سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری فناورانه بین کشورهای مسلمان گروه دی هشت
سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری فناورانه بین کشورهای مسلمان گروه دی هشت
صدرخانلو گفت: تاکنون پنج دوره از نشست سرمایه گذاری فناوری بین کشورهای مسلمان عضو گروه دی هشت برگزار شده است و در دوره پنجم این نشست شاهد انعقاد قراردادهایی به ارزش ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری فناورانه بین کشورها بودیم.

میلاد صدرخانلو، رئیس گروه دی هشت در «آئین گرامیداشت دهمین سالگرد تاسیس شبکه تبادل و انتقال فناوری دی هشت (D-8TTEN)» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه زیست بوم فناوری و نوآوری تیکنا، گفت: تلاش شبکه تبادل و انتقال فناوری دی هشت در ده سالی که شروع به کار کرده است، مبتنی بر توسعه همکاری‌های فناورانه بین ۸ کشور مسلمان بوده است و این همکاری‌ها باید منجر به توسعه اقتصادی شود تا به رشد و رفاه پایدار اقتصادی این کشورها است.

وی افزود: در دهه گذشته توانستیم سایر کشورهای مسلمان مانند عراق، عمان و امارات و همینطور کشورهای مسلمان نشینی مانند هندوستان و پاکستان را نیز مشمول طرح های این پروژه کنیم و همکاری های بسیار خوبی در این راستا شکل گرفت و توانستیم از فرصت بدست آمده استفاده کنیم.

صدرخانلو گفت: در رویدادی فناوری تجاری خود که اخیرا و همزمان با برگزاری رویداد جایزه مصطفی(ص) در شهر اصفهان داشتیم یک تفاهم نامه خوب بین یک شرکت ایرانی با یک شرکت مسلمان هندی را برای ارسال تجهیزات پزشکی ایرانی به این کشور امضا کردیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اتفاقات بسیار خوبی که در ۱۰ سال گذشته رخداده است، پایه گذاری رویدادی در حوزه سرمایه‌گذاری با نام “نشست سرمایه گذاری فناوری” که تلاش می کند سرمایه گذارانی که به طور اختصاصی روی حوزه های فناورانه سرمایه گذاری می‌‌کنند را دعوت شوند.

صدرخانلو گفت: تاکنون ۵ دوره از این نشست برگزار شده در دوره های اول حجم زیادی سرمایه گذاری اتفاق نمی افتاد اما در دوره پنجم این نشست کار به جایی رسید که ما شاهد ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری فناورانه بین کشورها بودیم. این سرمایه گذاری ها عموما در حوزه ICT، پزشکی، دارو و انرژی قرادادهای منعقد شد و کار به جایی رسید که برای اولین بار کشورهای دیگر درخواست میزبانی دادند.

وی اظهار کرد: در حال راه اندازی یک صندوق بین المللی سرمایه گذاری تخصصی در حوزه فناوری بین کشورهای عضو دی هشت هستیم و بیش از یکسال است که بر روی این طرح کار می‌کنیم و در حال حاضر اساسنامه و دستورالعمل‌ها تدوین شده و برای سایر کشورها فرستاده و نظرات اخذ شده است.

رئیس گروه دی هشت ادامه داد: در جلسه اخیر با نمایندگان کشورها مقرر شد یک ماه به تمامی کشورها فرصت داده شود تا مجدداً اسناد را با سازمان‌های تخصصی مالی خود مورد بررسی قرار دهند و ظرف یک ماه آینده نظرات نهایی خود را اعلام کنند و بعد از آن وارد فاز اجرایی شویم.

صدرخانلو در پایان خاطرنشان کرد: هر کدام از کشورها تمایل داشته باشند می‌توانند با ما همکاری کنند. تاکنون ۲ کشور اعلام آمادگی کرده اند. این صندوق یک‌منبع مالی مهمی برای فعالان حوزه فناوری بوده که در سطح بین المللی می‌خواهند فعالیت کنند.

گفتنی است، این نشست با سخنرانی آقایان «عبدالقدیر امام» رئیس کل دی ۸، «سید جلال الدین علوی سبزواری» مدیر کل همکاری های چندجانبه وزارت امور خارجه و «امیر حسین میرآبادی» رئیس مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می گردد.

شبکه انتقال و تبادل فناوری هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D-8 TTEN) یک شبکه اطلاعاتی و مبادلاتی میان کشورهای اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مصر، مالزی و نیجریه است که از طریق ظرفیت‌سازی و اطلاع‌رسانی دستاوردها و نیازهای فناوری و ساماندهی مبادلات فناوری، همگرایی و هم‌افزایی بین کشورهای عضو را در زمینه فناوری بر عهده دارد. پارک فناوری پردیس به‌نمایندگی از ج.ا. ایران و به ‌عنوان دبیرخانه D-8TTEN، تامین زیرساخت ایجاد این شبکه را عهده‌دار شده است.