هوش مصنوعی کار آتش‌نشان ها را راحت و تلفات را کم می‌کند
هوش مصنوعی کار آتش‌نشان ها را راحت و تلفات را کم می‌کند
ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: استفاده از هوش مصنوعی کمک بزرگی به آتش نشان ها خواهد بود. به طور مثال سیستم مانیتورینگ مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیا قابل استفاده است؛ اما در کشور ما بعد از وقوع حادثه، مردم هستند که ما را مطلع می کنند. هر لحظه دیرتر مطلع شویم، حادثه خسارت بیشتری خواهد داشت. سیستم اعلام اتوماتیک ضرورت مهمی برای کلان‌شهر ها است. سیستم مانیتورینگ به سامانه آتش نشانی متصل می شود و در لحظه، بدون حضور فردی در محل حادثه، مطلع می شویم.

به گزارش تیکنا و به نقل از گسترش نیوز، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: در سال های اخیر زندگی‌ها متفاوت شده و تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است. زندگی که الان شهروندان دارند، با ۵۰ سال قبل قابل مقایسه نیست. مواد پتروشیمی بخشی از زندگی مردم است. به طور مثال موبایل، اسپری‌های افشانه، لباس و مواد اکلیلی نایلونی بخشی از زندگی مردم است. در صنعت خودرو نیز شاهد تغییرات تازه ای هستیم. انواع خودروهای برقی و گازی به بازار عرضه شده است.

لکی اظهار کرد: تنوع کالاها حوادث را نیز متنوع تر کرده است. در این وضعیت، اگر فعالان آتش نشانی علم و دانش خود را به روز نکنند، مسلماً در زمان بروز حوادث با مشکل رو به رو خواهند شد. ساختمان ها و برج های بلند در کلان‌شهرها نیازمند تجهیزات جدید هستند. در حال حاضر از پهپادهایی را استفاده می کنیم که توانایی شناسایی و حضور در عملیات را دارند. آتش نشان ها اگر تجهیزات تازه نداشته باشند، مسلماً با مشکل رو به رو خواهند شد.

وی افزود: ما در گذشته با ابزار ساده، کرکره های مغازه‌ها را به راحتی باز می کردیم؛ اما در حال حاضر همه مغازه ها سیستم امنیتی قوی دارند و اگر دانش فنی نداشته باشیم، بازگشایی در مغازه ها سخت است. خودروها نیز تجهیزات ویژه دارند. در زمان حادثه، باید به تمامی قطعات خودرو دانش داشته باشیم تا با کمترین خسارت، حادثه را مدیریت کنیم.

ضرورت استفاده از سیستم اعلام اتوماتیک در کلان‌شهرها

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ضمن اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در صنعت آتش نشانی، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: استفاده از هوش مصنوعی کمک بزرگی به آتش نشان ها خواهد بود. به طور مثال سیستم مانیتورینگ مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیا قابل استفاده است؛ اما در کشور ما بعد از وقوع حادثه، مردم هستند که ما را مطلع می کنند. هر لحظه دیرتر مطلع شویم، حادثه خسارت بیشتری خواهد داشت. سیستم اعلام اتوماتیک ضرورت مهمی برای کلان‌شهر ها است. سیستم مانیتورینگ به سامانه آتش نشانی متصل می شود و در لحظه، بدون حضور فردی در محل حادثه، مطلع می شویم.

ملکی در ادامه تاکید کرد: در مراکز حساس کشور، به ویژه مراکز نگهداری اسناد و مدارک بانک مرکزی، باید از هوش مصنوعی استفاده کرد. البته استقبال خوبی نشد. هوش مصنوعی خسارت ها را در زمان بروز حوادث کاهش می دهد و به آتش نشان ها کمک می کند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در پایان گفت: در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، استخدام نیروهای جدید را در اولویت قرار داده ایم. همچنین در تلاش هستیم که دوم بانوان آتش نشان را استخدام کنیم. با این جذب نیرو، کمبود نیرو سازمان آتش نشانی را کاهش خواهیم داد. از حیث تجهیزات هم وضعیت خوبی داریم. البته با توجه به ظهور فناوری های نوین، باید کمبودها را جبران کنیم.

کلام پایانی

هوش مصنوعی در حال حاضر در صنعت آتش‌نشانی و امداد و نجات به سرعت در حال توسعه و دگرگونی است و به عنوان ابزاری حیاتی برای نجات جان انسان‌ها، افزایش کارایی عملیات و بهبود ایمنی آتش‌نشانان شناخته می‌شود. این فناوری می‌تواند در تمامی جنبه‌های مختلف، از جمله پیش‌بینی و پیشگیری از آتش‌سوزی، بهینه‌سازی مسیرهای اعزام، جست و جو و نجات افراد گرفتار، تحلیل آتش‌سوزی‌ها، مورد استفاده قرار گیرد. مزایای استفاده از این فناوری در حوزه آتش‌نشانی و امداد و نجات بسیار قابل توجه است. در آینده، انتظار می رود کاربردهای نوآورانه‌تری از هوش مصنوعی در این زمینه پدیدار شوند که به ایجاد جامعه‌ای امن‌تر و مقاوم‌تر در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی، از جمله آتش‌سوزی‌ها، کمک خواهد کرد.