شرکت توسعه و تولید قراردادی چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ +فیلم
شرکت توسعه و تولید قراردادی چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ +فیلم
شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی با توجه به حیطه فعالیت خود می‌توانند نقش پررنگی را در رشد و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری ایفا کنند.

گروه خبرنگار زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، اکوسیستم فناوری و نوآوری از اجزای مختلفی شکل گرفته است که هر کدام از این اجزا در جای خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و هر کدام از آن‌ها بخشی از نیازهای سایر قسمت‌ها را رفع می‌کنند. عدم وجود شبکه‌ای یکپارچه در زیست‌بوم فناوری و نوآوری و فقدان ارتباط بین بازیگران این زیست‌بوم عملکرد و بازدهی تمامی بخش‌های اکوسیستم را پایین آورده و سدی بزرگ در برابر توسعه و رشد اقتصاد دانش‌بنیان به وجود می‌آورد.

مجموعه‌هایی تحت عنوان شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی با شناسایی ظرفیت‌های صنایع و ارتباط با بازیگران کوچک‌تر زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور نقش خود را به عنوان یکی از تکمیل کنندگان زنجیره ارزش در اکوسیستم دانش‌بنیان و فناور کشور ایفا می‌کنند. رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در یک دهه گذشته شرایطی را در کشور به وجود آورده است که بسیاری از سرویس‌ها و فناوری‌هایی که پیش از این به طور کامل از کشورهای خارجی وارد می‌شدند حالا به طور کاملاً بومی در دسترس صنعت‌گران و ارائه‌دهندگان خدمات در حوزه‌های مختلف قرار دارد. کارشناسان فناوری معتقدند در صورتی که صنایع آگاهی دقیقی از توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داشته باشند علاوه بر اینکه قادر هستند با هزینه‌ای بسیار کمتر از واردات نیازهای خود را رفع کنند بستر لازم برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشور را فراهم می‌کنند.

به منظور بررسی اهمیت فعالیت شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی به عنوان یکی از اجزای مهم زیست‌بوم فناوری و نوآوری با محدثه زارعی، مدیرعامل مرکز توسعه و تولید قراردادی البرز گفت‌‌وگو کردیم. در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانیم.

تیکنا: شرکت توسعه و تولید قراردادی چیست و دقیقا چه خدماتی را به جامعه هدف خود ارائه می‌دهد؟

زارعی: هدف اصلی شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی ایجاد و توسعه نوآوری در صنعت است. صنایع مختلف در مواردی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند، از قبیل نیاز به افزایش بهره‌وری، مدیریت زنجیره تأمین، کاهش قیمت تمام شده با حفظ کیفیت، نوآوری در محصولات، یا رفع نیاز‌های فناورانه که ظرفیت رفع آن نیازها در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و یا دانشگاه ها وجود دارد. به عنوان مثال یک شرکت صنعت غذایی برای تولید محصولی خاص نیازمند دستگاهی است که هم اکنون در کشور وجود ندارد. در این شرایط شرکت توسعه و تولید قراردادی به موضوع ورود، مسئله موجود را ارزیابی کرده و به کمک تیم تحقیق و توسعه و شبکه گسترده فناوران خود، دستگاهی را می‌سازد که نیاز صنعت غذایی را برطرف کند

**شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی خدمات متنوعی را به فناوران و صنایع ارائه می‌دهند

همچنین شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی در حوزه‌ای که چالش‌های بین‌رشته‌ای به وجود می‌آید می‌توانند نقش مهمی را برای رفع آن چالش خاص ایفا کنند. فعالیت شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی در سراسر دنیا از از سال‌ها پیش در حوزه داروسازی آغاز شد و از سال ۲۰۰۸ درسایر صنایع مانند صنایع غذایی نیز توسعه یافت. این شرکت‌ها خدمات متنوعی را هم به فناوران و هم به شرکت‌های صنعتی ارائه می‌دهند. یعنی هر چه برای ایجاد نوآوری نیاز است به وسیله شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی فراهم می‌شود.

سه طیف از شرکت‌ها مخاطب یا مشتری شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی هستند. اولین طیف از مشتریان این شرکت‌ها متقاضیان نوآوری هستند. همین دسته از مشتریان با استفاده از نوآوری به‌دنبال رفع نیازهای فناورانه یا چالش‌هایی هستند که روزانه یا در بازه‌ای زمانی مشخص با آن‌ها مواجه می‌شوند. شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی ضمن همکاری با بازیگران مختلف زیست‌بوم نوآوری، شرایط را برای توسعه محصولات قبلی یا جدید، تحقیق و توسعه حرفه‌ای، عارضه‌یابی صنعت، انتقال فناوری، امکان‌سنجی و راه‌اندازی کسب و کار جدید، آموزش سرمایه انسانی و تیم‌سازی، مطالعات و تحقیقات بازار را فراهم می آورند. همچنین با ایجاد ساختار مدیریت نوآوری، بستر ایده‌پردازی را در هر کارخانه یا فضای صنعتی فراهم می‌کنند به‌طوریکه که تمامی کارکنان قادر به ارائه ایده‌های نوآورانه خود باشند و از بابت مالکیت فکری ایده دچار نگرانی نشوند. مسئله دیگری که شرکت‌های صنعتی با آن مواجه‌اند چالش‌های فناورانه است. به عنوان مثال ما با مجموعه‌ای همکاری کردیم که محصولی را تولید کرده است که برای اولین بار می‌خواهد وارد بازار شود و توسعه یابد. این شرکت به تعدادی آزمایش تخصصی نیاز داشت تا نمونه اولیه آن تولید و در نهایت دانش فنی آن توسط شرکت توسعه و تولید قراردادی به شرکت مالک ایده منتقل شود.

مشتری بعدی ما شرکت‌هایی هستند که قصد دارند کار تولید قراردادی را انجام دهند. تولید قراردادی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال شرکتی می‌خواهد محصولی خاص را برای اولین بار تولید کند که خط تولید و آزمایشگاه ارزیابی آن محصول ، شرکت پخش و شرایط مارکتینگ محصول را نداشته باشد. شرکت توسعه و تولید قراردادی صفر تا صد رنجیره تأمین مورد نیاز برای تولید آن محصول را فراهم می‌کند. اگر شرکت ارائه دهنده ایده به آزمایشگاه نیاز داشته باشند شرکت توسعه و تولید قراردادی شبکه‌ای از آزمایشگاه‌ها همراه با مشاوران فنی خبره را در اختیار فناوران آن شرکت قرار می‌دهد.

پس از اینکه نمونه اولیه محصول تولید شد در صورتی که تولیدکننده برای تولید انبوه نیاز به سرمایه بیشتری داشت بازهم شرکت توسعه و تولید قراردادی به عنوان شتابدهنده عمل می‌کند. شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی از قبل ظرفیت خالی صنایع را شناسایی کرده و بر اساس آن، ارائه دهنده ایده اولیه می‌تواند بدون اینکه نیاز به طراحی خط تولید مجزا داشته باشد محصول مورد نظر خود را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر تولید کند. در آخر نیز از محصول تولید شده و برای موفقیت در بازار پشتیبانی می‌کنیم. همچنین شرکت‌های توسعه و تولید قراردادی مجموعه‌های پخش و توزیع متعددی را در اختیار دارند که می‌تواند به ایجاد شبکه توزیع محصولی خاص در سراسر کشور کمک کند.

در رادامه ویدئوی کامل گقت‌وگو با مدیرعامل شرکت توسعه و تولید قراردادی البرز را مشاهده می‌کنید:

 

انتهای پیام/