به گزارش گروه فناوری پیشرفته تیکنا، از ماه ژوئن، استودیوها و بازیگران هالیوود در مورد استفاده از هوش مصنوعی در فیلم و تلویزیون بحث کردهاند. عدم توافق بر سر شرایط پیرامون هوش مصنوعی یکی از دلایلی بود که اتحادیه هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا (SAG-AFTRA) به نمایندگی از بازیگران و متخصصان رسانهها، جمعه گذشته در نخستین اعتصاب همزمان در ۶۳ سال گذشته به جمع نویسندگان پیوست.
درحالیکه دو طرف بر سر مسائلی از قبیل استفاده از تصاویر و عملکردها بهعنوان دادههای آموزشی برای سیستمهای (AI) تا تغییر دیجیتالی عملکردها مذاکره کردهاند، بازیگران نگران هستند که بازیگران تولیدشده توسط هوش مصنوعی، یا فرا انسانها نقش آنها را بدزدند.
یک مسئله ایجاد بازیگران مصنوعی از ترکیب تصاویر بازیگران است. به گفته منابع استودیویی این اتفاق هنوز رخ نداده است، هرچند آنها قصد دارند این حق را بهعنوان بخشی از مذاکرات قرارداد حفظ کنند.
دانکن کرابتری ایرلند مذاکرهکننده ارشد اتحادیه هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا گفت که هوش مصنوعی یک بحران وجودی برای بازیگران ایجاد کرده است و نگران هستند کار گذشته، حال و آینده آنها برای تولید بازیگران مصنوعی که میتوانند جای آنها را بگیرند مورداستفاده قرار گیرد.
کرابتری ایرلند گفت: که این اتحادیه به دنبال ممنوعیت کامل هوش مصنوعی نیست، بلکه شرکتها قبل از انتخاب یک بازیگر مصنوعی بهجای یک بازیگر واقعی با آن مشورت میکنند و تأییدیه میگیرند.
به گفته منابع آگاه، تهیهکنندگان بزرگ سینما و تلویزیون میگویند در آخرین پیشنهاد خود به نگرانیهای اتحادیه در این زمینه پرداختهاند. با این حال، این منابع استودیویی میگویند که اتحادیه به پیشنهاد آنها پاسخ نداده است. این استودیوها که مشتاق حفظ گزینههای خلاقانه هستند و قصد دارند از بازیگران مصنوعی برای جایگزینی یک بازیگر انسانی استفاده کنند.
تهیه نسخههای دیجیتالی بازیگران!
نکته مهم دیگر در مذاکرات، ایجاد کپیهای دیجیتال از بازیگران است. به گفته منابع آگاه به پیشنهاد تهیهکنندگان، استودیوهای بزرگ، به نمایندگی از اتحادیه تهیهکنندگان تصاویر متحرک و تلویزیونی، اجازه استفاده از کپی دیجیتالی خود را در هر تصویر متحرک خارج از تولید که مجری برای آن استخدامشده است، دریافت خواهند کرد.
تهیهکنندگان اعلام کردهاند که در صورت استفاده از نسخه دیجیتالی با بازیگران مذاکره خواهند کرد و تصریح کردهاند که نسخه مجازی بازیگر نمیتواند در برابر حداقل تعداد بازیگران موردنیاز بهعنوان بخشی از قرارداد بایستد.
این اتحادیه میگوید: استودیوها موافقت کردهاند که در زمان استخدام اولیه، رضایت آنها را به دست آورند که به عقیده آنها با ایده غرامت بیشتر مغایرت دارد.
کرابتری ایرلند گفت: معنای واقعی این است که این شرکتها به مجریان پسزمینه خواهند گفت: اگر شما رضایتی را که ما میخواهیم ندهید، شما را استخدام نخواهیم کرد و با فرد دیگری جایگزین خواهید شد.
این استودیوها همچنین به دنبال ادامه رویه دیرینه اسکن سهبعدی بدن برای ثبت شباهت یک بازیگر و ایجاد کپیهای دیجیتال تولیدشده توسط هوش مصنوعی هستند. یکی از افراد آشنا با مکانیک تولید فیلم میگوید: چنین تصاویری در پس پردازش، برای جایگزینی دقیق چهره یک بازیگر یا ایجاد یک دوبل روی صفحهنمایش استفاده می شوند.
منابع میگویند که تهیهکنندگان قول دادهاند که رضایت یک بازیگر را به دست آورند و جداگانه برای استفادههای بعدی از دوبلور یک بازیگر دیگر مذاکره کنند. کرابتری ایرلند گفت: اکنون استودیوها میتوانند این کار را با رضایت و غرامت مناسب انجام دهند. مسئله اتحادیه تمایل به حفظ حق است؛ و برای کارهای آینده به نسخههای دیجیتالی مراجعه کنید و مالکیت شخصیت مجازی را به دست بگیرید.
به همین ترتیب، استودیوها میخواهند حق تغییر دیجیتالی یک اثر پس از تولید را داشته باشند، بهگونهای که باشخصیت، فیلمنامه و دیدگاه کارگردان سازگار باشد. به گفته یکی از منابع استودیو، این قابلیت جایگزین کردن یک یا دو کلمه دیالوگ، یا تغییر سریع لباس دیجیتال، میتواند صدها هزار دلار در هزینههای عکاسی مجدد از یک صحنه صرفهجویی کند.
(SAG) این کار را بهعنوان دسترسی بیش از حد هوش مصنوعی تفسیر میکند و میخواهد قبل از هر گونه تغییر در تصویر، شباهت یا صدای یک بازیگر، اجازه خواسته شود. کرابتری ایرلند گفت: روشهای ویرایش سنتی نمیتوانند صحنه جدیدی ایجاد کنند که قبلاً وجود نداشته است.
انتهای پیام/