دهان‌شویه گیاهی اختراع استاد دانشگاه هایتک کرمان در آمریکا ثبت شد
دهان‌شویه گیاهی اختراع استاد دانشگاه هایتک کرمان در آمریکا ثبت شد
دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان اعلام کرد: اختراع سعید میرزایی عضو هیات علمی این دانشگاه با عنوان دهان‌شویه ضدباکتری گیاهی-دارویی در اداره ثبت اختراعات آمریکا ثبت شده است.

به گزارش گروه فناوری پزشکی تیکنا، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان(هایتک) اعلام کرد: اختراع سعید میرزایی عضو هیات علمی این دانشگاه با عنوان دهان‌شویه ضدباکتری گیاهی-دارویی در اداره ثبت اختراعات آمریکا ثبت شده است.

مخترع این محصول توضیح داد: دهان‌شویه ضدباکتری گیاهی – دارویی، بر پایه عصاره گیاه شاخ بزی ساخته شده و برای پیشگیری و درمان بیمارهای دهان و دندان قابل استفاده است.

وی تاکید کرد: عصاره به کار رفته در این محصول برای اولین بار در دنیا مورد بررسی و استفاده قرار گرفت و در سیستم پتنت آمریکا USPTO، مشهورترین سیستم‌ ثبت اختراع در جهان ثبت شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان تصریح کرد: استرپتوکوک موتانس (Streptococcus mutans) به عنوان اولین و مهم ترین میکروارگانیسم موجود در پلاک که در همه سطوح دهان دیده می شود در شروع پوسیدگی مینای دندان پیشتاز است.

وی افزود: انترکوک فکالیس (Enterococcus faecalis) نیز یکی دیگر از میکروارگانیسم های فلور طبیعی دهان (normal flora of the oral cavity) است که باعث عفونت و پوسیدگی دندان می شود و با سایر بیمارهای دهان مرتبط است.

میرزایی اظهار داشت: دهان شویه حاضر به‌خوبی این میکروارگانیسم های مهم دهان (استرپتوکوک موتانس و انترکوک فکالیس) را ازبین می برد و در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها نیز موثر است.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان گفت: استفاده طولانی مدت از ترکیبات شیمیایی دهان شویه های موجود سبب رنگی شدن دندان می شود و اثر معکوس بر روی مخاط دهان دارد؛ این عوامل نامطلوب استفاده طولانی مدت و پذیرش افراد را محدود می‌کند.

وی ادامه داد: این دهان شویه به دلیل گیاهی بودن عوارض دهان شویه‌های شیمیایی را ندارد و اثرات تکمیلی از جمله خصوصیات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز دارد که برای سلامت لثه مفید است که در سنین پایین قابل استفاده و قابل رقابت با کلرهگزیدین(دهان شویه شیمیایی موجود) است.

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان خاطر نشان کرد: امکان استفاده از این محصول با تغییراتی در فرمول در سایر محصولات بهداشتی آنتی باکتریال نظیر خمیردندان، وارنیش(varnish)، محلول ها و کرم های ضدباکتری (antibacterial solution and cream)، آدامس های ضدباکتری (antibacterial gum)، قرص های ضدباکتری خوشبوکننده دهان (antibacterial mouth freshener or antibacterial clean breath) و ژل ترمیم کننده زخم (Wound healing gel) وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در دهان انسان باکتری های فراوانی وجود دارد که از باقی مانده مواد غذایی و ترکیبات موجود در بزاق تغذیه می‌کنند افزود: یک بیوفیلم از این باکتری ها که همان پلاک دندان است به عنوان فاکتور اصلی دخیل در بروز عفونت های دهان و دندان (شایع ترین عفونت های انسانی) مطرح است.

میرزایی تصریح کرد: فساد یا پوسیدگی دندان ها و تشکیل پلاک، سلامتی دهان بیش از ۷۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده و تقریبا تمام گروه های سنی را درگیر می‌کند.

وی افزود: به منظور ممانعت از تشکیل پلاک، حذف و کنترل جمعیت باکتری های دهان به کمک یک دهان شویه مؤثر می تواند سودمند باشد. علاوه بر این افزایش پلاک میکروبی دندان روی تمام سیستم بدن تاثیر گذار است و پوسیدگی های دندانی و لثه درمان نشده زمینه بیماری های قلبی ـ عروقی و دیگر بیماری های زمینه ای را فراهم می آورند.

میرزایی خاطر نشان کرد: بیشتر دهان شویه های گیاهی موجود ترکیبی از عصاره چندین گیاه به همراه یکسری مواد شیمیایی است که گاهی مواد گیاهی مشترک بین آنها وجود دارد و این درحالی است که گیاهان استفاده شده عمدتا مصارف اقتصادی مهم دیگری را نیز دارند مانند چای سبز، بابونهو غیره که استفاده از آنها برای دهان شویه را محدود می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان ادامه داد: ساخت دهان شویه با چندین ترکیب نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد که علاوه بر این گاهی مواد شیمیایی دیگری نیز به دهان شویه ها اضافه شده، مانند آنزیم پروتئولیتیک، پلی گوانیدین، اسید هیالورونیک و نگهدارنده ها که این ترکیبات هزینه ساخت دهان شویه را افزایش می دهند، هم چنین موادی مانند نگهدارند ها مضر نیز هستند.
وی افزود: با بررسی ها مشخص شد تاکنون عصاره این گیاه در دهان شویه یا دیگر محصولات مورد استفاده در بهداشت دهان و دندان استفاده نشده و از این نظر این محصول کاملا منحصربه فرد است.

میرزایی تاکید کرد: با توجه به اینکه این گیاه زیست توده مناسبی تولید می کند، قابلیت پرورش وتولید به صورت مزرعه ای و گلخانه ای را دارد و کاربرد دیگری از آن گزارش نشده، از لحاظ اقتصادی مهم است و تولید دهان شویه را مقرون به صرفه و اقتصادی می‌کند.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان در کیلومتر ۲۸ بزرگراه هفت باغ علوی کرمان قرار دارد.