروری است.

گارتنر همچنین پیش‌بینی‌های خود را برای تأثیر GenAI بر مهندسین نرم‌افزار در کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه داده است. در کوتاه‌مدت، انتظار می‌رود که ابزارهای هوش مصنوعی با تقویت الگوهای کاری و وظایف توسعه‌دهندگان موجود، بهره‌وری را اندکی افزایش دهند. بزرگ‌ترین دستاوردهای بهره‌وری برای توسعه‌دهندگان ارشد در سازمان‌هایی با شیوه‌های مهندسی پیشرفته خواهد بود.

در میان‌مدت، عوامل هوش مصنوعی الگوهای کاری را تغییر داده و به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند وظایف بیشتری را به طور کامل خودکارسازی کنند. این امر منجر به مهندسی نرم‌افزار بومی هوش مصنوعی می‌شود که در آن بیشتر کدها توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند. در بلندمدت، گارتنر معتقد است که شاهد ظهور مهندسی هوش مصنوعی خواهیم بود، جایی که سازمان‌ها به مهندسان نرم‌افزار ماهر بیشتری نیاز دارند تا تقاضای رو به افزایش برای نرم‌افزارهای مجهز به هوش مصنوعی را برآورده سازند.

والش در توضیح نقش یک مهندس هوش مصنوعی می‌گوید که آن‌ها دارای ترکیبی منحصر به فرد از مهارت‌ها در مهندسی نرم‌افزار، علم داده و یادگیری ماشین/هوش مصنوعی هستند. برای کمک به این انتقال، گارتنر توصیه می‌کند که سازمان‌ها باید در پلتفرم‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند که ساخت کارآمد قابلیت‌های هوش مصنوعی را ممکن سازد و اجازه دهد هوش مصنوعی به طور یکپارچه در مقیاس گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد.