داشتن بسته مهارتی برای همه آموزش‌های دانشگاهی یک ضرورت است
داشتن بسته مهارتی برای همه آموزش‌های دانشگاهی یک ضرورت است
وزیر علوم پیش بینی بسته مهارتی برای آموزش های دانشگاهی را یک ضرورت دانست و گفت: امروز داشتن بسته مهارتی برای همه آموزش های دانشگاهی یک ضرورت است و دانش آموختگان دانشگاهی در کنار تسلط بر مفاهیم نظری و آموزش‌های نظری لازم است از مهارت های حرفه ای و صنفی هم برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار موثرتر باشند، کارآفرینی کنند، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند و ارتقا دهند.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، محمدعلی زلفی گل روز دوشنبه در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور، با اشاره به اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه که امروز در دولت نهایی و مصوب شد، حکمی را آورده ایم که بر اساس آن قرار شد وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت و آموزش پزشکی آیین نامه ای را تدوین کنند گفت: بر اساس آن، دستگاه های اجرایی و صنایع خصوصی و دولتی مکلف و موظف شوند در خصوص آموزش های مهارت محور خدماتی را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت قانون برنامه هفتم توسعه استفاده کردیم، افزود: در این آیین نامه، قرار است روسای دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی باید در زمینمه آموزش مهارت محور کمک کنند.

وی گفت: همایش مهارت افزایی در راستای اصلاح ساختار آموزشی و نیاز جامعه و نیاز روز است. پیش بینی بسته مهارتی برای آموزش های دانشگاهی، امروز دیگر یک ضرورت است. قبلاً شاید برای دانشگاهی که نوع نگاهش به مهارت ویژه بود، یک امتیاز بود، ولی امروز داشتن بسته مهارتی برای همه آموزش های دانشگاهی یک ضرورت است و دانش آموختگان دانشگاهی در کنار تسلط بر مفاهیم نظری و آموزش‌های نظری لازم است از مهارت های حرفه ای و صنفی هم برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار موثرتر باشند، کارآفرینی کنند، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند و ارتقا دهند.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه های مهارت محور مانند دانشگاه فنی و حرفه ای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارند در اقصی نقاط کشور در زمینه مهارت محوری نقش بارز دارند. میزان اشتغال در بین دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار بالاست. دانشگاه علمی کاربردی هم بخش دیگری از ماموریت آموزش های مهارت محور را پیگیری می‌کند.

زلفی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه  نوع نگاه ما در وزارت علوم در این دوره از مسئولیت در وزارت علوم، توسعه آموزش های مهارت محور و نیاز محور است،گفت: معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی پای کار آمده اند و  ماموریت های آموزش های مهارت محور را پیگیری می کنند.

گفتنی است، «همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور» در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.