وزارت ارتباطات برای کاهش هزینه دسترسی کاربران به شبکه فیبرنوری چه برنامه‌ای دارد؟
وزارت ارتباطات برای کاهش هزینه دسترسی کاربران به شبکه فیبرنوری چه برنامه‌ای دارد؟
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تسهیلات دولت برای کاهش هزینه‌های اتثال کاربران به شبکه فیبرنوری توضیح داد.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری اطلاعات تیکنا، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت برای ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت عدم توسعه‌یافتگی شبکه ارتباطات ثابت در سال‌های گذشته است و همین موضوع سبب شده ایران از منظر اینترنت ثابت با سرعت متوسط ۱۱.۶ در جایگاه ۱۴۵ جهان قرار گیرد. به اعتقاد اغلب کارشناسان کشورهای مختلف جهان برای ارائه خدمات با کیفیت و بدون اختلال ارتباطاتی به سمت توسعه شبکه فیبرنوری گام برداشته‌اند و اغلب کشورهایی که سرعت اینترنت ثابت در آن‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد راه‌اندازی شبکه ارتباطات فیبرنوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

از همین رو دولت سیزدهم از ابتدای زمان فعالیت خود پروژه بزرگ فیبرنوری کسب و کارها و منازل را در سراسر کشور آغاز کرده است و به استناد آمار منتشر شده در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این پروژه تا این لحظه ۱۶ درصد پیشرفت داشته و ۳ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۱۳۵ خانوار تحت پوشش شبکه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری قرار گرفته‌اند. با وجود تلاش دولت برای توسعه پروژه فیبرنوری کسب و کارها و منازل یکی از چالش‌های جدی برای دسترسی کاربران به این شبکه هزینه بالای تأمین تجهیزات و مودم است. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که اگرچه برخی از اپراتورها سرمایه‌گذاری وسیعی در زمینه راه‌اندازی این شبکه در شهرهای مختلف کرده است ولی بسیاری از کاربران به دلیل هزینه بالای اتصال به این شبکه قادر به استفاده از خدمات ارتباطی مبتنی بر فیبرنوری نیستند.

**یارانه دولت به اپراتورها در ازای هر مشترک شبکه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش خبرنگار تیکنا درباره برنامه وزارت ارتباطات برای تسهیل دسترسی مردم به شبکه ارتباطات فیبرنوری با کاهش هزینه تامین تجیهزات مورد نیاز برای اتصال به این شبکه گفت: در حال حاضر در برخی از شهرها از جمله تهران مشترکان برای دریافت سرویس فیبرنوری باید هزینه سنگینی را پرداخت کنند. دولت برای تسهیل دسترسی مردم به این شبکه بخش قابل توجهی از هزینه‌های اولیه را پرداخت کرده است که در شهرهای کوچک برابر یک میلیون و دویست هزار تومان و در مراکز استان‌ها پانصد هزار تومان است و این هزینه فقط برای پوشش به ازای هر خانوار به اپراتور پرداخت می‌شود.

**هزینه تأمین مودم برای اتصال به شبکه فیبرنوری بر عهده کاربران است

وی افزود: همیچنین دولت در سال جاری به اپراتورها در ازای هر خانه‌ای که به شبکه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری متصل کند ۲ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کند. ارزیابی اپراتورها حاکی از آن است که این مقدار از یارانه امسال هزینه‌های اراه‌اندازی این شبکه به غیر از مودم را پوشش می‌دهد. هم اکنون برخی از اپراتورها با هزینه کمتر از یک میلیون تومان هزینه فیبرکشی منازل را انجام می‌دهند. به هر حال مودم جزو هزینه‌های کاربر است ولی با این وجود تعدادی از اپراتورها مودم را به صورت امانی در اختیار مشترکان قرار می‌دهند.

انتهای پیام/