رونمایی از اولین توافق‌نامه بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی
رونمایی از اولین توافق‌نامه بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی
چند کشور اروپایی و آمریکایی با هدف پیشگیری از خطرات احتمالی سوء استفاده از فناوری هوش مصنوعی توافق‌نامه‌ای امضا کردند.

به گزارش گروه فناوری اطلاعات تیکنا، ایالات متحده، انگلیس و بیش از ده‌ها کشور دیگر از اولین توافق‌نامه بین‌المللی در مورد چگونگی ایمن نگه داشتن هوش مصنوعی در برابر بازیگران سرکش رونمایی کردند و شرکت‌های فعال در این حوزه را تحت فشار قرار دادند.

در این سند ۲۰ صفحه‌ای، ۱۸ کشور توافق کردند که شرکت‌های طراحی باید استفاده از هوش مصنوعی را به گونه‌ای توسعه دهند که مشتریان و عموم مردم را از سوء استفاده در امان نگه دارد.

این توافق‌نامه الزام‌آور نیست و عمدتاً حاوی توصیه‌های عمومی مانند نظارت بر سیستم‌های هوش مصنوعی برای سوء استفاده، محافظت از داده‌ها در برابر دستکاری و بررسی تامین‌کنندگان نرم‌افزار است.

با این حال؛ «جن ایسترلی»، مدیر آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ایالات متحده گفت: مهم است که بسیاری از کشور‌ها نام خود را بر این ایده بگذارند که سیستم‌های هوش مصنوعی باید ایمنی را در اولویت قرار دهند.

به گفته وی این اولین باری است که تأیید می‌کنیم این قابلیت‌ها نباید فقط در مورد ویژگی‌های جالب باشد. حائز اهمیت است که بتوانیم سریعا آن‌ها را به بازار برسانیم یا بتوانیم برای کاهش هزینه‌ها رقابت کنیم.

علاوه بر ایالات متحده و بریتانیا، ۱۸ کشوری که دستورالعمل جدید را امضا کردند عبارتند از آلمان، ایتالیا، جمهوری چک، استونی، لهستان، استرالیا، شیلی، رژیم صهیونیستی، نیجریه و سنگاپور هستند.

این چارچوب به سؤالاتی در مورد چگونگی جلوگیری از ربوده شدن فناوری هوش مصنوعی توسط هکر‌ها می‌پردازد و شامل توصیه‌هایی مانند انتشار مدل‌ها پس از آزمایش‌های امنیتی مناسب است. این پرسش‌ها درباره کاربرد‌های مناسب هوش مصنوعی یا نحوه جمع‌آوری داده‌هایی که این مدل‌ها را تغذیه می‌کنند، پاسخ نمی‌دهد.

ظهور هوش مصنوعی نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است، از جمله ترس از استفاده از آن برای مختل کردن روند دموکراتیک، کلاهبرداری با توربوشارژ یا از دست دادن شغل و آسیب‌های دیگر.

اروپا در مقررات مربوط به هوش مصنوعی از ایالات متحده جلوتر است و قانون‌گذاران در آن‌جا قوانین هوش مصنوعی را تهیه می‌کنند. فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز اخیراً به توافقی در مورد چگونگی تنظیم هوش مصنوعی دست یافتند که از «خود تنظیمی اجباری از طریق کد‌های رفتاری» برای مدل‌های پایه هوش مصنوعی که برای تولید طیف وسیعی از خروجی‌ها طراحی شده‌اند، پشتیبانی می‌کند.

دولت بایدن قانون‌گذاران را برای تنظیم مقررات هوش مصنوعی تحت فشار قرار داده است، اما کنگره قطبی ایالات متحده پیشرفت چندانی در تصویب مقررات موثر نداشته است.

کاخ سفید به دنبال کاهش خطرات هوش مصنوعی برای مصرف‌کنندگان، کارگران و گروه‌های اقلیت و در عین حال تقویت امنیت ملی با دستور اجرایی جدید در ماه اکتبر بود.

انتهای پیام/