دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع اعضای هیئت علمی تصویب شد
دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع اعضای هیئت علمی تصویب شد
وزیر علوم از تصویب دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع اعضای هیئت علمی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی و هنری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در جمع خبرنگاران از تصویب دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع اعضای هیئت علمی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی و هنری خبر داد.

زلفی گل افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساماندهی و آمایش آموزش عالی مصوباتی دارد که در ۹ بند تصویب  شده است و اجرای آن برای وزارتخانه‌های متولی آموزش و پژوهش در کشور الزامی است. وزارت علوم هم برنامه‌ریزی کرده است که به مرور مصوبات آمایش آموزش عالی را اجرا کند. طبیعی است که اجرای کامل این مصوبات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی اظهار کرد: وقتی قرار است رشته جدیدی تأسیس شود یا رشته‌ای که دانش آموختگان آن بازار کار مطلوبی در جامعه ندارند حذف شود نیازمند تدبیر و فرهنگ‌سازی است. بر اساس بسیاری از رشته‌های قدیمی عضو هیئت علمی انتخاب شده است که سالیان زیادی در خدمت نظام آموزش عالی کشور بوده‌اند به همین دلیل حذف هر رشته‌ای به سادگی ممکن نیست و از سوی دیگر ایجاد هر رشته جدید نیز نیازمند زیرساخت‌های مناسب است. آمایش باید به گونه‌ای انجام شود که از همه ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری شود. به عنوان مثال اگر در یکی از شهرستان‌های کشور دانشگاهی وجود دارد که به اندازه کافی داوطلب تحصیل در آن مرکز علمی وجود ندارد می‌توانیم با تغییر مأموریت آن را به آموزشکده فنی و حرفه‌ای تبدیل کنیم.

**اجرای آمایش آموزش عالی با کار کارشناسی امکان‌پذیر است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای اجرای دقیق آمایش آموزش کاری کارگروه‌های استانی تشکیل و رئیس دانشگاه جامع هر استان به عنوان رئیس این کارگروه انتخاب شده است. در تعدادی از استان‌ها که تعدد بالایی در مراکز علمی دارند کارگروه آمایش آموزش عالی به ریاست استاندار فعال گردیده است. در واقع موضوع آمایش آموزش عالی از سمت وزارت علوم به صورت استانی پیگیری می‌شود. دیگر در آینده دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تکراری و کم‌بازده تأسیس نمی‌شود. وقتی تعداد دانشجو برای یک رشته کم باشد قطعا پرداخت هزینه کلاس و استاد منطقی نیست و می‌توان با تجمیع چنین رشته‌هایی همین هزینه را صرف تجهیز فضاهای مختلف دانشگاه مانند آزمایشگاه کرد. آمایش آموزش عالی باید به گونه‌ای صورت گیرد که هم منافع ملی و هم منافع فردی تأمین شود. اجرای چنین طرحی تنها با هم‌افزایی بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و کار کارشناسی امکان‌پذیر است.

**بررسی تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

زلفی‌گل بیان کرد: اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صورت فصلی و به منظور بررسی فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های آتی و هماهنگی‌هایی که باید انجام شود برگزار می‌شود. موضوع تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری نیز در این اجلاس بررسی می‌شود. در نهایت هدف از برگزاری این اجلاس ارتقای بهره‌وری در نظام آموزش عالی کشور است.

انتهای پیام/