لزوم برگزاری دوره زنان و حکمرانی در دانشگاه‌ها برای تاثیرگذاری بر دانشجویان دختر+ فیلم
لزوم برگزاری دوره زنان و حکمرانی در دانشگاه‌ها برای تاثیرگذاری بر دانشجویان دختر+ فیلم
زلفی گل گفت: ضرورت دارد کارگاه‌های آموزشی زنان و حکمرانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسرکشور برگزار شود.

به گزارش خبرنگار گروه زیست‌بوم فناوری و نوآوری تیکنا، محمدعلی زلفی گل در آیین اختتامیه نخستین دوره آموزش زنان و حکمرانی که امروز سه شنبه ۳۰ خرداماه ۱۴۰۲ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ضرورت دارد کارگاه‌هایی نیز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسرکشور برگزار شود تا جنبه تاثیرگذاری آن در دختران دانشجو بیشتر شود.

وی افزود: به یمن پیروزی انقلاب ایلامی بستر حضور بانوان در عرصه های مختلف مهیا شد. با پیروزی انقلاب و قانون و مقررات که بر اساس شرع مقدس اسلام تدوین شد، شرایطی رقم خورد که خانواده احساس کردند که شرایط برای خود و فرزندان خود برای علم و تحصیل و حضور در دانشگاه ها را مناسب دیدند.

زلفی گل اظهار کرد: انقلاب اسلامی توسعه دانشگاه ها را مهیا کرد. قبل از پیروزی انقلاب تعداد دانشگاه‌ها بسیار کم و محدود و حدود ۱۷۰ هزار دانشجو بود. اما پس از پیروزی انقلاب در برهه هایی بیش از ۴ میلیون دانشجو داشتیم و در حال حاضر نیز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷ تا سال پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه آموزشی سهم زنان در عضویت هیات علمی دانشگاه ها ۳۳ درصد افزایش داشته است همچنین تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه های کشور ۵۶ درصد رشد داشته است. همچنین ۲۳۹۰ زن به عنوان عضو هیات مدیره شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند. در عرصه قدرت و تصمیم گیری ۲۵ درصد از مدیران دولتی کشور زن هستند. این آمار نشان می دهد که فعالیت های علمی و اجرایی زنان ایرانی قابل مقایسه با بسیاری از کشورها نیست. این نشاندهنده آن است که برخلاف ادعای ایادی استکبار نسبت به جمهوری دارند، جمهوری اسلامی جایگاه خانم ها در جهان را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی ارتقا داده است. به گونه ای که قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته هم نیست.

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بسترهایی آموزش و پرورش در نقش پذیری آینده هستند، گفت: برنامه ریزی برای تربیت فرهنگی و سیاسی اجتماعی دانشجویان بسیار مهم است و باید بستری را فراهم کنیم تا دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر با حضور در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی تجربه مدیریتی کسب کنند.

زلفی گل تاکید کرد: دختران دانشجو می توانند با حضور در انجمن‌های علمی، نشریات دانشجویی و کانون‌های فرهنگی هنری به عنوان هیئت مدیره و دبیر آن مجموعه ها، فعالیت های مدیریتی داشته باشند و پس از فارغ‌التحصیلی، آمادگی پذیرش امور مدیریتی در دستگاه ها را داشته باشد.

وی تأکید کرد: در دانشگاه باید مهارت‌های اجتماعی دانشجویان تقویت شود و برای آینده کشور و جامعه کادرسازی کنیم و پس از شناسایی نیروهای ممتاز نخبه و شایسته آنها را مورد حمایت قرار دهیم تا برای آینده کشور مثمر ثمر باشند.

وزیر علوم در پایان با اشاره به برگزاری نخستین دوره آموزشی زنان و حکمرانی که توسط کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، گفت: برگزاری این کارگاه ‌ها نباید معطوف به تهران شود و لازم است که در استان های دیگر نیز برگزار شود. زیرا باعث می شود نوع نگاه مسئولان و جامعه تغییر کند. حتما و قطعا موثر خواهد شد. همچنین ضرورت دارد کارگاه‌هایی نیز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسرکشور برگزار شود تا جنبه تاثیرگذاری آن در دختران دانشجو بیشتر شود.

گفتنی است، نخستین دوره آموزشی زنان و حکمرانی با هدف شبکه‌سازی تخصصی شرکت‌کنندگان همراه با کمیسیون ملی یونسکو و با مشارکت دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه شهید بهشتی، موسسه فرهنگی گوهرشاد و … فراهم آوردن فضای آموزشی متفاوت و مسأله‌محور با در نظر گرفتن مسائل زنان در حکمرانی و آموزش کاربردی و کارگاه در خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.