ظرفیت نیروی انسانی صنعت هسته‌ای در ۷ سال آینده تا ۳ برابر افزایش می‌یابد
ظرفیت نیروی انسانی صنعت هسته‌ای در ۷ سال آینده تا ۳ برابر افزایش می‌یابد
معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی ایران و تاکیدات رییس سازمان، مقرر شده ظرفیت نیروی انسانی صنعت هسته‌ای در 7 سال آینده تا 3 برابر افزایش یابد.

به گزارش گروه زیست بوم فناوری و نوآوری تیکنا، معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی ایران و تاکیدات رییس سازمان، مقرر شده ظرفیت نیروی انسانی صنعت هسته‌ای در ۷ سال آینده تا ۳ برابر افزایش یابد.

فرایند مصاحبه معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های بورسیه تحصیلی سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از صبح روز ۲۰ شهریور‌ماه آغاز شد.

از صبح روز ۲۰ شهریورماه، فرآیند مصاحبه معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های بورسیه تحصیلی سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته در آزمون سراسری کنکور سال ۱۴۰۲ در مرکز فناوری و نواوری رسا آغاز شد و تا ۲۸ ام همین ماه ادامه خواهد داشت.

مستعدی، عضو هیات علمی و معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای درباره اعطای بورس به نخبگان و برگزیدگان آزمون سراسری کنکور سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: اوایل سال‌جاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آیین‌نامه‌ جامع اعطای بورس به دانشجویان ایرانی را تدوین و براساس آن برای مقاطع مختلف تحصیلی انواع مختلف بورس را پیش‌بینی کرد. بورس صنعت و مشاغل (بورس شهیدمحمدعلی رجایی) یکی از طرح‌های اعطای بورس در مقطع کارشناسی محسوب می‌شود که در این طرح مجموعه صنعت هسته‌ای با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور در ۶ رشته و در ۱۰ دانشگاه برتر کشور به پذیرفته‌شدگان برتر کنکور سراسری ۱۴۰۲ بورس تحصیلی اعطا می‌کند.

وی افزود: براساس هماهنگی‌هایی که با سازمان سنجش و آموزش کشور صورت گرفت؛ شرایط اختصاصی، رشته‌ها و دانشگاه‌های موردنظر سازمان انرژی اتمی ایران در دفترچه کنکور سال جاری درج شد و در نظر داریم در سراسر کشور تا ۱۰۰ نفر از واجدان شرایط را بورس تحصیلی کنیم که فرایند مصاحبه این عزیزان از ۲۰ تا ۲۸ شهریور سال جاری انجام می‌شود.

وی توضیح داد: چند نکته مهم در زمینه اعطای بورس تحصیلی این افراد در نظر گرفته شده است که می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و مهارت افزایی در دوران تحصیل اشاره کرد. این دانشجویان در ۴ سال آینده کاملا با صنعت هسته‌ای آشنا شده و توانمندی‌های لازم برای ورود موفق و موثر به این صنعت را کسب خواهند کرد. همچنین با هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا ۴۰ واحد درسی این پذیرفته‌شدگان براساس نظر سازمان تدوین شده و این دانشجویان دوره‌های کارآموزی و کارورزی را نیز در صنعت هسته‌ای می‌گذرانند و کاملا مهیای ورود به صنعت می‌شوند. همچنین حفظ پویایی در دوران تحصیل از جمله الزامات بورسیه تحصیلی سازمان خواهد بود.

مستعدی درباره سهم خانم‌ها در تقاضای بورس تحصیلی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ۳۰ تا ۳۵ درصد از متقاضیان بورسیه سازمان انرژی اتمی ایران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و سطح استقبال از سوی این افراد بسیار خوب بوده و امیدواریم با طرح‌هایی که در دست اقدام داریم این استقبال در آینده افزایش یابد.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ۲۱ خرداد نقشه راه تدوین نظام‌نامه جامع آموزش علوم و فناوری هسته‌ای

معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی ایران و تاکیدات رییس سازمان، مقرر شده ظرفیت نیروی انسانی صنعت هسته‌ای در ۷ سال آینده تا ۳ برابر افزایش یابد. در این زمینه مهندس اسلامی دی‌ماه سال گذشته پژوهشگاه را به عنوان متولی موضوع آموزش و تامین نیروی انسانی صنعت هسته‌ای تعیین کردند و در حال حاضر اولویت نخست معاونت علمی و آموزشی پژوهشگاه اجرای ابلاغیه ایشان است. در این راستا تدوین نظام‌نامه «جامع آموزش علوم و فناوری هسته‌ای» تا پایان سال جاری و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار تاریخی ۲۱ خردادماه سال جاری نقشه راه تدوین این نظام‌نامه خواهد بود و بر این اساس با توجه به برنامه‌ها و نیازهای صنعت هسته‌ای به نیروی انسانی متخصص، موثر و کارا و رهنمودهای رییس سازمان، انواع مختلفی از برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی و اجرا خواهد شد. تدوین و اجرای دوره‌های آموزش‌های تخصصی، مهارت‌‌افزایی و کارورزی متناسب با نیازهای فعلی و آتی صنعت هسته‌ای، تدوین و اجرای شیوه‌نامه جامع اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در صنعت هسته‌ای، طراحی و راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی جدید در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف براساس برنامه‌ها و نیازهای صنعت هسته‌ای، تدوین و اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای برای مشاغل فنی و تخصصی در سطح صنعت هسته‌ای، رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های گوناگون در صنعت هسته‌ای و سایر بخش‌های مرتبط با فناوری هسته‌ای و راه‌اندازی مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فناوری هسته‌ای از جمله این اقدامات خواهد بود.

رهبر انقلاب

وی تاکید کرد: رویکرد معاونت علمی و آموزشی پژوهشگاه در اجرای ابلاغیه رییس سازمان انرژی اتمی ایران نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌های هر دو روش آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی رسمی (منتهی به مدرک تحصیلی) و غیررسمی (خارج از نظام آموزش رسمی) با اولویت توجه به آموزش رسمی با هدف کاهش هزینه‌ها و زمان در دسترسی به نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد برای ورود به صنعت هسته‌ای بوده و در این زمینه از ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، شرکت‌ها و مراکز تابعه و وابسته به سازمان، انجمن‌های علمی مرتبط، نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش و نیز امکانات و ظرفیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای پیشرو در فناوری هسته‌ای با اولویت کشورهای همسو با گفتمان انقلاب اسلامی استفاده حداکثری خواهد شد.

معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای بیان کرد: صنعت هسته‌ای در کشور به عنوان صنعتی اقتدارآفرین و راهبردی شناخته می‌شود. بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره تببین ابعاد مختلف فناوری هسته‌ای به جامعه، شاهد هستیم در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه معرفی اهمیت و مزایای فناوری هسته‌ای در زندگی عموم مردم انجام شده و این مهم در شناخت این فناوری و انتخاب آن از سوی نخبگان به عنوان رشته تحصیلی موثر بوده است.

وی تاکید کرد: با حمایت از دانشجویان نخبه در قالب اعطای بورس تحصیلی به ایشان می‌توانیم مانع از خروج این سرمایه‌های ارزشمند از کشور شده و حتی در تلاشیم به سمت مهاجرت معکوس نخبگان نیز حرکت کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در پاسخ به این سوال که آیا از دانشجویان رشته‌های علوم انسانی نیز حمایت‌هایی در قالب اعطای بورسیه صورت خواهد گرفت یا خیر؛ توضیح داد: معمولا در حوزه‌های تخصصی صنعت هسته‌ای دانش‌آموختگان و متخصصان رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه مشغول به‌کار هستند، لیکن در نظام‌نامه جامع آموزش علوم و فناوری هسته‌ای حوزه علوم انسانی و فناوری‌های نرم هسته‌ای هم مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت و رشته‌هایی تخصصی نظیر «حقوق هسته‌ای»، «مدیریت انرژی هسته‌ای» و سایر موارد مشابه در قالب برنامه‌های دانشگاهی یا دوره‌های پودمانی طراحی و اجرا خواهد شد.

نگاه عمیق و راهبردی مدیریت سازمان به حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص

وی خاطرنشان کرد: نگاه عمیق و راهبردی و سیاست‌ها و برنامه‌های مهندس اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه آموزش و تامین نیروی انسانی موردنیاز صنعت هسته‌ای تضمین‌‎کننده رشد و بالندگی صنعت هسته‌ای کشور است. همچنین به‌طور ویژه از حمایت‌های مستمر و بی‌شائبه معاون سازمان و رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای که یکی از برجسته‌ترین اساتید هسته‌ای کشور و صاحب‌نظران حوزه آموزش هسته‌ای هستند، تشکر می‌کنیم. بی‌شک اگر حمایت‌ها و رهنمودهای ایشان نبود، امکان اجرای طرح اعطای بورس تحصیلی به پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری سال جاری در این مدت زمان کوتاه اجرایی نمی‌شد.

معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در پایان ضمن تشکر از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و همکاران ایشان در معاونت آموزشی وزارت و سازمان سنجش آموزش کشور در همراهی همه‌جانبه با سازمان انرژی اتمی در اعطای بورس تحصیلی، گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری با عملیاتی‌کردن ابلاغیه رییس سازمان انرژی اتمی، صنعت هسته‌ای را به مجموعه پیشتاز کشور در زمینه آموزش و تامین نیروی انسانی متخصص، موثر و کارا در کشور تبدیل کنیم.