پست، ستون فقران اقتصاد دیجیتال در کشور است
پست، ستون فقران اقتصاد دیجیتال در کشور است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز پست به ستون فقرات اقتصاد دیجیتال در کشور تبدیل شده است و خدمات پستی نقش پررنگی در توسعه کسب و کارهای برخط دارند.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری اطلاعات تیکنا، ظهر امروز نخستین نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته با حضور عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود لیائی؛ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایگان بخش خصوصی فعال در صنعت پست آغاز به کار کرد.

پس از انجام مراسم افتتاحیه و در حاشیه نمایشگاه صنعت پست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی فعال در صنعت پست اظهار کرد: شرکت ملی پست از ابتدای دولت سیزدهم مرکز نوآوری پست را در چند استان کشور راه‌اندازی کرده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بتوانند ایده‌های خود را برای هوشمندسازی پست ارائه دهند.

**علت عدم هماهنگی ساعت برخی از گوشی‌ها با ساعت رسمی کشور مشکل نرم‌افزاری است

زارع‌پور درباره عدم تنظیم خودکار ساعت برخی از گوشی‌های هوشمند با توجه به تغییر قانون ساعت رسمی کشور گفت: در صورتی که مردم مراجعی سایت بین‌المللی تنظیم ساعت داشته باشند مشاهده می‌کنند که از شهریور ساعت گذشته عدم تغییر ساعت در این سایت بارگذاری شده است. از ثانیه اول سال ۱۴۰۲ نیز تمام سرورهای جهانی مطابق با اعلام ساعت ایران در سایت بین‌المللی تنطیم ساعت اطلاعات خود را در خصوص ساعت به‌روزرسانی کردند. مسئله‌ای که باعث عدم هماهنگی ساعت برخی از گوشی‌های هوشمند با ساعت رسمی کشور شده است مشکل به‌روزرسانی نرم‌افزار و سرور برخی از گوشی‌ها است. نرم‌افزار برخی از گوشی‌ها نیاز به به‌روزرسانی دارد که کارخانه سازنده آن گوشی‌ها باید این فرایند را انجام دهد.

وی بیان کرد: وزارت ارتباطات تمام قدر حامی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه‌های زیرساخت، شبکه و پلتفرم و سکو است. ما در حوزه بومی‌سازی اولویت‌های جدیدی را تعریف و اعلام کردیم و شرکت‌هایی که در این حوزه کار کنند مورد حمایت وزارت ارتباطات قرار می‌گیرند.تمام ظرفیت‌های وزارت ارتباطات از منابع مای نظیر تبره ۱۸ تا ظرفیت‌های ویژه کارگروه اقتصاد دیجیتال در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است تا موانع موجود در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف شود.

**ثمره هوشمندسازی پست ارائه خدمات باکیفیت، قابل اتکا و قابل پیش‌بینی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: در دوره کرونا و پس از آن اقبال مردم به خرید‌های اینرتنتی و کسب و کارهای آنلاین برخط بیشتر شد و همین مسئله سبب شد تا پست و لجستیک هوشمند در کشور پوست‌اندازی کند. حالا پست به ستون فقران اقتصاد دیجیتال در کشور تبدیل شده است. بیش از ۷۰ درصد کسب و کارهای اینترنتی کالا محور هستند و اجناس آن‌ها با محوریت شرکت ملی پست در سراسر کشور در حال جابه‌جایی است. ما به‌دنبال استفاده از ظرفیت‌ فناوری‌های جدید برای هوشمندسازی پست هستیم تا خدمات پستی با کیفیت‌تری به مردم ارائه شود. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم هوشمندسازی پست به گونه‌ای ادامه یابد که وقتی مردم می‌خواهند کالایی را پست کنند زمان بسیار کوتاه‌تری را چه برای ارسال چه برای دریافت مرسوله در انتظار بمانند. در واقع می‌خواهیم با هوشمندسازی پست زمان انتقال مرسوله از نقطه‌ای به نقطه دیگر در سراسر کشور کاهش یابد و به چند دقیقه برسد. ثمره هوشمندسازی پست ارائه خدمات باکیفیت، قابل اتکا و قابل پیش‌بینی است.

زارع‌پور ادامه داد: از حیث تعداد مرسولات پستی در ۶ ماه گذشته بیش از ۳۵۰ میلیون مرسوله توسط شرکت ملی پست جابه‌جا شده و حتما بخش خصوصی نیز تعداد زیای مرسوله را در شبکه پستی انتقال داده است. در مسیر هوشمندسازی و تحول دیجیتال پست هنوز در ابتدای راه هستیم و تلاش می‌کنیم با سرعت خدمات باکیفیت‌تری را به مردم ارائه دهیم.

وزیر ارتباطات گفت: قابلیت اینترکانکشن در پیام‌رسان‌های داخلی ویژگی در کلاس جهانی است و برای گسترش استفاده از این قابلیت در کشور نیاز به فرهنگ‌سازی و تبلیغات داریم. در قدم بعدی به دنبال تشکیل گروه در بین کاربران پلتفرم‌های مختلف داخلی هستیم.

انتهای پیام/