راهبرد خروج از بنگاه‌داری در اولویت برنامه‌های شستا/ توسعه فناوری در اتفاق عمل صنعت و دانشگاه رخ می‌دهد
راهبرد خروج از بنگاه‌داری در اولویت برنامه‌های شستا/ توسعه فناوری در اتفاق عمل صنعت و دانشگاه رخ می‌دهد
مدیرعامل شستا گفت: یکی از راهبرد دارای اولویت شستا خروج از بنگاه‌داری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، ابراهیم بازیان در نشست خبری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که بعد از ظهر امروز در شرکت شستا برگزار شد، اظهار کرد:امیدواریم ارتباط شستا با رسانه ارتقا یافته و بیش از پیش بتوانیم از ظرفیت‌ رسانه‌ها استفاده کنیم همچنین جنایات فجیع و دردناک رژیم صهیونیستی را تسلیت می‌گوییم. امروز کمتر شخصی در جهان است که از رژیم صهیونیستی اعلام انزجار نکند. دوره کنونی امتحانی تاریخی برای ملت‌ها و دولت‌های سراسر جهان و به ویژه مسلمان است. حرکت کنونی محور مقاومت و جوانان فلسطینی رویشی جدید است و امروز فلسطین مستحکم‌تر در حال مبارزه با دشمن است.

وی افزود: امروز حدود بیست ماه از حضور بنده در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی می‌گذرد. سازمان بزرگ تامین اجتماعی به عنوان نماینده میلیون‌ها سهام‌دار تامین اجتماعی برنامه‌‌های مختلفی برای رشد اقتصادی کشور دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بیان کرد: در سایت شستا «شستا رسانه» به طور دائم اخبار رسمی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی منتشر و منعکس نمی‌شود. در همین راستا برای ارتباط قوی‌تر با رسانه‌ها مرکز رسانه‌ای شستا افتتاح شد و این رسانه ضمن ارتباط مستمر با مدیران شستا برنامه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی را برای اطلاع آحاد مردم منتشر می‌کند.

بازیان عنوان کرد: این جلسه طلیعه رقابت و تلاش است. امروز همکاران ما در پهنه وسیعی از جنگ اقتصادی حضور دارد و در حال تلاش برای رونق بخشیدن به تولید کشور هستند.

بنگاه‌داری

بنگاه‌داری

وی خاطرنشان کرد: شرکت شستا در قالب ۹ هلدینگ اصلی در ۱۷ شرکت فعالیت می‌کند. یکی از اقدامات اصلی ما در سال جاری افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است. امروز شستا ۸ درصد از کیک معاملات بازار را به خود اختصاص می‌دهد. شستا بیش از یک درصد از تولید ناخالص داخلی را دارا است. شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی امروز بیش از هزار نوع محصولات در شرکت‌های مختلف خود تولید می‌کند و بیشترین سهم تولیدات هم مربوط به حوزه دارویی است و همچنین در شستا ۲۷۰ شرکت با سهام کنترلی مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل شستا ادامه داد: ذینفعان اصلی شستا جامعه ۴۷ میلیون نفری بیمه‌شدگان کشور هستند. امروز شستا نقش مهمی را در زمینه اشتغال کشور ایفا می‌کند. بیشترین میزان تولید در ۲۲ شرکت وابسته شستا صورت می‌گیرد و همچنین بیشترین میزان تولید نسبت به ۵ سال گذشته مربوط به ۳۲ کشور است. در حوزه انرژی و نیروگاه شستا ۲.۵ درصد انرژی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند و شستا بیش از ۲ درصد شیر مورد استفاده در کشور را تولید می‌کند. در زمینه فناوری اطلاعات شرکت رایتل
۸۷ درصد سهام شستا مربوط به سازمان تامین اجتماعی و ۱۱ متعلق به مردم است. امروز نفت و گاز ۴۷ درصد سهم از ارزش بازار سهام شستا را دارد. به لطف خدا ارزش سهام شستا در مقایسه با رقابا قابل توجه است و بیشترین بازده شستا ۶۳ درصد است.

بازیان ادامه داد: این چشم انداز هوشیار و پیشران در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و شرک برتر سرمایه‌گذاری خارجی است. با چنین برنامه‌ای شستا به دوم نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در اقتصاد دانش‌بنیان است و در همین راستا به دنبال افزایش ارزش سهم شستا در بازار سرمایه است. رشد بازده دارایی یکی از برنامه‌های اولویتی است و پیش می‌بینی می‌کنیم ارزش سهام شستا تا ۳ سال آینده افزایش یابد. همواره باید برنامه‌هایی را دنبال کنیم که منجر افزایش سرمایه سهام‌داران شود. برای رسیدن به چنین هدفی باید اقدامی تحولی در شستا صورت گیرد. نگاه ما نگاه تحولی است و در اولین اقدام مبتنی بر اصل راهبرد نگاری برنامه‌ریزی کردیم. امروز مجموعه شستا دارای سند تحولی در افق ۱۴۰۶ است. به زودی از ۱۶۳ برنامه تحول در شرکت‌های تابع شستا رونمایی می‌کنیم. اولین خروجی این برنامه‌های تحولی خروج از بلاتکلیفی است. راهبرد خروج بنگاه‌داری یکی از برنامه‌های اولویتی شستا است.

وی افزود: سرمایه شستا امروز ۱۶۳ همت است و در سال‌های اخیر سود شرکت رو به افزایش بوده است و سود قابل تقسیم این شرکت از ۲۱ همت در سال گذشته به ۲۵ همت رسیده است. حدود ۳ میلیون مورد معامله در سال مالی گذشته انجام گرفته و بازده مالی شستا نیز ۶۴ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بیان کرد: مجموعه شستا ۸۴ پروژه را در شرکت‌های وابسته دنبال می‌کند و این تعداد پروژه بیش از ۱۰۵ همت گردش سرمایه را به خود اختصاص داده است. ۱۷ پروژه خاتمه یافته نیز در ۲۰ اخیر داشته‌ایم و افزایش سرمایه در ۱۴ شرکت هم انجام شده است. اعتقاد داریم روزی بیشترین سهم رو بازار سرمایه به خود اختصاص می‌دهیم و بیشترین بازده را به سهام‌داران دهیم. سود پایه شستا در جریان سال مالی اخیر ۵۶ درصد افزایش و همچنین بازده دارایی‌های شستا نیز از ۱۰ به ۱۵ درصد ارتقا یافته است. شستا در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری اندیشکده شستا را راه‌اندازی کرده است و این مرکز به کمک شستا آمده تا مدیران را از روزمرگی نجات دهد و به آینده پژوهی تشویق و ترغیب کند. به زودی سهام شرکت‌های بزرگی نظیر ستاره نفت خلیج فارس و رایتل در بازار سرمایه عرضه می‌شود تا برنامه مردم‌سازی اقتصاد با سرعت بیشتری در مجموعه شستا دنبال کنیم. جریان سودآوری شستا بیشتر مربوط به دارایی‌های این شرکت و پروژه‌های عملیاتی است.

بازیان عنوان کرد: بودجه شرکت‌های تابع شستا در مجمع این شرکت ۳۰۰ همت درآمد عملیاتی تعیین شده است که شرکت‌ها باید در سال مالی جاری ۷۰ همت سود بسازند.

مدیرعامل شستا در خصوص استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور گفت: تشکیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اهمیت خاص و استراتژیکی برای کشور داشته است. توسعه فناوری و نوآوری در اتفاق عمل صنعت و دانشگاه رخ می‌دهد ولی امروز ارتباط دانشگاه و صنعت موثر نیست. در همین راستا دانشگاه باید به کارزار صنعت و صنایع نیز به کارزار دانشگاه تبدیل شوند. راهبرد شرکت سرمایه‌گذاری شستا حمایت از شرکت‌های داتش‌بنیان و مشارکت در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

محمدرضا حمیدی معاون نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگار تیکنا بیان کرد: شرکت شستا ضمن تفاهم و همکاری با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ۶ هزار میلیارد تومان را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اختصاص داده است. از این مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان به تحقیق و توسعه و ۲ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.

انتهای پیام/