پارک‌های علم و فناوری به بستر تامین نیاز واقعی مردم تبدیل شوند
پارک‌های علم و فناوری به بستر تامین نیاز واقعی مردم تبدیل شوند
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری گفت: در صورتی که پارک‌های علم و فناوری نتوانند زنجیره ارتباط بین شرکت‌ها و دانشگاه‌ها رو کامل کنند نمی‌توانیم شاهد معرفی شرکت‌های مسئله‌محور باشیم. در واقع پارک‌ها باید نیاز واقعی مردم را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم نوآوری تیکنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری که بعد از ظهر امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: درخت تنومند شبکه علم و فناوری کشور به مدد حمایت‌های رهبر انقلاب شکل گرفته و در سال‌های گذشته به مدیران رشد کرده است. زحمت‌های مدیران در دوره‌های مختلف از بحث ترویج علم و فناوری تا هویت بخشی به زیست‌بوم ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور متعددی که تعداد آن‌ها بالغ بر ۱۰ هزار است در کشور‌ وجود دارد. زمانی سخت بود در کشور راجع فناوری صحبت کرد ولی امروز کلمه دانش‌بنیان و علم و فناوری گفتمان محوری در همه نشست‌های داخلی و بین‌المللی است و این فرصتی است تا دست‌اندرکاران ظرفیت زیست‌بوم و طعم و مزه آن را به مردم بچشانند. امروز در دوره‌ای هستیم که اگر مردم ظرفیت علم و فناوری کشور را حس نکنند ناگهان این اکوسیستم از هویت خالی می‌شود. دیگر دوره ترویج و تحقیق گذشته و باید شرکت‌ها و همه فعالان زیست‌بوم به سمت خروجی گرفتن بروند.

پارک های علم و فناوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری بیان کرد: در دوره فراوانی ارزی صنایع مختلف و حتی پارک‌های علم و فناوری با پول نفت توسعه پیدا کردند و اکنون که بیش از ۸۰ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد منابع مالی به اندازه گذشته نیست و اگر منتظر باشیم با پول نفت اکوسیستم را گسترش دهیم محکوم به شکست هستیم. یعنی رویکرد‌های دهه ۷۰ و ۸۰ برای تامین مالی دیگر جواب نمی‌دهد و اکنون باید سرمایه‌های مردم و بخش خصوصی را به‌کارگیری کنیم. همه می‌دانیم امروز در کشور شرکت‌های بزرگی وجود دارند که چالش علم و فناوری ندارند بلکه با موانع اقتصادی روبه‌رو هستند و این موضوع به ویژه برای جلوگیری از هدر رفتن عمر و سرمایه جوانان نیازمند اصلاح حکمرانی اقتصادی است. پارک‌ها باید به بستر هدف‌رسانی جدی برای تامین نیاز واقعی مردم و توسعه بازار تبدیل شوند. مدیران پارک‌های علم و فناوری باید توجه کنند که جوانانی که در این مجموعه‌ها فعال هستند در واقع سفیران پارک‌ها هستند

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: قانون جهش ظرفیت بسیار خوبی ایجاد کرده تا بازی بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به بازی صنایع و شرکت‌های بزرگ پیوند بخورد. راهکارهای متنوعی برای رفع چالش‌های اقتصادی کسب و کارهای خرد وجود دارد که یکی از آن‌ها حرکت به سمت مجموعه‌های هم‌افزایی است. باید در کشور مراکزی ایجاد شوند قادر باشند به صدها شرکت سرویس دهند. تاسیس شتابدهنده و خانه‌های نوآوری را تجربه کردیم و حالا زمان آن است که زیرساخت‌های بزرگ و موثر برای توسعه بازار ایجاد کنیم.

پارک های علم و فناوری

وی خاطرنشان کرد: معاونت علمی توجه ویژه‌ای به پارک‌های علم و فناوری در شهرستان‌ها دارد و اگر قرار باشد حمایتی از سمت پارک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گیرد باید حمایت از راهبر باشد و رشد اقتصاد دانش‌بنیان باشد و نه حمایت از مصرف. مدیران پارک‌های علم و فناوری باید با همکاری استانداران منابع مالی موجود را به درستی هدایت کنند. معاونت علمی می‌خواهد تقسیم‌بندی جدیدی شرکت‌ها در نظر بگیرد و در همین راستا شرکت‌ها به سه دسته نوپا، نوآور و فناور طبقه‌بندی می‌شوند. در این دسته‌بندی اینکه شرکت‌ها چه می‌کنند و چه اثری بر اقتصاد دانش‌بنیان دارند اهمیت فوق‌العاده‌ دارند. نگاه باید در کشور از نگاه زوم شده روی شرکت‌ها به فرایند ورودی و خروجی متمرکز شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری ادامه داد: شرکت‌هایی که بالای ۵۰ درصد فروششان بر مبنای محصولی دانش‌بنیان است در دسته شرکت‌های فناور قرار می‌گیرند. معافیت مالیاتی باید به شرکت‌هایی نوپا و اعتبار مالیاتی به شرکت‌های فناور اختصاص داده شود. اگر نتوانیم زنجیره ارتباط بین شرکت‌های نوپا و فناور و دانشگاه را کامل کنیم نمی‌توانیم شاهد رشد اقتصاد دانش‌بنیان و معرفی شرکت‌های مسئله‌محور‌ باشیم. تمام موافقتنامه‌هایی که از ۵ ماه پیش تنظیم شده دارای KPI دقیق هستند و طرفین موافقتنامه‌ها باید تمام تعهدات خود را در موعد مقرر انجام دهند.

انتهای پیام/