عراقچی: همسایگان اطمینان داده‌اند از خاک یا فضای آن‌ها علیه ایران استفاده نمی‌شود
عراقچی: همسایگان اطمینان داده‌اند از خاک یا فضای آن‌ها علیه ایران استفاده نمی‌شود
وزیر خارجه ایران که در کویت حضور دارد، در یک کنفرانس خبری گفت «تمام همسایگان به ما اطمینان داده‌اند که اجازه نمی‌دهند از خاک یا فضای آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود».

به گزارش تیکنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در یازدهمین مقصد سفر منطقه‌ای خود به کویت سفر کرده است، در یک نشست خبری شرکت کرد.

وزیر خارجه ایران در ابتدا گفت: کشورهای منطقه این توانایی را دارند که از طریق تلاش‌های مشترک، جلوی یک فاجعه در منطقه را بگیرند. بر اساس گفت‌وگوهایی که من در کشورهای منطقه داشتم، فکر می‌کنم یک تفاهم و درک مشترکی برای جلوگیری از تنش و افزایش تنش وجود دارد.

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ در منطقه نیست، اگرچه برای جنگ آمادگی دارد. ما تمام تلاش خود برای کاهش تنش را به کار گرفته‌ایم، ولی برای هر سناریویی هم آمادگی و هم قدرت مقابله داریم. حمله موشکی ایران به تاسیسات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی فقط یک حرکت دفاعی در پاسخ به حملات این رژیم علیه ایران بود.

۳ پیام ایران به کشورهای منطقه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره پیام خود به کشورهای منطقه گفت: پیام ما کاملا روشن و شفاف است. رژیم صهیونیستی به‌دنبال گسترش جنگ در منطقه است و ما باید جلوی این فاجعه را در منطقه بگیریم. وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و حملات رژیم صهیونیستی باید متوقف شود. سیاست حسن همسایگی در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی گفت: این سه پیامی است که من به کشورهای منطقه داده‌ام و در کویت درباره این مسئله بیشتر صحبت خواهم کرد.

از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم

دیپلمات عالی‌رتبه ایران در پاسخ به سوالی درباره استفاده از پایگاه‌های کشورهای همسایه برای ضربه‌زدن به ایران گفت: تمام همسایگان به ما اطمینان داده‌اند که اجازه نمی‌دهند از خاک یا فضای آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: این انتظاری است که از همه کشورهای دوست و همسایه ما می‌رود و ما این را نشانه‌ای از دوستی و صداقت همسایگان خود در رابطه با ایران می‌دانیم. ما از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم و مراقب تمامی حرکات و پروازهای آن‌ها هستیم. ما اطلاعاتی که در خصوص پایگاه آمریکا در کویت داریم، به مقام‌های این کشور منتقل خواهیم کرد.

تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس توسط فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها صورت می‌گیرد

او درباره تلاش‌ها برای توقف جنگ در لبنان و غزه گفت: ما به‌دنبال توقف جنگ به‌صورت شامل در کل منطقه هستیم؛ هم در غزه و هم لبنان. البته ممکن است مسیرهای مختلفی برای هر کدام از آن‌ها طی شود. ما همه این مسیرها را دنبال خواهیم کرد و با کشورهایی که در این خصوص فعال هستند، در ارتباط هستیم. نماینده ویژه من در بیرت مسقر است و همه با طرف‌های موجود در بیروت دیدارهای روزمره دارد.

عراقچی با تاکید بر اینکه «تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس توسط فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها صورت می‌گیرد»، گفت: ما فقط سعی می‌کنیم کمک و حمایت کنیم.

ظرفیت‌های اقتصادی بین ایران و کویت بسیار زیاد است

وزیر خارجه ایران درباره توسعه روابط ایران و کویت و همچنین میدان گازی آرش گفت: اگرچه تمرکز سفر من بر مسائل منطقه است، اما به‌صورت طبیعی روابط دوجانبه را مرور خواهیم کرد. زمینه‌های همکاری اقتصادی بین ۲ کشور زیاد است و تحریم‌ها هیچ مانعی برای آن نخواهد بود. روابط تجاری ما با مجموعه کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از ده‌ها میلیارد است. من به ارقام اشاره‌ای نمی‌کنم اما این یک واقعیت است و ظرفیت‌های اقتصادی بین ایران و کویت بسیار زیاد است.

او گفت: ما با هم اشتراکات زیادی داریم و البته مثل بقیه ۲ کشوری که در کنار هم هستند، اختلافاتی هم وجود دارد. مهم این است اراده ما و کویت این است که اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو حل شود. ما به این مسیر ادامه می‌دهیم.

به هر شکلی که اسرائیل به ایران حمله کند، ایران به همان شکل پاسخ می‌دهد

دیپلمات‌ عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره موضع کشورهای عربی به‌منظور ترغیب آمریکا برای جلوگیری از تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: همه کشورهای منطقه به ما گفتند مخالف هرگونه حمله‌ای به ایران هستند چه برسد به حمله به تاسیسات هسته‌ای که یک خلاف و جنایت بین‌المللی است و همچنین خلاف تمامی حقوق بین‌الملل.

عراقچی بار دیگر هشدار داد: تاکید می‌کنم به هر شکلی که اسرائیل به ایران حمله کند، ایران به همان شکل پاسخ می‌دهد.

ما برای دفاع از خود و تاسیسات هسته‌ای خود، ابزارها و شیوه‌های خودمان را داریم

وزیر خارجه ایران درباره آمادگی تهران برای حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: اسرائیل هیچ جنایتی نمانده که انجام نداده باشد و متاسفانه با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به این جنایات ادامه می‌دهد که برخی از آن‌ها جنایت جنگی است و قابل پیگیری در مجامع بین‌المللی.

عراقچی در ادامه گفت: حمله به تاسیسات هسته‌ای یک جرم بزرگ بین‌المللی است، حتی تهدیدکردن تاسیسات هسته‌ای هم جرم است و خلاف حقوق بین‌الملل. البته ما می‌دانیم که اسرائیل به هیچ قاعده بین‌المللی پایبند نیست، لذا ما دلخوش به قوانین بین‌المللی نیستیم، ما این قوانین را رعایت می‌کنیم اما دلخوش نیستیم که این قوانین بتواند جلوی اسرائیل را بگیرد.

او در پایان گفت: ما برای دفاع از خود و تاسیسات هسته‌ای خود، ابزارها و شیوه‌های خود را داریم و به‌ آن‌ها اتکا می‌کنیم. اگر به تاسیسات زیربنایی ما حمله شود، خود دشمن صهیونیستی می‌داند ما چه اقداماتی را در مقابل می‌توانیم انجام دهیم