زیرساخت گردشگری سلامت در ایران وجود ندارد/ از نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم
زیرساخت گردشگری سلامت در ایران وجود ندارد/ از نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم
رئیس پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: در ایران زیرساختی برای گردشگری سلامت وجود ندارد از همین رو چنین نوعی از گردشگری در کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، محمد حسین ایمانی خوشخو در نشست خبری سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری که پیش از ظهر امروز در پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها پارک تخصصی ملی در حوزه صنایع فرهنگی است. این پارک در کنار حمایت از فعالان حوزه فرهنگ رویدادهای مختلفی برگزار کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری اشاره کرد.

وی افزود: علی رغم همه مشکلات موجود در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در زمینه‌های علمی در کشور رخ داده است و کشورهای مختلف به رشد علمی ایران اذعان دارند. یکی از حوزه‌هایی که باید به آن توجه کرد صنعت گردشگری است. تمام کشورهای دنیا نگاه عمیقی به این صنعت دارند و درآمد زیادی از این صنعت به دست می‌آورند. متاسفانه صنعت گردشگری هنوز در ایران جایگاه مناسبی ندارد و باتوجه به جاذبه‌های متعددی که در کشور داریم هنوز نتوانستیم که از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم.

**ضرروت الگوبرداری از کشورهای پیشگام در صنعت گردشگری برای ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی این صنعت

رئیس پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بیان کرد: در زمینه گردشگری ضعف عمده کشور استانداردسازی است. البته این استانداردسازی با رتبه‌بندی محصولات متفاوت است. چنین استانداردی مبنای تعالی صنعت گردشگری است و در همین راستا جایزه تعالی از سوی بخش خصوصی به شرکت‌ها و افراد برتر اهدا می‌شود. جهاد دانشگاهی و پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جشنواره جایزه تعالی صنعت گردشگری طراحی کردند و اگرچه ویروس کرونا سرعت برنامه‌ریزی در زمینه برگزاری جایزه تعالی صنعت گردشگری را کاهش داد ولی خوشبختانه امسال سومین دوره در حال برگزاری است. تمام فعالان حوزه گردشگری از قبیل شرکت‌های هواپیمایی، ریلی، هتل‌ها و کسب‌وکارهای کوچک مرتبط با این صنعت در برنامه جایزه تعالی حضور دارند. برای رشد و تعالی صنعت گردشگری راهی جز استانداردسازی نداریم و اگر بخواهیم به جایگاه مطلوبی در این صنعت برسیم باید از الگوی توسعه گردشگری در کشورهای پیشگام استفاده کنیم.

**جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری موجب ایجاد انگیزه برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر می‌شود

ایمانی خوشخو عنوان کرد: جایزه تعالی صنعت گردشگری به دنبال ایجاد فضای رقابتی است و ارتقای کیفیت خدمات کسب‌وکارهای فعال در صنعت و تشویق سازمان‌ها برای ارزیابی دقیق است. همچنین برگزاری چنین رویدادی موجب ایجاد انگیزه برای شرکت‌ها، کسب‌وکارها و سایر فعالان صنعت گردشگری برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر به مردم و دستیابی به جایگاه بالاتر در این صنعت است.

وی در خصوص برگزیدگان جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری تأکید کرد: اکنون نمی‌توان تعداد شرکت‌کنندگان برتر را اعلام کرد و بر اساس ارزیابی‌های دقیق افراد و شرکت‌های برگزیده اعلام می‌شوند. پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی صرفاً برگزارکننده این جایزه است و حمایت‌های بعدی باید از سوی متولیان امر در این صنعت صورت گیرد.

**چیزی به عنوان گردشگری سلامت در ایران وجود ندارد

رئیس پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگار تیکنا در مورد استفاده از ظرفیت‌های گردشگری سلامت در دوره‌های پیشین جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری و همچنین تأثیر نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان بر صنایع خلاق و فرهنگی گفت: در صنعت گردشگری تفکیک گردشگری نداریم و بین گردشگر بیمار و گردشگری سلامت تفاوت وجود دارد. از لحاظ علمی ما چیزی به عنوان گردشگری سلامت در کشور نداریم چون زیرساخت‌های این نوع از گردشگری در کشور موجود نیست. هم اکنون برخی از کشورهای آژانس‌های تخصصی برای گردشگری سلامت دارند و از این طریق سرویس‌های مختلفی را به گردشگران ارائه می‌دهند ولی ما در ایران چنین مراکز تخصصی را نداریم. اگر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری شاخص و نظام جدیدی برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر بگیرد قطعاً از آن استقبال و در صورت نیاز استفاده می‌کنیم.

در ادامه این نشست خبری بابک یاوری‌فر، مدیر اجرایی جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری درباره شیوه استفاده از ظرفیت برگزیدگان دورهای اول و دوم این جایزه عنوان کرد: تعاملات خوبی با برگزیدگان دوره‌های قبل جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری صورت گرفته و نقاط قوت و ضعف هرکدام از شرکت‌کنندگان شناسایی و به آن‌ها اعلام شده است. تمام شرکت‌کنندگان از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع دارند. در واقع بزرگترین دستاورد این جایزه دریافت گزارش بازدخورد فعالیت بازیگران صنعت گردشگری برای رفع نواقص موجود است. علاوه بر ارائه گزارش برگزیدگان در سایت جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری معرفی و همچنین تورهای گردشگری برای آشنایی با ظرفیت‌های این برگزار می‌شود.

وی افزود: ادبیات موضوعی صنعت گردشگری از حدود ۷۰ سال پیش در جهان آغاز شده است و حالا این صنعت در زیربنای علمی و پژوهشی مستحکمی برخوردار است. ما افتخار داریم در کمیته علمی جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری افرادی که دارای پایان‌نامه‌های تخصصی در حوزه صنعت گردشگری هستند حضور دارند و می‌توانیم از تجربه آن‌ها بهره ببریم.

**هنوز در الفبای صنعت گردشگری هستیم

همچنین مهدیه شهرابی فراهانی، رئیس کمیته علمی جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری در مورد توجه به فناوری‌های پیشرفته از قبیل هوش مصنوعی به عنوان شاخصی برای ارزیابی در سومین دوره از این جایزه بیان کرد: در سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری استفاده شرکت‌کنندگان از فناوری هوش مصنوعی جزو شاخص‌های ارزیابی نیست زیرا کشورمان هنوز در الفبای صنعت گردشگری است و باید اقدامات زیرساختی متعددی برای توسعه این صنعت برداشته شود.

خبرنگار: علیرضا باجلان

انتهای پیام/