جریمه ۶۰۰ هزار دلاری برای اسپیس‌ایکس
جریمه ۶۰۰ هزار دلاری برای اسپیس‌ایکس
رعایت نکردن مقررات در دو پرتاب گذشته، گریبان‌گیر «اسپیس‌ایکس» شده است و اکنون این شرکت باید جریمه هنگفتی را بپردازد.

به گزارش تیکنا و به نقل از اسپیس، «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) قصد دارد شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) را به دلیل عدم رعایت مقررات دو پرتاب در سال گذشته، بیش از ۶۳۰ هزار دلار جریمه کند.

«مارک نیکولز»(Marc Nichols) مشاور ارشد اداره هوانوردی فدرال آمریکا در یک بیانیه در روز ۱۷ سپتامبر نوشت: ایمنی، هر کاری را که در اداره هوانوردی فدرال آمریکا انجام می‌دهیم، از جمله مسئولیت قانونی برای نظارت بر ایمنی شرکت‌های دارای مجوز حمل‌ونقل فضایی تجاری هدایت می‌کند. عدم رعایت الزامات ایمنی توسط یک شرکت، عواقبی را به همراه خواهد داشت.

اولین پرتاب اشاره‌ شده اداره هوانوردی فدرال آمریکا، ماموریت «PSN SATRIA» است که در روز ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ یک ماهواره ارتباطی اندونزی را با موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب کرد.

براساس بیانیه اداره هوانوردی فدرال آمریکا، اسپیس‌ایکس در ماه مه یک درخواست را برای بازنگری در طرح ارتباطی خود در رابطه با مجوز پرتاب از پایگاه ارائه کرد و دو اصلاح از سوی اداره هوانوردی فدرال آمریکا پیشنهاد شد؛ از جمله افزودن یک اتاق کنترل پرتاب جدید در یکی از آشیانه‌های تأسیسات و حذف نظرسنجی آمادگی دو ساعت پیش از پرواز.

به گفته اداره هوانوردی فدرال آمریکا، اسپیس‌ایکس ماموریت PSN SATRIA را پیش از اینکه سازمان درخواست را تایید کند، پرتاب کرد. این سازمان برای هر یک از دو تخلف ادعا شده، مبلغ ۱۷۵ هزار دلار جریمه در نظر گرفته است.