«نشان عالی دانش» موجب اعتلای گفتمان علم و فناوری کشور می‌شود + فیلم
«نشان عالی دانش» موجب اعتلای گفتمان علم و فناوری کشور می‌شود + فیلم
پورحسین گفت: نشان عالی دانش کمک به گفتمان ارتقای علمی و نیز علم و فناوری کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، رضا پور حسین، دبیر نشان عالی دانش در دانشگاه تهران در نشست خبری اعطای نخستین نشان عالی دانش، گفت: آیین اعطای این نشان،  روز دوشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ همزمان با سالروز تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران، با حضور فرهیختگان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی برجسته کشورمان در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: «نشان عالی دانش» یک نشان ویژه و مشترک بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است که در راستای ارج نهادن به نهاد علم، شخص عالم و زنده نگه داشتن علم و انگیزه‌ برای دانشجویان و اساتید جوان دانشگاه و کمک به ارتقای علمی کشور و تحقق چشم اندازهای ۱۴۰۴ و تحقق تمدن نوین اسلامی و تکریم علم و عالم طراحی شده است.

پورحسین ادامه داد: مقرر شد همه ساله به ۱۲ چهره در ۶ شاخه علمی نشان دانش اعطا شود. این نشان در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی و سلامت طراحی شده است.

دبیر نشان عالی دانش اظهار کرد: پس از بررسی های انجام گرفته درشورای سیاستگذاری به اسامی ۱۲ نفر رسیدیم که در مراسم ۸ خردادماه اعلام می‌شود.

وی افزود: شاخص‌های مورد نظر برای انتخاب دریافت کنندگان نشان دانش شامل حرکت در مرزهای دانش و فراتر از مرزهای دانش، تاثیرگذاری در گفتمان علمی کشور در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، کمک به تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سند تحول بنیادین و رشد جامعه علمی کشور، کوشش در جهت معرفی کشور در سطح بین المللی، شبکه‌سازی در علم و ایجاد انگیزه و هم افزایی،جامعه نگری در افراد برگزیده و توجه به نیازهای اساسی جامعه، شاگردپروری و توجه به ایجاد و توسعه فضاهای کارآفرینی، نوآوری علمی و فناوری، همکاری و مشارکت موثر با محققان داخل و خارج کشور، دارا بودن شخصیت وارسته و متین مورد وثوق سایر اساتید و دانشجویان از جمله شاخص‌های مورد نظر است.

پورحسین خاطرنشان کرد: بر اساس این ۱۱ شاخص بررسی‌ها انجام شد اما اصل عضو هیات علمی بودن در یکی از دانشگاه‌ها از ضوابط اصلی بود اما منتخبین همه از جمله استاد تمام‌های دانشگاه‌ها هستند.

وی افزود: نیمی از برگزیدگان دریافت نشان از دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران هستند که کاملا تصادفی بود اما از دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه صنعتی شریف، شهید بهشتی و سایر شهرستان‌ها نیز هستند.

پورحسین تاکید کرد: آیین پایانی نشان دانش با حضور چهره‌های ماندگار، اساتید اعضای شورای سیاستگذاری، کمیسیون آموزش عالی، کمیسیون بهداشت مجلس و… در سالن علامه امینی برگزار خواهد شد. همچنین وزیر آموزش عالی و بهداشت و دو رئیس دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران سخنرانان این رویداد هستند.

پورحسین در پایان خاطر نشان کرد: این نشان کمک به گفتمان ارتقای علمی و علم و فناوری کشور است.

 

 

 

در حال تکمیل…