درمان بیماری‌های خاص و سرطان با به‌کارگیری ظرفیت‌های اکوسیستم دانش‌بنیان
درمان بیماری‌های خاص و سرطان با به‌کارگیری ظرفیت‌های اکوسیستم دانش‌بنیان
دبیر ستاد توسعه زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی بالایی در زمینه معرفی روش‌های درمانی جدید برای درمان بیماری‌های خاص و سرطان دارند و می‌کوشیم با برنامه‌ریزی دقیق تمام این ظرفیته‌ها به‌کارگیری شوند.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، محمدحسین متالهی اردکانی در نشست خبری تشریح برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های زیستی و پزشکی دقیق که ظهر امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری‌های زیستی و پزشکی دقیق با بنیاد ملی علم ایران همکاری نزدیکی دارد و در همین راستا برنامه‌های مختلفی را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: برای اجرای پروژه‌های این ستاد از پایان‌نامه‌های دکترا و پسادکترا استفاده می‌شود و در برنامه‌های خود به دنبال پیگیری پژوهش‌های لبه فناوری هستیم. اولین فراخوان بنیاد بنیاد ملی علم ایران در هفته‌های آتی منتشر می‌شود. پروژه‌های ژن درمانی و ایمنی حوزه مشترک ستاد زیست فناوری و پزشکی دقیق است و باتوجه به پیگیری صورت گرفته امیدواریم هرچه سریع‌تر برنامه‌های تعریف شده در این پروژه محقق شود.

**فعالیت ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری و پزشکی دقیق

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: طبق برآوردها سهم دانش‌بنیان‌ها از GDP کل کشور برابر با ۱ درصد است و تلاش می‌کنیم میزان این سهم در افق شش ساله به ۱۰ درصد برسد. در حوزه زیست فناوری قریب به ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند. طبق برنامه‌ای که ستاد فناوری‌های زیستی و پزشکی دقیق ترسیم کرده است گرفتن سهم ۳ درصدی از بازار جهانی است ولی هنوز فاصله زیادی با دستیابی به چنین سهمی داریم. به همراه ستادهای دیگر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری که نقش اقتصادی دارند می‌کوشیم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

متالهی اردکانی عنوان کرد: در حوزه بیوتکنولوژی دارویی در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی در کشور داشته‌ایم و اکنون وابستگی در زمینه برخی از اقلام دارویی نظیر واکسن‌ها کاهش یافته است. ولی اگر ضعف زیربنای فناورانه اقتصاد رفع نشود ممکن است استقلال دارویی ماه به خطر بیافتد و مجبور به واردات گسترده دارو شویم. البته اینکه بخشی از زنجیره خلق ارزش را وارد کنیم و بخشی دیگر را بومی‌سازی اقدام مهم و تأثیرگذاری است. ما رصدگر درمان‌های جدید در زمینه سرطان هستیم و تلاش می‌کنیم فاصبه زمانی به‌کارگیری روش‌های درمانی تأیید شده در دنیا در ایران کاهش یابد.

**دانش‌بنیان‌ها ظرفیت بالایی برای درمان بیماری‌های خاص و سرطان دارند

وی ادامه داد: در مورد بیماری‌های خاص که تعداد محدودی از مردم به آن‌ها مبتلا هستند دولت و صندوق‌های خیریه نقش مهمی در حمایت از بیماران دارند. در حال حاضر ظرفیت‌های فناورانه خوبی برای درمان بیماری سرطان در کشور وجود دارد که در مرحله تجاری‌سازی با مشکل مواجه هستند. در بسیاری از مواقع برای رسیدن به شکوفایی با به مزیت‌های نسبی توجه کرد. موضوع مهندسی دی‌ان‌ای و مولکول‌های زیستی که خلق فناوری داشته باشیم و ویژگی‌هایی از موجودات زنده را که در طبیعت وجود ندارد تولید کنیم از جمله برنامه‌های مهم و در حال پیگیری ستاد وسعه فناوری‌های زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهور گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری طی یک دهه اخیر همواره پیگیر نفوذ فناوری در اقتصاد و ورود صنایع بزرگ کشور به واسطه فناوری‌های راهبردی بوده است.

متالهی اردکانی با بیان اینکه در حال حاضر اکوسیستم کارآفرینی و ادبیات رایج در دانشگاه‌ها، استارت آپ‌ها و کل کشور مدیون تلاش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بوده است، گفت: البته اگر به صورت کلان، نفوذ فناوری در اقتصاد را مشاهده کنیم، می‌بینیم سهم دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی جای رشد زیاد دارد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری باید برای تاثیر بیشتر فناوری در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کلان به سمت توسعه فناوری‌ها نوین برویم؛ طی این سال‌ها توجه به فناوری‌های آینده ساز توجه به ایده‌ها عمق نگاه را کمتر کرده است.

وی گفت: توجه به توسعه فناوری راهبردی، ساختن زیرساخت‌ها و ورود به مسابقات فناوری از اهداف ستاد‌های توسعه است.

متالهی اردکانی عنوان کرد: ستاد زیست علاوه بر رسالت کلان پیرو قانون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، یک نگاه کلان به این حوزه دارد که منحصر به بخش خاصی از زنجیره تبدیل علم به ثروت نیست. ما اهتمام ویژه‌ای به توسعه فناوری راهبردی داریم.

وی ادامه داد: فناوری در کشور درخت تنومند کهنسالی شده و سابقه زیادی در این حوزه دارد به طوریکه به بیش از ۱۷ کشور صادرات محصولات فناورانه زیستی موفقیت آمیز بوده است.

متالهی اردکانی گفت: اکنون علاوه بر تولید و صادرات داروهای بیولوژیک به سمتی پیش رفته‌ایم که به فکر انتقال دانش فنی هستیم.

وی با بیان اینکه زیست یک تکنولوژی نوظهور نیست و سابقه آن به قدمت زندگی بشر می رسد، گفت: البته که معنای زیست فناوری در حال توسعه است.

ویدبیر ستاد توسعه فناوری زیستی و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه اکنون انقلاب زیستی آغاز شده است، گفت: با استناد به گزارش های بین المللی از ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ ، انقلاب زیستی به صورت سالانه اثر ۴ تریلیون دلاری خواهد داشت که این موضوع علاوه بر کشورهای پیشرو در کشورهای همسایه نیز مشهود است.

متالهی اردکانی گفت: کشور ما، ظرفیت های انسانی منحصر به فردی در زمینه بیوتکنولوژی دارد که می تواند با همت ویژه و فاصله زمانی کوتاهی کشور را به مسابقه فناورانه ای فراخواند.

وی با اشاره به برنامه های ستاد گفت: برای توانمندسازی جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان و از سوی دیگر توسعه فناوری زیستی جدید نیاز به زیرساخت‌های ملی داریم که این موضوع در ستاد توسعه فناوری زیستی در حال پیگیری است.

حمایت از پروژ های دانشگاهی در ۶ محور با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران

متالهی اردکانی گفت: قرار است با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در ۶ فناوری جامعه پژوهشی را درگیر زیست فناوری کنیم.

وی با اشاره با حوزه های این طرح های پژوهشی گفت: ایمنی درمانی و درمان سرطان، ژن درمانی، داروهای مبتنی بر نوکلئیک اسید و میکروبیوم، توسعه و طراحی سویه های صنعتی و بایومولکولها، اصلاح نژاد مولکولی حوزه هایی هستند که بر اساس آن پایان نامه ها و رساله های دکتری حمایت می شوند.

انتهای پیام/